A fedélzeti kamerás műfajnak a megosztókra feltöltött balesetes videók hozták meg az igazi népszerűséget. Mint tudjuk, vannak országok, ahol az ottani közlekedési morál miatt szinte kötelező kelléke minden autónak egy-egy hasonló eszköz. Bár itthon azért még itt nem tartunk, de aki azt állítja, hogy Magyarországon teljesen felesleges ilyen beruházásban gondolkodni, az nagyot téved.
A LAMAX S9 Dual megmutatja, hogy hova jutott a kameratechnika, az eszközt beüzemelő felhasználó valóban azt hiheti, hogy eljutott a csúcsra, ennél jobbat már nem nagyon lehet kitalálni.
A másként gondolkodás a kialakításnál kezdődik, ami annyit jelent, hogy a műszerfal feletti visszapillantóra kell rögzíteni a kamerát. Így új, 9,66 col nagyságú belső tükröt kapunk, ami a kijelző és a kezelőfelület is egyben. Néhány vadonatúj autónál ugyan már elérhető az a funkció, hogy belső tükörben aktíválhatjuk a tolatókamera képét, de az a beruházás más nagyságrendet képvisel. Itt bőven százezer forint alatt hozzájuthatunk az extrához, ráadásul azzal a különbséggel, hogy az első és a hátsó kamera képét a magunk kedve szerint váltogathatjuk.
Mielőtt elmerülnénk a részletekben, pár műszaki adat, ami alátámasztja, hogy valószínűleg a műfaj legjobbját tettük próbára. A felvételek elől-hátul teljes felbontásban készülnek (FHD). A LAMAX S9 Dual másodpercenként 30 képkockát rögzít és 2 megapixeles fotót is lehet vele készíteni. A felbontás mellett a kamerák látószöge is segíti a „mindent látást”, elől 150, hátul pedig 130 fokot képesek befogni.
A videók felbontása kiváló (ez a hátsó kamera esetében nem túl gyakori szolgáltatás), és az éjszakai mód is piros pontot érdemel. Ennél jobban csak a magyar nyelvű menünek örültünk. Amin sokat dobott, hogy annak felépítése egyszerű és jól áttekinthető. Ennek köszönhetően a kamerák beüzemelése, beállítása és használata, villámgyorsan és könnyedén történik.
Az irányítást érintéssel vagy hangutasítással gyakorolhatjuk, nagyon egyszerűen lehet váltogatni a kameraképeket, ki és bekapcsolni funkciókat. A tucatnyi rövid, angol nyelvű hangutasítást nem téveszti el a készülék, a funkció jól működik a gyakorlatban is.
Az anyagminőség és a kidolgozás is első osztályú, kis túlzással olyan a készülék, mintha egy prémium mobiltelefont kezelnénk. A habot a tortán az az anyag jelenti, amivel a tükörnek látszó kezelőfelületét bevonták, ugyanis nem látszik rajta az ujjlenyomat…
Nem árt tudnunk, hogy a LAMAX egy olyan adatbázist is kezel, amely 37 ország telepített sebességmérőinek koordinátáit tartalmazza, így ha veszélyes hely felé közeledünk, figyelmeztetést kapunk a készülékünktől.
Ha mindenképpen ragaszkodunk a tesztek kötelező kellékéhez, a negatív tulajdonságok megtalálásához, akkor a memóriakártya helyének kialakítását kellene megemlítenünk. A nyílás ugyanis a tükör tetején, rosszul hozzáférhető pozícióban található. Így a videóanyagok letöltésekor, memóriacsere idején le kell szerelni az eszközt, majd visszatenni a helyére. Mindez persze nem tart túl sokáig, de egy kis praktikummal kiküszöbölhető lenne. Aki erre azt mondja, hogy az anyagok mentéséhez miért nem a wifit használjuk, annak tudnia kell, hogy a hosszabb részek letöltése elég sok időt elvinne, így mindenképpen praktikusabb egy kártyaolvasót használni, esetleg kábelen keresztül megoldani az összeköttetést.
Kétségkívül számolni kell azzal is, hogy ha az ember igényesen, a kábeleket elrejtve szeretné üzemeltetni a az eszközt, azt szakemberrel érdemes beépíttetni. Akinek jó a kézügyessége, természetesen maga is megoldhatja, de egy dologra ügyeljünk: az ideglenes beszerelés össze-vissza futó kábelrengetege csak bosszúságot okoz egy vezetőnek.
Mindez persze csak minimális kényelmetlenség a tengernyi kellemes szolgáltatás mellett. Az eszköz egyértelműen a legmagasabb pontszámot kapná az általunk eddig kipróbált fedélzeti kamerák versenyében. Bátran ajánlható darab, akár a karácsonyfa alá, akár egyéb alkalmakra, esetleg önmagunk kényeztetésére.
Ár: 84 990 Ft (a forgalmazó oldalán)
További információk: https://www.lamax-electronics.com/hu/autoskamerak/autoskamera-lamax-s9-dual/
Részletes videós teszt: https://www.youtube.com/watch?v=gM2Hrvh1Mqk
formula.hu