A legnagyobb kínai autógyártók között jegyzett Chery nemcsak az Omoda, hanem a Jaecoo márkáját is el kívánja hozni Európába és többek közt Magyarországra is. A vállalat kínai központjában ismerkedtünk a Jaecoo új SUV-jaival, és egy prémiumkategóriás Exeedbe is beültünk.
A kínai állami tulajdonban lévő Chery relatíve új szereplő az autóiparban, hiszen a 26 évvel ezelőtt alapított vállalat csak 1999-ben dobta piacra első autóját, ami ráadásul nem volt egy különösebben nagy durranás. Konkrétan az első generációs Seat Toledo helyi piacra szánt változata.
A hosszú ideje a legnagyobb kínai autóexportőrként jegyzett cég 2024 elején elsőként az Omoda márkával érkezik meg Magyarországra, amit a későbbiekben az általunk már részletesen bemutatott Exeed/Exlantix, illetve a Jaecoo követ majd a sorban, legalábbis az ígéretek szerint.
Jaecoo 7
Amennyiben minden a tervek szerint halad, akkor májusban kezdődik meg a Jaecoo 7 magyarországi forgalmazása. Jelen delikvensünk nem más, mint a Kínában Chery Tansuo 06 néven kínált szabadidő-autó nemzetközi piacokra szánt enyhén módosított verziója.
A BMW X1 méretkategóriájában versenyző, idén áprilisban Sanghajban leleplezett újdonság 4,5 méter hosszú, 1,86 méter széles, 1,68 méter magas és 2,67 méteres tengelytávolságú.
A karakteresen szögletes formatervű Jaecoo 7 elejét a függőleges osztatú méretes hűtőrács és a pixeles hangulatú fényszórók uralják. Oldalt hagyományos visszapillantó-tükrökre és süllyesztett kilincsekre, valamint egyenes övvonalra és laposra vasalt kerékjárati ívekre lehetünk figyelmesek, a hátulnézetet pedig a felső légterelő, a fénycsíkkal összekötött lámpatestek és a kamu kipufogóvégek határozzák meg.
Az utastér tágasnak és egész jó minőségűnek tűnt a rövid első találkozás során. A műszerfalat két tabletszerű kijelző uralja, melyek közül az egyik a digitális műszeregység, a másik pedig a 14,8 colos képátlójú infotainment kijelző, melynek felhasználói felületét egy Qualcomm 8155 chip hajtja meg.
Ezenkívül többek közt vezeték nélküli telefontöltőt, szélvédőre vetítő HUD-ot, arcfelismerést és Level 2-es vezetéstámogat rendszert is kapunk.
A gépháztető alatt egy 1,6 literes soros 4 hengeres benzinmotor található, mely turbóval megfújva kiviteltől függően 186-197 lóerős teljesítményt ad le, 275-290 Nm-es csúcsnyomaték társaságában. Az 1,6 tonna körüli SUV 9 másodperc magasságában abszolválja a 0-100-as sprintet és 180-200 km/h körül alakul a végsebessége.
Hozzánk várhatóan a 197 lovas kivitel érkezik majd, mely első- és összkerékhajtású változatokban lesz elérhető. A kínai menetpróba során a négykerék-hajtású változattal terepeztünk egy keveset, melynek során jól érződött, hogy egy alapvetően elsőkerék-hajtású modellről van szó, mely tapadásvesztés során hátra is küld erőt.
A hétfokozatú duplakuplungos automata váltós Jaecoo 7 természetesen nem kőkemény terepjáró, de azért egész jól elboldogul az aszfalt nélküli útszakaszokon, a gázlómélysége 40 centiméter.
Európában komoly reményeket fűznek a plugin hibrid kivitel sikeréhez. Ezt az opcionálisan szintén 4WD rendszerrel is rendelhető zöld rendszámos SUV-ot egy 1,5 literes turbós benzinmotor és egy villanymotor hajtja, 156 lóerős teljesítménnyel és 220 Nm nyomatékkal. Az egyelőre ismeretlen kapacitású akkumulátor az ígéretek szerint 100 kilométeres lokálisan zéróemissziós hatótávot biztosít.
Jaecoo 8
A Chery kínai termékkínálatának legkelendőbb modellje a Tiggo 8 divatterepjáró, melynek nagytestvérének, a Tiggo 9-nek a nemzetközi piacos átbrandelt verziója az általunk alaposan körbejárt és hatalmas autóesernyős formában is megörökített Jaecoo 8.
A BMW X5-nél kicsit rövidebb, T1X platformos kínai újdonság a Jaecoo 7-nél kicsit jobban lekerekített formatervvel, de hasonló hűtőrács, hagyományos visszapillantó és süllyesztett kilincs felállással támad. A némi Range Roveres beütéssel rendelkező SUV 4,82 méter hosszú, 1,93 méter széles, 1,7 méter magas és 2,82 méteres tengelytávolságú.
Az utastér mintájául egyértelműen a német prémium divatterepjárók szolgálhattak, és bár itt-ott még nem olyan szépen feszül a bőr, mint az elvárható lenne, a minőségérzet egészen rendben van, és a helykínálatra sem lehet panasz.
A két darab 12,3 colos nagyfelbontású képernyőt felvonultató műszerfal szemrevaló légbeömlői ugyanolyan finoman kattogó hangot adnak, mint a Mercedes légbefúvói, a középkonzol puha felületű vezeték nélküli mobiltöltője pedig ugyanúgy hűti a ráhelyezett készüléket, mint azt az újabb BMW-kben tapasztalhatjuk.
Az ülésállító kezelőszervek a Jaecoo 7-től eltérően nem az ülések oldalára, hanem Mercedes módra az ajtók felső részére kerültek. A hangulatvilágítás 256 színárnyalatú, a 14 hangszórós hi-fit a Sony szállítja, kár, hogy az alsó hangszórók műanyag borítása kicsit gagyi.
Az 5 és 6 üléses változatokban gyártott Jaecoo 8 fűthető/szellőztethető ülései rendkívül kényelmesek, de kevés oldaltartást biztosítanak, a biztonságról fejlett vezetéstámogató rendszer és 10 légzsák gondoskodik.
A 2 literes 4 hengeres turbós benzinmotor 250 lóerős teljesítménye és 400 Nm nyomatéka egy hétfokozatú duplakuplungos automata váltón keresztül érkezik meg az első kerekekre, a drágább összkerekes verziók normál automata váltója nyolc sebességi fokozattal bír.
A végsebesség 200 km/h körül alakul, illetve a későbbiekben 1300 kilométeres hatótávú plugin hibrid változat is készül majd a típusból. A kerekek 20 colosak és felár ellenében adaptív felfüggesztés is rendelhető.
Exeed VX
A Chery prémiummárkája, a 2017-ben alapított Exeed kínálatában az általunk már részletesen bemutatott vadonatúj Exlantix modelleken kívül konzervatívabb hajtásláncú/külsejű autók is találhatók. Ilyen például a TX fölé pozicionált VX, mely a brand legnagyobb méretű SUV-ja.
A Jaecoo 8-nál 15 centiméterrel-, a BMW X5-nél pedig 5 centiméterrel hosszabb, mátrix LED-fényszórós Exeed VX kínai forgalmazása 2021-ben kezdődött meg, és amennyiben minden jól megy, a későbbiekben Európában is kapható lesz a típus.
A 4,97 méter hosszú, 1,94 méter széles, 1,8 méter magas és 2,9 méteres tengelytávolságú szabadidő-autóban egyszerre akár heten is helyet foglalhatnak, de a legnagyobb kényelmet a hatszemélyes luxusverzió biztosítja.
Az M3X platformra épülő, első-, illetve összkerékhajtású VX műszerfala a felsőkategóriás elektromos Mercedesekben lévő Hyperscreenre emlékeztet, a faltól falig érő üveglap mögött három darab 12,3 colos kijelző található.
A Lion Melody hangrendszerű divatterepjáró egyedi kialakítású kormányán érintőgombok figyelnek, a fűthető/szellőztethető ülések az ajtón lévő gombok segítségével állíthatók, a klíma háromzónás.
Az oldalsó fellépők az ajtók nyitására automatikusan mozognak, körülbelül úgy, mint a méregdrága Maybach GLS-ben, a kerekek 19-20 colosak.
A hétfokozatú duplakuplungos automata váltós VX 390T-ben lévő 2 literes 4 hengeres turbós benzinmotor 254 lóerős teljesítménye mellé 390 Nm-es nyomaték társul. Ugyanennek a motornak a 261 lovas és 400 Nm-es verziója található a VX 400T csúcsmodellben, melybe az Aisin szállítja a nyolcfokozatú hagyományos automata váltót.
Konklúzió
A Chery többfrontos letámadást kíván indítani az európai piacon, és a kínai gyártó különböző kategóriákban versenyző modelljei ígéretesnek tűntek az első személyes találkozó, rövid tesztvezetés során.
A formaterv egész pofás, az utastér a német prémiumgyártókat juttathatja eszünkbe, a hajtásláncok tekintetében viszont még lenne hova fejlődnie a vállalatnak.
Az európai és egyben magyar piaci startot illetően még sok a kérdőjel, egyelőre még nincs kőbe vésve, hogy pontosan mely modellek és mikor érkeznek meg hozzánk, melyek sikere nagyban múlthat többek közt az árazáson, illetve a garanciális feltételeken.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.
HVG