Zhvg: Kizárólag a jövő üzemanyagával hajtva repül a tengerentúlra egy Boeing 787-es

Zhvg: Kizárólag a jövő üzemanyagával hajtva repül a tengerentúlra egy Boeing 787-es

Kedden első alkalommal repüli át az Atlanti-óceánt kereskedelmi repülőgép száz százalékban fenntartható repülőgép-üzemanyaggal (Sustainable Aviation Fuel, SAF) – írja a Sky News.

Eddig a szabályozó hatóságok csak azt engedélyezték, hogy a légitársaságok legfeljebb 50 százalékban használjanak ökoüzemanyagot hajtóműveik működtetéséhez.

A londoni Heathrow-ról induló és a New York-i JFK repülőtérre érkező Boeing 787-es tesztrepülése kizárólag SAF-fel történik, amely főként használt étolajból és növényi eredetű összetevőkből áll.

Holly Boyd-Boland, a Virgin Atlantic vállalatfejlesztési alelnöke elmondta: „Ez nem egy zéró kibocsátású járat, de mindenképpen azt mutatja, hogy hatalmas lehetőségek állnak rendelkezésünkre ahhoz, hogy jelentősen csökkentsük a repülés szén-dioxid-kibocsátását”.

A légitársaságok a SAF-hez nagy reményeket fűznek, azt várják, hogy a fosszilis üzemanyagokhoz képest akár 70 százalékkal is csökkenti majd a nettó kibocsátást. Emellett azért is előnyös, mert nem igényel speciális hajtóműveket vagy a repülőgépek átalakítását.

A kereskedelmi repülés jelenleg a globális szén-dioxid-kibocsátás 3 százalékát teszi ki, bár egyelőre a légitársaságok által használt üzemanyagok mindössze 0,1 százaléka SAF. Ez azért van, mert jelenleg ötször annyiba kerül, mint a hagyományos repülőgép-üzemanyag.

(Nyitóképünk illusztráció, azon a Virgin Atlantic egyik gépe látható. Fotó: MI News / Nurphoto / Nurphoto via AFP)

HVG