Az F1-nek jelenleg van technikai, sport- és gazdasági szabálykönyve, utóbbi a költségvetési limit 2021-es bevezetése óta, de a karbonsemlegességet célba vevő Net Zero projekt elérése érdekében a Nemzetközi Automobil Szövetségnél úgy gondolják, hogy hamarabb elérik azt akkor, ha szabályok közé szorítják az istállókat, mintha rájuk hagynák.
Az együléses versenyautókért felelős Nikolas Tombazis elárulta, miért tartják szükségesnek ezt a lépést.
„Ezáltal megtesszük az első közepes és hosszabb távú lépéseket afelé, hogy 2030-ra elérjük a Net Zerót. Egyértelmű, hogy 2026-ig nem tudjuk teljesíteni a vállalásunkat, de szeretnénk, ha lenne egy keret, ami megköti a csapatok kezét.”
„Volt már az istállók képviselőivel néhány megbeszélésünk és még lesz is néhány ilyen, az FIA, a FOM és a csapatok társaságában, hogy megvitassuk a lehető legjobb stratégiát. Tisztán látszik, hogy szabályokra lesz szükségünk, annak érdekében, hogy elérhessük a karbonsemlegességi célkitűzéseinket, nem hisszük, hogy megfelelő volna, ha csak a csapatoktól megkérnénk, hogy önkéntesen csinálják ezt, meg azt.”
„Tudjuk, mekkora itt a versenyszellem, s ha megkérjük őket, hogy tegyenek meg egy dolgot, de az csak a legcsekélyebb mértékben is befolyásolhatja a versenyképességüket, akkor biztosan nem fognak belemenni, így szükségünk lesz egy szabályzatra.”
„Jelenleg is kutatjuk, hogy mi lenne a legjobb megoldás, de még mi magunk sem tudjuk, hogy a szén-dioxid-kibocsátást maximalizáljuk, vagy inkább bizonyos aktivitásokat korlátozzunk, esetleg egyes alapanyagok felhasználását felügyeljük, vagy azt, hogy egy csapatból hányan utaznak el a versenyekre.”
„Talán ez nem fog tetszeni néhány tősgyökeres motorsport-rajongónak – amik mi magunk is vagyunk –, de ez a sport jövője érdekében elengedhetetlen lépés. A mi felelősségünk, hogy életben tartsuk ezt a sportot, de 2026-ig biztosan nem kell számítani egy ezzel kapcsolatos szabályozásra.”
formula.hu