Olyan szorossá válik majd az F1, mint az IndyCar?
https://formula.hu/parc-ferme/37199
Max Verstappen és a Red Bull minden idők (egyik) legdominánsabb szezonját futotta 2023-ban a Formula-1-ben: a csapat a 22 futamból 21-et, a holland pilóta pedig 19-et nyert meg. Mögötte/mögöttük azonban igen változatosan alakult a küzdelem, ráadásul az üldöző csapatok között igen szoros időkülönbségeket láthattunk egyes kvalifikációkon. Mindezek alapján érzi úgy Zak Brown, a McLaren elnök-vezérigazgatója, hogy az F1 rövidesen hasonlóan kiélezetté válhat, mint az IndyCar:
„Ha megnézzük az időeredményeket, még a tabella kilencedik és tizedik helyezett csapata is fenyegetést jelent a Q3-ra. A bajnokságot illetően valószínűleg maradnak ugyanazok a szereplők, de úgy vélem, a Formula-1-ben szorosabbá fog válni a versengés” – idézi Brownt a Motorsport.com. „Szerintem jobban olyan lesz, mint az IndyCar, ahol sok versenyző nyerhet bármikor és ritkán fordul elő, hogy valaki meglóg a bajnoki címmel. Ha Max elcsúszott volna egy banánhéjon, a bajnokság egészen más képet festett volna az alapján, hányan állhattak dobogóra, hányan végeztek második helyeken. Arra számítok, hogy közeledni fogunk egymáshoz, ez pedig remek lesz a sportnak, hogy nem lesz ilyen szintű dominancia és hét-nyolc pilóta nyerhet majd mindegyik hétvégén. Lenyűgöző lenne ez a sport számára, és szerintem ebbe az irányba haladunk.”
A McLaren-vezér azért hozzátette: azt nem tudja, mennyire fogják tudni ledolgozni majd a Red Bull előnyét, hiszen nem tudhatják, mennyire korán kezdtek bele a 2024-es autójuk fejlesztésébe, de azt is megjegyezte, hogy az élcsapatoknak voltak azért olyan villanásai idén, amelyek alapján valójában annyira azért nincsenek rettenetesen messze az energiaitalosoktól.
Szavazás: Melyik volt az év versenye 2023-ban az F1-ben?
https://formula.hu/parc-ferme/37198
Nagy szezonértékelő sorozatunkban ma az év futamait vettük górcső alá. Szerkesztőségünk a Szingapúri Nagydíjat találta az év legjobb versenyének, de kíváncsiak vagyunk arra is, hogy olvasóink szerint melyik volt idén a legjobb futam az F1-ben. Az alábbiakban erre szavazhattok, válaszopciókként a szerkesztőségünk tagjai által a top 3-as listákban említett futamokat és a hazai Magyar Nagydíjat adtuk meg:
Alonso a Mikulás puttonyával, Verstappen Red Bull-szánon – itt az F1 karácsonyi üdvözlőlapja
https://formula.hu/parc-ferme/37197
Számos egyéb apró részletet megfigyelhetünk a mezőny mind a 20 tagját ábrázoló ünnepi képeslapon a címben említetteken kívül, így például a Gasly vállán fát díszítő Tsunodát, a Sainzt hógolyókkal bombázó Norrist és Magnussen Steiner elhíresült mondatával ellátott tábláját:
Wishing you all a very Merry Christmas!#F1 pic.twitter.com/K1xRbE9ScJ
— Formula 1 (@F1) December 25, 2023
Bottas rajthoz állna jövőre a murvás kerékpár-vb-n
https://formula.hu/parc-ferme/37196
Valtteri Bottas köztudottan kedveli a kerékpározást, különösen azóta, hogy a profi bringás, Tiffany Cromwell a párja. A Sauber finn F1-es versenyzője már néhány versenyen is elindult, ahol nem is ért el rossz eredményeket. 2024-ben azonban szintet léphet ilyen téren Bottas, ugyanis megpróbálja kvalifikálni magát a murvás kerékpáros világbajnokságra. Szerencséje, hogy ezt október 5-6-án rendezik Belgiumban, amikor a Formula-1 épp őszi szüneten lesz, szóval a sűrű versenynaptár ellenére is beleférhet a versenyző menetrendjébe. Ehhez azonban a legjobb 25 százalékban kell végeznie az UCI murvás világsorozatában a 35-39 éves korosztályban – az első megmérettetés pedig már közeledik is:
„Az első adelaide-i esemény januárban lesz, szóval karácsonyra Ausztráliába utazom, ami így tökéletesen jön ki. Valóban komolyan veszem a versenyeket, és mindig próbára fogom tenni magam. Legyen szó eredményről, taktikáról vagy átlagsebességről, mindent beleadok, nem zavar, ha kínzom magam. Jövőre pedig megpróbálom kvalifikálni magam a murvás világbajnokságra” – jelentette ki Bottas a Bobby & Jens podcast adásában.
Videó: hogy néz ki egy F1-es autó a külső borítás alatt?
https://formula.hu/parc-ferme/37195
Egy érdekes grafika arról, hogy a karosszéria elemei nélkül hogyan mutat egy F1-es autó – a videó a képre vagy erre a linkre kattintva megtekinthető!
Verstappen: Normál versenyformátum és szorosabb küzdelem kell az F1-nek, nem sprint
https://formula.hu/parc-ferme/37194
Továbbra sem rajong az F1-es sprintek különböző ötleteiért Max Verstappen. a háromszoros világbajnok szerint a megszokott formátumra van szükség, csak a szabályokkal hozzák közelebb egymáshoz a csapatokat, és már nem is kell mesterséges izgalomkeltéssel foglalkozni.
„Nem számít, nem jelent nekem semmit, ugyanolyan átmenni a célvonalon ott is, mint a főfutamon. Nem okoz elégedettséget megnyerni egy sprintet, de őszintén szólva úgyis azt csinálnak, amit akarnak. Nem találom igazán érdekesnek, szóval ahogy korábban is kérdeztem, miért kell tovább próbálkoznunk változtatásokkal? Csak legyen a normális versenyformátum és legyenek közelebb egymáshoz a csapatok, az elég izgalmas lesz” – idézi Verstappen szavait a Racingnews365.com.
Melyik MotoGP-versenyző csomagol leggyorsabban karácsonyi ajándékot?
https://formula.hu/parc-ferme/37193
Egy igazi karácsonyi videó a MotoGP versenyzőitől – amely a képre vagy erre a linkre kattintva megtekinthető!
Vettel: A mai gyerekeknek már nem ugyanazt jelenti a Michael Schumacher név
https://formula.hu/parc-ferme/37192
Michael Schumacher mindig is a Formula-1 legendás neve marad, de idővel megkopik az emléke, és más kiválóságok kerülnek előtérbe – mondta Sebastian Vettel, akit pályafutása során a német elődhöz mértek és hasonlítottak.
„A sportban a dolgok mozgásban vannak, néha nagyon gyorsan. Az idő előre halad, nem hátra, és nem is áll egyhelyben. Egy Michaelhez hasonló kaliber mindig közismert név marad sikerei és statisztikái miatt, amelyek feketén-fehéren örökké megmaradnak. De karaktere finomságaira is emlékezni fognak, a különleges kötelékre a Ferrarival” – kezdte a DPA-nak Vettel, aki Schumacher síbalesetének közelgő, december 29-i 10. évfordulója előtt nyilatkozott fiatalkori példaképéről.
„Habár nehéz belegondolni, egy Michael Schumacherre vagy egy Michael Jordanre eltérően tekintenek az idő múlásával. Sosem fognak eltűnni a történelemkönyvekből, de sok mai gyerek számára a Michael Schumacher név nem jelenti ugyanazt, mint az én időmben. Ő hős volt az én generációm számára. Lehet, hogy a jövőben Lionel Messi kevésbé lesz nagy név, mint egy Erling Haaland. De ez egy jó dolog, mert minden korszak a saját sztorijait írja, minden kornak megvannak a saját hősnői és hősei.”
Fotó: DPPI
„Nem én vagyok az apja, nem is ez a cél” – Verstappen párja lányáról
https://formula.hu/parc-ferme/37191
Max Verstappen párja már három éve a brazil Kelly Piquet – a háromszoros világbajnok Nelson Piquet lánya. A nagydíjakon is gyakran feltűnő hölgynek van egy négyéves kislánya, Penelope, akinek apja a korábbi F1-es versenyző, Danyiil Kvjat. A magánéletéről ritkán beszélő Verstappen a kislánnyal való kapcsolatra is kitért a TIME magazinnak adott interjúban:
„Nem én vagyok az apja, nem is ez a cél. Nagyon fontos, hogy jó kapcsolatban legyen az apjával, és ez meg is van. De minden nap látom őt otthon. Jól kijövünk, nagyon cuki kislány” – mondta a háromszoros világbajnok.
Egy napon érkezik az új Sauber és Williams
https://formula.hu/parc-ferme/37190
Péntek este, csaknem percre pontosan egyszerre posztolt két F1-es csapat arról, hogy egy napon, 2024. február 5-én tartja majd új versenygépének bemutatóját.
A sejtelmes, elmosódott, fekete autóról posztoló Sauberről – amely visszaveszi „leánykori” nevét az Alfa Romeóval töltött évek után –, valamint a rövid videót közzétevő Williamsről van szó.
A Sauber bemutatóját nem Svájcban, hanem az Egyesült Királyságban tartja majd – ezt a csapatvezető Alessandro Alunni Bravi árulta el korábban. Előtte, január 1-jén pedig bejelentik az istálló teljes elnevezését, a nevezési listán szereplő Stake F1 Team Kick Sauber ugyanis még nem végleges.
Az ismert 2024-es autóbemutatók időpontjai:
Sauber – február 5.
Williams – február 5.
Ferrari – február 13.
„Hova tűnt Damon Hill?” – elárverezik a legendás futam trófeáját
https://formula.hu/parc-ferme/37189
A címben idézett szállóigéről minden vérbeli rajongó tudja, hogy az 1997-es Magyar Nagydíjról van szó: ezen az emlékezetes versenyen Damon Hill a kiscsapat Arrows színeiben a tizediktől egészen az utolsó körig vezetett, a valószínűtlen győzelmet azonban elbukta a legvégén: egy hidraulikai hiba miatt eltűnt, a kockás zászlót Jacques Villeneuve szelte át az első helyen.
Az álomszerű győzelem helyett Hill második helyet szerzett – 97-es szezonja egyetlen dobogós eredményéért kapta a fotón látható trófeát, amely az utoljára top 3-ban végző Arrows vitrinjében landolt. Az 50 centiméter magas trófeát a csapat egyéb ingóságaival együtt elárverezték 2003-ban, miután az Arrows csődbe ment. Jelenlegi tulajdonosa egy éve tett szert rá, de most árverésre bocsátotta egy aukciós oldalon.
A kikiáltási ár 1600 font (700 ezer forint), becsült értéke 2000-3000 font (900 ezer – 1 millió 300 ezer forint). A licit január 11-ig nyitott, eddig nem érkezett ajánlat.
Apja nem akar Le Mans-ba menni Verstappennel
https://formula.hu/parc-ferme/37188
Mivel Max Verstappen újra és újra hangoztatja, hogy szívesen kipróbálná magát a Le Mans-i 24 óráson, jelenleg is ralizó édesapja pedig annak idején kategóriát nyert a legendás versenyen, sőt 2008-ban a Le Mans Series LMP2-es bajnoki címét is megszerezte, többször felmerült, hogy Magnussenékhez hasonlóan ők is versenyezhetnének együtt – alkalmasint a világ legnagyobb autóversenyén, a júniusi egynaposon is.
Jos Verstappen azonban saját elmondása szerint egyáltalán nincs meggyőződve róla, hogy ez egy különösebben jó ötlet lenne… „Túl öreg vagyok!” – mondta, majd hozzátette, hogy a ralizás, amiben jelenleg is aktív, azért nagyon más. Az egykor az F1-ben két dobogót szerző holland így folytatta:
„Egészen őrületes, amilyen szinten teljesít, ezért érzem magam túl öregnek hozzá. Ismerem őt, és tudom, milyen voltam fiatalon. Bármilyen kategóriában is versenyezzen, mindig nyerni akar, épp ezért nem örülne neki, ha mellett egy öregember egy-másfél másodperccel lassabb. És ezt én sem szeretném. Nem lenne dühös, de azt mondaná, hogy apa, nemár! Tudom, hogy ez ilyen, ő se szeretné ezt és én se, szóval jobb, ha nem vágunk bele.”
Ecclestone karácsonyi beszólása az F1-nek
https://formula.hu/parc-ferme/37187
Az F1 világában az ünnepi időszak egyik nélkülözhetetlen eleme Bernie Ecclestone karácsonyi képeslapja, mely rendszerint az év valamilyen különleges, humoros eseményét karikírozza ki. Idén azonban a 93 éves egykori F1-vezér csavart egyet a dolgon, s képeslapján egy átlagos téli jelenet szerepel.
A magyarázatot a képhez csatolt szöveg adja meg: „Sajnálom, de semmi izgalmas vagy különleges nem jut eszembe az idei évből, amit feltehetnék a megszokott képeslapomra. Épp ezért szeretnék békés évvégi időszakot kívánni mindenkinek, s 2024 hozzon nektek minden jót egy nyugodtabb világban. Bernie.”
Nem nehéz megtalálni az F1 felé címzett beszólást ezekben az egyébként kétségkívül kedves szavakban.
Hollandiában sem Verstappen lett az év sportolója
https://formula.hu/parc-ferme/37186
Azok után, hogy lemaradt a BBC „az év nemzetközi sportolója” díjáról, Max Verstappentt hazájában sem választották meg 2023 legjobb sportolójának. A férfi sportolók közül a történelemben egyedüliként gyorskorcsolyázásban és kerékpározásban is világbajnoki címet szerző Jaap Edenről elnevezett díjat karrierje során másodszor az idén több egynapos megnyerő és világbajnoki címet is szerző kerékpáros Mathieu van der Poel nyerte – a hölgyek között egyébként a Budapesten kétszeres világbajnokká váló futó, Femke Bol győzött.
Verstappent egyébként korábban már háromszor, 2016-ban, valamint az elmúlt két évben is az év sportolójának választották hazájában.
Videó: Lewis Hamilton kiugrott egy repülőből
https://formula.hu/parc-ferme/37185
Köztudottan kedveli az extrémsportokat Lewis Hamilton, a Mercedes videója pedig bizonyítja is ezt…
Leclerc öccse távozik a Ferrari Akadémiától, Jock Clear a program új vezetője
https://formula.hu/parc-ferme/37184
Távozik a Ferrari Akadémiától Arthur Leclerc, Charles Leclerc öccse. Az F1-es pilóta testvére 2020-ban csatlakozott a maranellóiak juniorprogramjához, azóta második lett a Formula Regional European Championshipben, megnyerte az FRegional Ázsiát, futamot nyert az F3-ban, és dobogóra állhatott az F2-ben.
A közlemény szerint viszont bár az akadémiától távozik, de nem igazol máshova, hanem valamilyen formában tagja marad a Ferrari családjának.
Rajta kívül James Wharton is távozik a programból, ő idén az olasz F4-ben lett negyedik.
Szintén bejelentették, hogy a Ferrari Akadémia eddigi vezetője, Marco Matassa is távozik a 2018 óta betöltött posztjáról, helyét pedig az a Jock Clear foglalja el, aki 2015 óta dolgozik a Ferrari versenyzőivel edzőként és segítőként, és aki korábban Lewis Hamilton, Michael Schumacher, Jaques Villeneuve, vagy éppen Rubens Barrichello mérnöke is volt.
Hamilton álma az F1-es Dél-afrikai Nagydíj – dolgozik is érte
https://formula.hu/parc-ferme/37183
Évek óta zajlanak az egyeztetések arról, hogy lehetne afrikai futam is az F1-es naptárban, és Dél-Afrika komoly jelentkezőnek számított, de egyelőre nem sikerült összehozni a projektet – idén politikai okok miatt nem tudott ez megvalósulni.
Lewis Hamilton viszont köztudottan nagy támogatója ennek az ügynek, és most ki is jelentette: dolgozik azért, hogy megvalósulhasson.
„Azért dolgozom a háttérben, hogy Dél-Afrikát behozhassuk a versenynaptárba. Ez egy álom számomra, maradnom kell addig, amíg meg nem lesz az a futam” – idézi Hamilton szavait a Racingnews365.com.
Napokig beteg volt az F1-es szezonzáró után Max Verstappen
https://formula.hu/parc-ferme/37182
A Red Bull holland klasszisa a Talking Bull podcastben mesélt arról, hogy nem sokkal az idényzárót követően leverte a lábáról egy betegség:
„Abu Dhabi után pár napig nagyon beteg voltam, még mindig lábadozok belőle. Plusz ott volt a sok utazás, az sem segített. Most van két nagyon szép hetem, amikor kikapcsolhatok, nem nézek emaileket és F1-hez kötődő dolgokat” – mondta a világbajnok.
„Őszintén szólva már most is bocsánatot kell kérnem a mérnökömtől, mert már küldött három emailt a következő évvel kapcsolatban, és nem reagáltam…”
A2RL: Áprilisban indul a pilóta nélküli autók versenye
https://formula.hu/parc-ferme/37181
Már korábban beszámolhattunk róla, hogy valami különleges van készülőben Abu Dhabiban: Abu Dhabi Autonomous Racing League (avagy A2RL) néven önvezető autóknak szerveznek megmérettetéseket, melynek első igazi próbájára jövőre, egészen pontosan április 28-án kerül majd sor a Yas Marina versenypályán tíz egyautós csapat részvételével – melyek speciálisan átalakított, 300 km/h feletti végsebességre képes Super Formula-autókkal indulnak majd.
Azt persze az üzemeltető ASPIRE ügyvezető igazgatója, Tom McCarthy is tudja, hogy apró lépésekben lehet csak előre haladni egy ilyen forradalmi projekttel, mint elmondta, öt éven belül szeretnének oda eljutni, hogy a tíz autó egyszerre, teljes tempóval legyen képes versenyezni – s azt is el tudják képzelni, hogy ezt idővel képesek lehetnek megduplázni.
Montoya „tette tönkre” Horner versenyzői karrierjét
https://formula.hu/parc-ferme/37179
A Red Bull csapatfőnökeként az elmúlt szűk két évtizedben sikert sikerre halmozó Christian Horner maga is versenyzőként kezdte karrierjét, s két szezont a mai F2 elődjében, az F3000-ben is teljesített, de elmondása szerint egyre jobban elhatalmasodtak rajta az önbizalmi problémák: különösen a gyors kanyarokban nem merte annyira odatenni magát, amennyire az igazán sikeres produkcióhoz kellett volna.
Aztán történt valami, ami megpecsételte a karrierjét: egy estorili eseményen testközelből láthatta, hogyan vezet F3000-es autót a későbbi többszörös F1-es futamgyőztes Juan Pablo Montoya: „Egy hatodik fokozatban teljesített kanyarról beszélünk, szóval olyan 160-170 mérföld/órás [kb. 260-275 km/h] sebességről. Kijöttem a bokszutcából, és ahogy a pályára értem, láttam, ahogy Montoya elszáguld mellettem, beveszi ezt a jobbos kanyart, az autó mozog és táncol, a felni pedig megpróbálja kiütni a gumi oldalát, s eközben a jobb lába tövig a gázon van. Ekkor tudtam, hogy ezt nem tudom megcsinálni. Képtelen vagyok rá.”
„Nem volt meg bennem az önbizalom, a képesség vagy a bátorság, hogy úgy menjek bele abba a kanyarba, ahogy ő tette” – tette hozzá Horner, aki számára saját bevallása szerint ez az eset jelentette a fordulópontot, hiszen ekkor ismerte fel, hogy új megélhetés után kell néznie…
Teljes őrségváltás a csapatfőnököknél
https://formula.hu/parc-ferme/37180
Franz Tost személyében az F1 második legrégebb óta hivatalban lévő csapatfőnöke hagyta el a királykategóriát, ami azt jelenti, hogy mindössze három olyan csapatfőnök van a mezőnyben, aki legalább két éve vezeti az istállóját – a nem is olyan régen kinevezett Mike Krack pedig máris a negyedik legrégebb óta regnáló szakember lett, s Frederic Vasseur is a mezőny első felében jár annak ellenére, hogy egyetlen szezont teljesített a Ferrarinál!
Az alábbi listán látható a csapatfőnökök névsora a kinevezés időrendjében:
1. Christian Horner, Red Bull (2005. január)
2. Toto Wolff, Mercedes (2013. január)
3. Günther Steiner, Haas (2014. április – az F1-ben 2016-tól)
4. Mike Krack, Aston Martin (2022. január)
5. Frederic Vasseur, Ferrari (2022. december)
6. Andrea Stella, McLaren (2022. december)
7. James Vowles, Williams (2023. január)
8. Alessandro Alunni Bravi, Sauber (csapatképviselő, 2023. január)
9. Bruno Famin, Alpine (2023. július – megbízott csapatfőnökként)
10. Laurent Mekies, AlphaTauri (2023. december)
Franz Tostot a Formula Podcast legutóbbi adásában számos vele kapcsolatos sztorival és érdekességgel búcsúztattuk – érdemes belehallgatni!
formula.hu