A csapatvezetőkkel folytatjuk a Formula.hu hagyományos év végi szezonértékelő sorozatát: igyekeztünk górcső alá venni, melyik szakember volt képes olyat nyújtani az istállója élén, amely meghatározó volt az alakulat szereplésében. Ahogy minden kategóriában, itt is felállítottuk a saját top 3-as rangsorunkat, majd ezeket pontozva – az első helyezettek 3, a másodikak 2, a harmadikak 1 egységet kaptak – összeállt a szerkesztőség listája.
Balogh Tamás: Két olyan csapatvezető munkáját éreztem 2023-ban a legjobbnak, akik egyaránt idén kerültek ebbe a pozícióba, és tevékenységük révén úgy tűnt, szintet lépett az istállójuk: Andrea Stella a McLarennél és James Vowles a Williamsnél egyaránt érezhetően irányt szabott és tartást adott a teljes istállónak, amit rövid távon is előrelépés fémjelzett, s mindez biztató a közép távú jövőt illetően is. Christian Horner neve pedig nem maradhat le a toplistáról egy ilyen domináns évad után, neki is köszönhető az, hogy a Red Bullnál minden elem a helyén volt a szezonban.
1. Andrea Stella
2. James Vowles
3. Christian Horner
Gellérfi Gergő: A McLarennél éveken át építkező Andreas Seidl váratlan távozása a csapatfőnöki székbe katapultálta az egészen odáig elsősorban mérnöki és technikai jellegű szerepköröket betöltő olasz szakembert, aki tökéletesen koordinálta le a wokingiak felemelkedését. Szintén először próbálhatta ki magát a kormányrúdnál James Vowles, nem is akármilyen eredménnyel, míg Fred Vasseur talán furcsa választás lehet elsőre, de ha figyelembe vesszük, milyen örökséget vett a nyakába élete eddigi legnagyobb feladatának megkezdésekor, nem érheti panasz a munkáját.
1. Andrea Stella
2. James Vowles
3. Fred Vasseur
Gobodics Tamás: Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy ha a Red Bull az év csapata, akkor hol van Christian Horner, de nálam az ő teljesítménye ebben az esetben nem egyenlő a csapatéval – a mérnökök által tervezett autó, Max Verstappen klasszisa és a 2022-es alapokra való építkezés alapján Horner ugyan nem hibázott, de extrát sem kellett hozzátennie, ha csak a 2023-as teljesítményeket vizsgáljuk. Vannak viszont olyanok, akiknek nagyon komoly problémákat kellett megoldani, és azt a három embert jelöltem a listámra, akik „újoncként” vágtak ebbe bele. Andrea Stellát előléptették a McLarennél, az év eleji késlekedéshez még nem volt köze, a munkájának eredményét utána láthattuk meg, amikor elkezdett szárnyalni a csapat – a fejlesztési irányoknál, a döntéseknél, a pilóták menedzselésénél, a kommunikációban (amiben például Horner szerintem több hibát is vétett) is jól dolgozott, nálam az év végi eredménnyel együtt ez megér egy első helyet. Nem hagyhatom le James Vowlest, aki első csapatfőnöki megbízatását elképesztő bravúreredménnyel zárta, és parádés munkát végezve vezette a vártnál sokkal jobb pozícióba a Williamst, Fred Vasseurnek pedig az év első fele ráment arra, hogy a Mattia Binotto által kitalált autó és a borzasztóan működő szervezet gondjait próbálta elhárítani – ebből lett az, hogy az év végén majdnem másodikak lettek, a „romeltakarítást” szerintem remekül végezte a francia úgy, hogy ez volt az első éve Maranellóban, ami tovább nehezítette a munkáját.
1. Andrea Stella
2. James Vowles
3. Fred Vasseur
Héjas Szilárd: Andrea Stella vezetésével új erőre kapott a McLaren, s maga Zak Brown is kiemelte az olasz szerepét a wokingiak felemelkedésében. Horner nálam nem fért fel, egyszerűen nem tudták kezelni Perez mentális összeomlását, így nálam Frederic Vasseur a második, aki új mentalitást és – látszólag – némi fegyelmet hozott a Ferrarihoz, a harmadik hely pedig tiszteletből a leköszönő Franz Tosté, aki 18 évet húzott le a Toro Rosso/AlphaTauri élén.
1. Andrea Stella
2. Frederic Vasseur
3. Franz Tost
Mészáros Sándor: Listámat nem a csapatok által elért eredmények, sokkal inkább az egyéni teljesítmények határozták meg, és az összeállítás talán furcsának hathat. Stella a befutóm, aki váratlanul kapta meg a feladatot, ami az át- és túlpolitizált, üzleti érdekek által dominált F1-ben soha nem könnyű egy ízig-vérig mérnök számára. Úgy sem, hogy tandemben irányítanak Zak Brownnal, ami komoly segítséget jelent. Az olasznak sikerült felturbóznia a különítmény harci kedvét, s ezzel párhuzamosan ritkán tapasztalható, bensőséges kapcsolatot alakított ki gyakorlatilag mindenkivel – a konyhai személyzettől kezdve a mérnöki gárdán és a pilótákon át egészen a tulajdonosokig. Az első év alapján úgy tűnik, hogy Brown „kényszerítőben”, Seidl elvesztése után kiemelkedően jót húzott a kinevezésével. Krack tavaly szinte észrevétlen volt, idén viszont egy váratlanul felszállóágba került gárdát kellett irányítania olyan erős emberek között lavírozva, mint Fernando Alonso és Lawrence Stroll – ennek következtében az ősz hajszálak még őszebbek lettek. A dobogóm legalsó foka Fred Vasseuré, aki a dicsőségesnek legkevésbé sem mondható „binottói” hagyatékra építkezve látott neki a „vasseurösítésnek”. Maranellóban nem könnyű átvenni az irányítást, de a francia megoldotta a feladatot.
1. Andrea Stella
2. Mike Krack
3. Fred Vasseur
Strommer Benjamin: Még Alonso oldalán, versenymérnöki háttérrel érkezett Andrea Stella a McLarenhez, a ranglétrát végigmászva idén megkapta a csapatfőnöki posztot, a McLaren szezonja pedig igazolja, jó választás volt. Lawrence Stroll nem hagyományos értelemben vett csapatfőnök, de az ő vízióját és munkáját dicséri, hogy az Aston Martin eljutott a 2023-as szintre, ezért őt is a listára teszem, Christian Hornerrel együtt, aki már hatodik alkalommal lett konstruktőri világbajnok a Red Bull Racing vezéreként.
1. Andrea Stella
2. Lawrence Stroll
3. Christian Horner
Végeredmény: Újabb kategória, ahol az első helyezett kapcsán teljes volt az egyetértés: mindnyájan a McLarennél előlépő Stella munkáját éreztük a legjobbnak 2023-ban. Vowles és Vasseur egyaránt lerakta saját munkássága alapjait az F1 másik két történelmi csapatánál, a konstruktőri világbajnok Red Bullt irányító Horner ellenben csak a negyedik helyre futott be, az Aston tulajdonosával és főnökével holtversenyben.
1. Andrea Stella 18 pont
2. James Vowles 6 pont
3. Frederic Vasseur 5 pont
4. Christian Horner, Mike Krack és Lawrence Stroll 2-2 pont
7. Franz Tost 1 pont
A korábbi kategóriák eredményei:
Az év versenyzője: 1. Max Verstappen, 2. Fernando Alonso, 3. Lewis Hamilton
Az év csapata: 1. Red Bull, 2. McLaren, 3. Aston Martin
Az év meglepetése: 1. Aston Martin és Fernando Alonso, 3. McLaren
Az év csalódása: 1. Sergio Perez, 2. George Russell, 3. Nyck de Vries
Az év újonca: 1. Oscar Piastri, 2. Liam Lawson, 3. Logan Sargeant
formula.hu