Autó: Nem ördögtől való: beültünk a Toyota vadonatúj dízel hibridjébe

Autó: Nem ördögtől való: beültünk a Toyota vadonatúj dízel hibridjébe

A japán gyártó újdonságába gázolajat kell tankolni, de a hajtásban többek közt egy kis villanymotor is részt vesz.

A brüsszeli Kenshiki Forumon nemrégiben testközelből ismerkedtünk meg a villanymotor által hajtott és mégis percek alatt teletölthető, zéró emissziós üzemanyagcellás különleges Hilux-szal, ami mellett a népszerű pickup egy ugyancsak új hibrid változatába is sikerült beülnünk.

A hidrogénes verziótól eltérően a hibrid Hilux sokkal több egy kisszériás prototípusnál, a jövő év közepén ugyanis várhatóan már Magyarországon is meg fog kezdődni a forgalmazása.

© László Ferenc

© László Ferenc

A kizárólag duplakabinos változatban támadó újdonság szíve a már jól ismert 2,8 literes turbódízelmotor, amit ezúttal egy 48 V-os lágyhibrid rendszer egészít ki.

A gyártó öntöltő normál hibrid elektromos rendszereihez hasonlóan az új akkumulátor lassítás közben töltődik, visszatáplálva az egyébként elvesző fékenergiát, miközben a fékteljesítményt is növeli. Az akkumulátor maximum 16 lóerős teljesítményt és 65 Nm nyomatékot ad hozzá a motorgenerátoron keresztül a hajtáslánchoz.

© László Ferenc

© László Ferenc

Az igen apró és mindössze 7,6 kilogramm tömegű lítium-ion akkumulátort a hátsó ülések alá rejtették, és a telep egy új DC/DC átalakítón keresztül a jármű 12 V-os rendszerét is ellátja. Lágyhibridről lévén szó, az új pickup tisztán elektromosan még rövidebb távokat sem képes megtenni.

A strapabíró motorgenerátort úgy tervezték, hogy ellenálljon a haszongépjárművek által tapasztalt keményebb munkakörnyezetnek, az új kétkarú szíjfeszítő és az erősebb szíj hozzájárul a jobb vezethetőséghez és a csendesebb működéshez.

© László Ferenc

© László Ferenc

A 204 lóerős teljesítményű és 500 Nm-es dízelmotor common rail üzemanyag-befecskendező rendszerrel, változó geometriájú turbófeltöltővel és vízhűtéses intercoolerrel van felszerelve, ezenkívül pedig a dízeloxidációs katalizátor, a részecskeszűrő, a szelektív katalitikus redukció (SCR) és a karbamid kiegészítő befecskendezés mellett sem mehetünk el szó nélkül.

A továbbfejlesztett stop-start rendszer lehetővé teszi, hogy a motor hosszabb ideig kikapcsolva maradjon, ami a lágyhibrid rendszer előnyeivel együtt akár 5 százalékkal javítja az üzemanyag-hatékonyságot a hagyományos, nem elektrifikált hajtásláncú dízelhez képest.

© László Ferenc

© László Ferenc

Az új hajtás egyenletesebb gyorsulást tesz lehetővé durva terepen való közlekedés során is, a regeneratív fékezés pedig a biztonságosabb lejtmenetet segíti, miközben a motor üresjárati fordulatszáma 720-ról 600-ra csökken.

A Hiluxban először megjelenő új Multi-terrain terepválasztó rendszer révén a vezetőnek lehetősége nyílik a stabilitásszabályozás beállításait az adott vezetési körülményekhez igazítani. Ez automatikus üzemmódra is beállítható, illetve a vezető választhat az öt előre programozott opció közül: Dirt, Sand, Mud, Deep Snow és Rock.

© László Ferenc

A legújabb biztonsági rendszerekkel felvértezett új lágyhibrid Toyota Hilux árát egyelőre nem fedték fel. Az általunk alaposan letesztelt 204 lóerős 2,8 literes normál dízel kivitel jelenleg nettó 13,8 millió forinton nyit Magyarországon, a 150 lovas 2,4 literes verzióért pedig alaphangon nettó 11,9 millió forintot kell fizetni.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG