Alonso: Más a fontos nálunk, mint az Alpine-nál, mi nyerni akarunk
https://formula.hu/parc-ferme/37148
Bevitt egy újabb horgot volt csapatának Fernando Alonso – a spanyol nem tért ki a válaszadás alól, mikor arra kérték, hasonlítsa össze az Alpine és az Aston Martin prioritásait, a felelt pedig csípősre sikerült.
„Talán van különbség az Alpine-hoz képest, sőt biztosan. Szerintem ez a csapat arra fókuszál, hogy nyerjen, és a következő évek versenyeire. Ez nem azt jelenti, hogy nem akarunk autókat eladni, mert az is segíti ezt a projektet. De igen, az elsődleges fontosságú a győzelem a Formula-1-ben, és csak azután jön magától a többi dolog” – idézi a PlanetF1.com Alonsót – a sorok között olvasva Alpine-nál épp ellentétes sorrendet tapasztalt.
Fotó: Aston Martin
Hivatalosan is nevet módosított az Aston Martin F1-es csapata
https://formula.hu/parc-ferme/37146
Nem kell nagy változásra gondolni, csak a már korábban bejelentett módosítás vált hivatalossá: az Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team elhagyja egyik névadó szponzorát, és 2024-ben már Cognizant nélkül, egyszerűen Aston Martin Aramco Formula One Team néven fog működni.
Az Aramco 2022-ben csatlakozott az istállóhoz névadó partnerként, és 2024-ben már megkérdőjelezhetetlen főszponzora lesz Lawrence Stroll istállójának.
Rangos F1-es díjat ítéltek Lando Norrisnak
https://formula.hu/parc-ferme/37145
A Lorenzo Bandini trófeát vehette át Lando Norris Olaszországban: a díjat nem az elért eredmények alapján ítélik oda, hanem a karakterért, a hozzáállásért, és azt, hogy hogyan tudott sikeres lenni. Az egyes F1-es nagydíjgyőztesről elkeresztelt elismerés neves díjnak számít, és 2023-ban Norrisnak ítélték oda: 2022-ben Kevin Magnussen kapta, de Max Verstappen, Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Fernando Alonso, Kimi Raikkonen, Michael Schumacher, Jenson Button és Jacques Villeneuve is elnyerte korábban.
Lando Norris: Lorenzo Bandini Trophy winner.
Lando was in Italy to collect the award which honours an individual for their achievements in F1, it is not based on race results, but on how success was achieved, as well as the recipient’s character and approach to racing.
— McLaren (@McLarenF1) December 14, 2023
Perez: A második hely után az F1-es vb-cím a célom
https://formula.hu/parc-ferme/37144
A világbajnoki cím Sergio Perez célja 2024-ben – ugyan idén minden idők legnagyobb különbségével lett második a csapattársa mögött, de nem tűzhet ki maga elé mást azok után, hogy 2021-ben negyedik, 2022-ben harmadik, 2023-ban pedig második helyen zárt az év végén.
„Ez a fő cél számomra, mert második helyezett már voltam. Leginkább az érdekel, hogy egy helyezéssel jobbat érjek el, és tisztában vagyok az ezzel járó kihívással. Tényleg arra kell szánni ezt a téli időszakot, hogy megpróbáljuk a szezont magasan kezdeni, majd azt a magas szintű kiegyensúlyozottságot fenntartani az idény során” – mondta Perez.
„Ha úgy koncentrálnának, mint Max, talán elérnék a szintjét” – Villeneuve üzent az F1-eseknek
https://formula.hu/parc-ferme/37142
Max Verstappen valósággal letarolta a 2023-as Formula-1-es idényt, hiszen a 22 futamból 19-et megnyert, és csupán egyetlen futamon nem fért fel a dobogóra. A holland rengeteg rekordot döntött meg a harmadik világbajnoki címe felé vezető úton, és bár ezt sokan a Red Bull RB19-es technikai fölényének tudják be, az 1997-es F1-es világbajnok Jacques Villeneuve ez nincs így:
„A Red Bull nem jár annyival mindenki előtt. Amikor a pole-pozícióikat szerezték, fél-egy tizedmásodperc volt az előnyük, azaz rendkívül szoros volt, ez nem dominancia. Ez nem olyan, mint a Mercedes évei voltak, amikor egy másodperccel voltak mindenki előtt, és ez mindenkinek megfelelt, ott nem volt ebből gond” – magyarázta a PlanetF1.com portálnak nyilatkozva a kanadai expilóta, aki Verstappen riválisainak is üzent:
„Max jelenti a különbséget, mivel a nap 24 órájában ezzel foglalkozik. Sosem fárad el. Kiszáll a versenyautóval, de még akkor is a versenyzésre gondol. Csak ez létezik számára. A szimulátorban, gokartban, bármiben. Nem látom, hogy más versenyző ezt csinálná. Talán Fernando még kicsit, de mindenki más elfoglalt más dolgokkal. Kiszállnak az autóból és számos más egyebet csinálnak. Ha ugyanúgy fókuszálnának, mint Max, talán az ő szintjén lennének.”
A nap képe: Verstappen, Perez, az RB19-es és a Red Bull összes 2023-as F1-es trófeája
https://formula.hu/parc-ferme/37143
Szerdán a Red Bull csapata, beleértve a két versenyzőt, Max Verstappent és Sergio Perezt, valamint a csapatfőnök Christian Hornert, az alakulat Milton Keynes-i bázisán ünnepelték meg azt, hogy megvédték egyéniben és konstruktőriben is a Formula-1-es világbajnoki címüket, sőt a pilóták értékelésében az istálló fennállása során először elhozták az első két pozíciót. A Red Bull emellett egy fotót is készített a két pilótáról, a 22 futamból 21-et megnyerő RB19-esről és az összes idei trófeájukról – döbbenetes látvány így együtt az összes serleg:
„Michael rengeteg dolgot jobbá tett az F1-ben” – Alonso
https://formula.hu/parc-ferme/37141
Néhány hét múlva lesz a tizedik évfordulója Michael Schumacher borzalmas síbalesetének, amely során súlyos sérüléseket szenvedett, s amely óta csak apró információmorzsák látnak napvilágot a hétszeres F1-es világbajnok állapotával kapcsolatban. Hazájában, Németországban december 14-én jelenik meg egy ötrészes sorozat a pilóta kapcsán, amely a „Being Michael Schumacher” címet viseli (szabad fordításban „Michael Schumachernek lenni”), s amelyben többek között két világbajnok riválisa is méltatja a legendát versenyzőt:
„Egy teljes mértékben nagyszerű versenyző. Megnyerte a versenyt, amelyiken Ayrton meghalt. Megnyert mindent!” – fogalmazott a Schumacher rekordjait jórészt megdöntő, szintén hét vb-címig jutó Lewis Hamilton, míg a 2006-ban a német ellen konkrét világbajnoki párharcot is vívó és megnyerő Fernando Alonso így nyilatkozott egykori riválisáról:
„Többet veszítettem ellene, mint amennyit nyertem! Hihetetlen versenyző, inspirációt jelentett a generációm összes versenyzőjének, amikor gokartoztunk vagy a juniorszériákban versenyeztünk, hogy láthattuk, ahogy Michael dominálta a sportot. Valóban megváltoztatta a versenyzéshez való hozzáállást, a fizikai felkészülést, az eltökéltséget, a munkamorált a versenyhétvégéken a mérnökökkel. Rengeteg dolog vált jobbá a sportban Michaelnek köszönhetően.”
„El tudom képzelni, hogyan érzett a Mercedes” – Jos Verstappen 2021 Abu Dhabiról
https://formula.hu/parc-ferme/37140
A minap volt a kétéves évfordulója a 2021-es F1-es szezonzáró Abu Dhabi Nagydíjnak, ahol Max Verstappen az utolsó körben bemutatott előzéssel happolta el a világbajnoki címet Lewis Hamilton elől. Tette mindezt ellentmondásos körülmények között, miután Michael Masi akkori versenyigazgató úgy vezényelte le a biztonsági autós fázist követő újraindítást, hogy csupán a két bajnokaspiráns közötti lekörözöttek vehették vissza a körüket, és nem is az erről szóló üzenetet követő kör végén, hanem rögtön kijött a bokszba a safety car. A Mercedes azóta is emlegeti az így elbukott vb-elsőséget, és még Verstappen édesapja, a korábban az F1-ben szintén megforduló Jos is együttérez a riválissal:
„Végső soron el tudom képzelni, hogyan érzett a Mercedes, de nekünk ehhez nem volt közünk… Nem mi hoztuk azokat a döntéseket” – nyilatkozta idősebb Verstappen a PlanetF1.com oldalnak. „Az F1-es rajongók számára és persze Max apjaként beszélve, nem is alakulhatott volna jobban. Rendkívül izgalmas volt az utolsó pillanatig. Természetesen számunkra jó volt a végkimenetel. El tudom képzelni, hogy Lewis és Toto számára kevésbé. De ez van, el kell fogadni.”
Megnevezte a McLaren csapatfőnöke, szerinte ki a három legjobb F1-es pilóta
https://formula.hu/parc-ferme/37138
Főleg azt követően, hogy a McLaren a szezonközi fejlesztései révén a legtöbb helyszínen a Red Bull legközelebbi üldözőjévé vált a 2023-as Formula-1-es szezonban, sokan emelték ki azt, hogy Lando Norris és Oscar Piastri révén rendkívül erős pilótapárosa van a wokingiaknak. A csapatfőnöki pozícióba az év elején kinevezett Andrea Stella is csak dicsérni tudta a két versenyzőjét, amikor a DAZN interjújában arra kérték, nevezze meg a mezőny három legjobbját:
„Oscar tehetséges és hadd mondjam, hogy intelligens. Nagyon komoly az agyi kapacitása. Nagyon érdekes tulajdonságai vannak. Azt mondanám, hogy rendkívül nyugodt. Lando pedig már most is a mezőny egyik legjobb pilótája. Nagyon gyors, nagyon jó a versenyeken, jó a gumikezelése… Ha Landóról van szó, úgy vélem, hogy amennyiben a csapat és én jó autót adunk neki, képes lenne a bajnokságért harcolni.”
„Ha arról beszélünk, ki a legteljesebb versenyző, egyértelműen Fernando Alonsóra gondolok. Alapvetően nincs gyengesége, szerintem ez teszi őt egyedivé. Nem sok mindenben a legjobb, de mindenben rendkívül erős. Oscarban is látom a mentális erőt, egyértelműen hasonlít ebben Fernandóra, ő is tud matematikai számításokat végezni vezetés közben. Másrészt viszont Landót a versenyzői fejlődése fogja teljessé tenni. Ő is emlékeztet kicsit Fernandóra. A top 3 versenyzőm azonos autóban Max Verstappen, Lando Norris és Fernando Alonso lenne.”
Három év után távozik az Alpine-tól Davide Brivio
https://formula.hu/parc-ferme/37139
Újabb változások az Alpine F1-es szervezeténél: három szezon után közös megegyezéssel elválnak az alakulat és Davide Brivio útjai. Brivio mindenekelőtt a MotoGP-ben ért el komoly sikereket a Yamaha és a Suzuki menedzsereként, a Formula-1-be a 2020-as Joan Mirrel elért vb-cím után tette át a székhelyét. Eleinte az Alpine sportigazgatói posztját töltötte be, azóta pedig a „versenyzést kibővítő projektek” igazgatójaként ténykedett, többek között felügyelve a juniornevelő Alpine Academy programot. Az Alpine Academy irányítását egyébként Julian Rouse viszi tovább.
Mind az Alpine ideiglenes F1-es csapatvezetője, Bruno Famin, mind maga Brivio utalást tett a csapat közleményében elhangzó nyilatkozatában, hogy a szakember más kihívásokra vágyik a jövőben. Ez a néhány héttel korábbi sajtóhírek szerint újra a MotoGP-t jelentheti Brivio számára, hiszen a pletykák arról szólnak, hogy ő válthatja az Alpine-hoz hasonlóan idén jelentős átszervezésen áteső, a küszködésük miatt Marc Marquezt is elveszítő Repsol Honda csapatfőnöki posztját Alberto Puigtól – ezt azonban egyelőre nem erősítették meg a felek.
Al-Attiyah csatlakozik Loebhöz a Dacia Dakar-programjában
https://formula.hu/parc-ferme/37137
Néhány hónapja már beszámoltunk róla, hogy a Dacia rajthoz áll a 2025-ös Dakar Ralin, s ehhez megszerezték a sport egyik legendáját, a kilencszeres ralivilágbajnok és a Dakaron is számos szakaszgyőzelmet szerző Sebastien Loeböt. Most pedig egy másik extraklasszist is leigazolt a román gyártó: Nasser Al-Attiyah ugyancsak a Dacia színeiben áll rajthoz a bő egy év múlva esedékes 2025-ös versenyen. Al-Attiyah nemrég váltott egyébként csapatot, hiszen az előző évek sikerei után a 2024-es kiíráson már nem a Toyota, hanem a Prodrive versenyzője lesz, azaz a néhány hét múlva kezdődő versenyen szintén Loeb márkatársaként láthatjuk majd szerepelni a legendás tereprali-viadalon.
Feketébe borulnak a Toyota WRC- és WEC-autói
https://formula.hu/parc-ferme/37136
Szakít a hagyományos fehér-szürke-piros színezéssel a Toyota két világbajnoki szériában is: a Rali-világbajnokságon használt GR Yaris Rally1-es autó, valamint a WEC-ben indított GR010-es Hypercar-gép egyaránt matt fekete fényezést kap 2024-ben.
Egykori botrányos Ferrarijába ült vissza Alain Prost a hétvégén
https://formula.hu/parc-ferme/37134
A Dubai Autodrome-on az elmúlt hétvégén a hetvenes évek hangulatát idéző motorsportprogramot szerveztek, ahol előkerült Alain Prost 1991-es Ferrarija is, ami mögött igazán botrányos történet áll. A csapat áttervezte az előző szezonben használt 642-est, azonban nemhogy vezethetőbb nem lett ettől a 643-as, de még sokkal megbízhatatlanabbá is vált. A csapat konkrétan csak a Spanyol Nagydíjon ért célba abban az évben mindkét autójával, győzniük nem sikerült, Prost pedig úgy fogalmazott, hogy még egy tratktort is könnyebb vezetni, mint ezt. A Ferrari vezetőségének persze ez nem tetszett, s a Japán Nagydíjat követően búcsút intettek Prostnak, helyére pedig Gianni Morbidellit ültették. Mivel a franciát szerződése arra kötelezte, hogy 1992-re nem szerződhet máshová, kénytelen volt kiülni a következő szezont. Nos, ezt az autót vezethette a hétvégén ismét a francia világbajnok, a Gulf Historicon.
Évkönyvek, falinaptár: tökéletes karácsonyi ajándékok F1-es és autósport-rajongóknak!
https://formula.hu/parc-ferme/37132
Nem tudod, mivel ajándékozd meg autósportőrült rokonodat vagy barátodat az ünnepekre? Van több ajánlatunk is! Ahogy az elmúlt években, idén is elkészítettük szerkesztőségünk két évösszefoglaló kiadványát: az F1-es szezon minden lépését bemutató és összegző Száguldás és Cirkusz 2023-ban megtalálható az idény teljes összefoglalója, a szakma által összeállított toplista és az év legfontosabb sztorijai is; a több mint ötven motorsportos széria évét összefoglaló Autósport Évkönyv 2023-ban pedig a rengeteg összefoglaló, beszámoló és értékelés mellett idén is megtalálható az esztendő legjobb hazai és nemzetközi versenyzőinek aktuális rangsora. Ha pedig mindez nem lenne elég, megjelent 2024-es F1-es falinaptárunk is, amelynek lapjain mind a tíz csapat autóiról láthatók fotók, valamint szokás szerint feltüntettük a jövő évi nagydíjak időpontjait is.
Az említett termékeinkért és további ajánlatokért látogass el a Formula.hu webshopjába IDE vagy a képre kattintva:
Christian Horner tanácsot adott Toto Wolffnak
https://formula.hu/parc-ferme/37131
Toto Wolff helyzetéről beszélt a Red Bull F1-es csapatfőnöke, Christian Horner: a brit szerint kollégájának biztosan nehéz lehet most feldolgozni azt, hogy a hosszú éveken át tartó sikerszéria után újra vissza kell küzdeniük magukat a vb-harcba. Horner maga is átélt hasonlót: sorozatban négy vb-cím után zsinórban hét szezonon keresztül ízlelhette meg a vereség ízét.
„Ez nagy kihívás. Egy sikeres csapathoz érkezett meg az F1-be, majd hosszú ideig volt sikeres maga is, hét-nyolc évig sorozatban. Majd hirtelen jelentős változás az, ami most történik, szerintem a Mercedes csak egy futamot nyert két év alatt. Ez fájdalmat okoz, az emberek pedig elkezdenek megkérdőjelezni dolgokat a szervezeten belül, elkezdik lógatni az orrukat” – mondta a Sky-nak Horner.
„Vezetőként motiválni kell őket, fel kell őket rázni, és ez egy teljesen más kihívás, mint a mezőny élén lenni. Itt az önbizalom megtartásától és fenntartásáról van szó, és arról, hogy az emberek higgyenek magukban.”
Verstappen nem értékelte a holland himnusszal való poénkodást
https://formula.hu/parc-ferme/37130
Elterjedt vicc manapság, hogy az F1-szurkolóknak elvonási tüneteik vannak a holland himnusz megvonása miatt: csak idén 19 alkalommal csendült fel a nagydíjak után Max Verstappen tiszteletére, ráadásul ebből 17 az utolsó 18 versenyhétvége során történt.
Ezért nem meglepő, hogy egy online streamben is előkerült a holland himnusz: Verstappen a barátaival játszott, azt streamelték, az F1-es bajnok nyert, majd a háttérből az egyik résztvevő elkezdte bejátszani a jól ismert dallamot. Verstappen viszont nem értékelte a poént, és a „Ne már, állítsd meg ezt a sz*rt” felkiáltással reagált, ami jól hallható volt az élő közvetítésben…
Lehűtötte a kedélyeket az FIA az F1-es Madridi Nagydíj kapcsán
https://formula.hu/parc-ferme/37129
Mint arról Mészáros Sándor utazó tudósítónk is beszélt az Abu Dhabi Nagydíjat követő Formula Podcastban, illetve a napokban több más sajtótermék is beszámolt róla, a küszöbön lehet a bejelentés, hogy 2026-tól egy új utcai helyszínen – amely annak a komplexumnak a környezetében lenne kialakítva, ahol idén az F1 hivatalos kiállítását is tartották – rendezhetnek futamot Madridban. Most azonban az FIA szenátusának az elnöke Carmelo Sanz de Barros – aki egyúttal a Spanyol Automobil Szövetségnek is a feje – lehűtötte a kedélyeket, szerinte ugyanis még nagyon fontos és kezdeti lépések is hiányoznak a projekt megvalósulásához:
„A spanyol szövetségnél indul a folyamat, mert amikor egy új versenyt akarnak rendezni az országban, hozzájuk kell menni” – idézi szavait a Motorsport.com. „Szóval megkapta-e a spanyol szövetség mostanáig, hogy elemezze és tanulmányozza ezt a projektet? Nem, nem látták eddig, ezt a konkrét lépést még nem tették meg. Aztán ha a spanyol szövetség érvényesnek találja a projektet, hova küldik tovább? Az FIA-nak, mivel nekik kell homologizálniuk. Ha egy félig városi pályáról beszélünk, először homologizálni és hitelesíteni kell. Szóval ha a spanyol szövetség még nem kapott semmit, ezért nem is küldhettek semmit az FIA-nak, így ők nem is kaptak még semmit. Szóval az FIA-n belül még senki sem dolgozik azon a projekten, amiről a sajtóban szó esett a napokban.”
Carmelo Sanz de Barros hozzátette: a madridi tervek kiszivárgása mögött politikai manőverezések is állhatnak, főleg a Barcelonával való szembenállás miatt (amelynek a futamát kitúrhatná az F1-es naptárból a fővárosban rendezendő verseny). „Remélem, nem ez a helyzet, mert szeretnék egy versenyt Madridban. De ez az egyetlen projekt, amiről hallottam az F1 madridi érkezése kapcsán? Nem, legalább még két másik van.”
Verstappen elárulta, mi volt az RB19-es gyenge pontja
https://formula.hu/parc-ferme/37128
Max Verstappen és a Red Bull minden idők (egyik) legdominánsabb F1-es szezonját produkálták: a csapat 22-ből 21 versenyt megnyert, ebből 19 győzelemmel vette ki a részét a holland pilóta. Ennek ellenére a háromszoros világbajnok úgy érzi, volt azért gyenge pontja az RB19-esnek is: „Ismerjük az autónk gyengeségeit. Ezeken próbálunk meg dolgozni, emellett az erősségeinket még erősebbé tenni” – idézi a RacingNews365.com Verstappent, aki elsősorban a lassú kanyarokat emelte ki gyengeségként, amely a városi helyszíneken – így például Szingapúrban, ahol egyedüliként nem diadalmaskodtak 2023-ban – jobban kidomborodott:
„Nézzük csak meg a szingapúri hétvégénket. Úgy gondolom, összességében az utcai pályákon kicsit jobban szenvedünk, beleértve Vegast is. Az alacsony tempójú kanyarok egyértelműen nem számítanak az autónk erősségének, ahogy a huplik és a kerékvetők sem. Úgyhogy ez nyilvánvalóan egy nagy terület, ahol fejlődhetünk.”
Brown hajlandó támogatni az Andretti F1-es projektjét, ha…
https://formula.hu/parc-ferme/37127
Bár az FIA már hetekkel ezelőtt zöld jelzést adott a General Motorsszal összefogó Andretti Globalnak, továbbra is erősen kérdéses, hogy az amerikaiak érkezhetnek-e tizenegyedik csapatként a Formula-1-be, hiszen ehhez a kereskedelmi jogokat birtokló FOM-mal is meg kell állapodniuk. Márpedig Stefano Domenicaliék nem igazán támogatják a létszámbővítést, és ebben partnerként számíthatnak a jelenlegi istállókra – bár nekik egyébként ebbe hivatalosan nincs beleszólási joguk. Éppen ezért némileg a fősodorból kilógónak számít Zak Brown McLaren-vezérigazgató interjújra a Track Limits podcast adásában, amelyben arról beszélt, hogy látja, milyen előnyt jelentenének Andrettiék az F1-nek:
„A mellettük szóló érv, hogy segíthetik növelni a tortát. Ez a torta jelenthet mindenekelőtt rajongókat, televíziós bevételeket, növelheti az elérésünket egy bizonyos piacon, ami segíthet több szponzort becsábítani, növelheti az izgalmakat a versenypályán. A hátulütő az, hogy ha nem növekszik a torta mérete, akkor ugyanazt kell több részre osztani, és szerintem a csapatok többsége ezt az álláspontot képviseli” – fogalmazott Brown, aki hozzátette: valójában a csapatoknak nincs is pontos képük arról, mi szerepel konkrétan Andrettiék ajánlatában.
„A véleményem az, hogy amennyiben hozzáadnak a sporthoz – legyen szó több rajongó, több tv-s bevétel, több szponzor bevonzásáról vagy bármiről –, és ezzel növelik a tortát, akkor inkább veszem ki egy nagyobb torta egytizenegyedét, mint egy kisebbnek a tizedét. De végső soron a csapatoknak ebben nincs szavazata, szóval az F1-re és az FIA-ra kell bíznunk magunkat, hogy eldöntsék, vajon hozzáadott értéknek érzik-e őket. Szerintem mindenkinek van véleménye, de nem mindenkit tájékoztattak arról, mi is valójában az ajánlat.”
formula.hu