Egymásnak eresztettük az AMG GLE 53 4Matic+ Coupét és az EQE 350 4Matic SUV-ot, megnéztük, hogy hogyan viszonyul egymáshoz a sportos hangvételű 6 hengeres kupéterepjáró és a politikailag maximálisan korrekt tisztán elektromos szabadidő-autó.
50 millió forint. Nem kevés pénz, és viszonylag jól felszerelt jelen tesztalanyaink ezen konkrét kiviteleikben körülbelül ennyibe kerülnek, de vajon mit nyújtanak ezen összegért cserébe?
Közös vonás a magas építésmód, vagyis a divatterepjáró kivitel, valamint a prémium életérzés, hiszen mindkét delikvensünk a Mercedes gyártósorain készül, konkrétan az Egyesült Államokban.
Nagyon eltér viszont a hajtáslánc: a bal sarokban hörgő AMG GLE Coupé egy a petrolhead szíveket melengető 6 hengeres turbómotort vonultat fel, a jobb sarokban suttogó EQE SUV pedig a lokálisan zéró emissziós szabadidő-autóra vágyókat veszi célkeresztbe.
Teszten a Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ Coupé és a Mercedes EQE 350 4Matic SUV.
Honnan jöttek?
A Mercedes 2018-ban dobta piacra középkategóriás divatterepjárója, a GLE második generációját, melyből egy évvel később érkezett a kevésbé praktikus, de kicsit sportosabb hangulatú kupé verzió. És ez utóbbiból nemrég jött ki a legfrissebb ráncfelvarrt verzió.
A modellfrissítés során kicsit modernebb lámpát, hűtőrácsot és lökhárítókat kapott az immár minden formájában valamilyen hibrid technikát felvonultató GLE Coupé, melyhez alapáron jár az AMG designcsomag, de jelen tesztalanyunk ezen túlmutat, hiszen ez egy echte AMG, konkrétan egy a 63-as csúcsmodell alatti 53-as példány. Megújult továbbá a kormány és a műszerfal, az infotainment rendszer a legújabb MBUX 2.0 szoftvert futtatja.
A GLE méretkategóriájában versenyez az egyetlen normál karosszériaváltozatban készülő, tehát kupéként nem elérhető EQE SUV, mely vadonatúj fejlesztés, alig néhány hónapja kezdődött meg a forgalmazása.
Az EQE szedán divatterepjáró testvérmodelljének tekinthető EQE SUV könnyen kikövetkeztethető módon csak és kizárólag tisztán elektromos hajtáslánccal rendelhető, a hozzánk érkezett 350 4Matic valahol a termékpaletta közepén helyezkedik el.
Belső értékek
Bár mindkét modell ugyanabban a méretkategóriában versenyez, a GLE Coupé minden irányban kicsit nagyobb, konkrétan 7,6 centiméterrel hosszabb, 7,9 centiméterrel szélesebb és 4,4 centiméterrel magasabb. És a hasonló hosszú normál GLE 5,6 centiméterrel még nála is magasabb.
Tengelytávolság fronton viszont tarol a jobb aerodinamikai mutatókkal büszkélkedő elektromos testvérmodell, melynek 3,03 méteres tengelytávja 10 centimétert ver a „füstös” testvérére. Elöl mindkét modellben hasonló a helykínálat, de az EQE szellős középkonzolja praktikusabb kialakítású.
A villanyos Mercedes hátsó sorában rengeteg a lábhely és a teljesen sík padlónak is örülhetünk, a vaskos kardánalagút miatt kevésbé szerethető GLE-ben viszont kényelmesebb az üléspozíció, érződik, hogy ez esetben nem egy vaskos aksipakk tetején csücsülünk.
A két tesztautó utasterének hangulatát felesleges egy az egyben összevetni egymással, az AMG egyértelműen sportosabb hangvételű, míg az EQE sokkal polgáribb kivitelű, illetve itt jegyzendő meg, hogy utóbbi is elérhető AMG változatokban.
A GLE Coupé műszerfalán két darab 12,3 colos kijelző található, az EQE SUV-ban alapáron egy 12,3-12,8 colos szett található. Ha beikszeljük a 4 millió forintos Hyperscreen opciót, akkor egy 12,3, egy 17,7 és egy 12,3 colos triumvirátus kényezteti a sofőr és első utasát.
Az elektromos Mercedes műszerfala egyértelműen modernebbnek, űrhajósabbnak hat, azonban sokak számára jobban bejön a benzines tesó kicsit földhöz ragadtabb technikája. Nem mellesleg a GLE-ben sokkal jobb a minőségérzet, bárhova nyúlunk minőségi puha anyagokkal találkozunk, míg az EQE-ben sok a recsegő műanyag és valahogy a hi-fi sem szól olyan szépen.
Csomagtér és praktikum fronton a normál GLE-vel járunk a legjobban, annak puttonyába ugyanis 690-2055 liternyi cókmók pakolható. A kupé nekifutásnak sem kell szégyenkeznie a maga 655-1790 literes értékével, ellenben kár, hogy a csomagokat elég magasra kell emelnünk. Az EQE SUV 520-1675 literes raktere nem túl öblös, és sovány vigasz, hogy az EQE szedánba ennél is kevesebb, mindössze 430 liternyi csomag fér.
Ha nagy rakterű elektromos Mercedesre vágyunk, akkor az EQS SUV-val járunk a legjobban, ez az EQE SUV-nál 26,2 centiméterrel hosszabb csúcsmodell 645 liternyi csomagot képes magába fogadni.
Erőfitogtatás
Benzines delikvensünk a 381 lóerős 6 hengeres 450-es modell és a 612 lovas V8-as AMG 63 S közé ékelődik, gépházteteje alatt egy 435 lóerős 3 literes 6 hengeres turbómotor található. Az automata start/stop rendszer ráncait 22 lóerős lágyhibrid technika simítja ki, a fogyasztást viszont nem képes érdemileg csökkenteni.
Az AMG 53 sokat fogyaszt, még óvatoskodva sem igazán tudtuk 11-12 liter alá csökkenteni a szomjúságát, a komolyabb hajtásnak pedig 18-20 literes érték a hozománya. A 85 literes benzintank 400-700 kilométeres hatótávot tesz lehetővé.
A kilencfokozatú automata váltó finoman és gyorsan kapcsol és az összkerék-hajtás sokat segít abban, hogy a ráncfelvarrás során 520-ról 560 Nm-re növelt nyomaték könnyen átvihető legyen az útra. Az 5,3 másodperces 0-100-as szintidő kereken 5 másodpercre olvadt, az elektronikusan korlátozott végsebesség változatlanul 250 km/h.
Nagyot lép az AMG 53, de aki igazán komoly produkcióra és masszívabb hangélményre vágyik, az gondolkodás nélkül válassza inkább a 63-as verziót. Ez a 850 Nm-es csúcsragadozó 3,9 másodperc alatt ugrik fel 0-ról 100-ra és akár 280-nal is képes suhanni.
A szerényebb fogyasztásra vágyókat 269-367 lovas 4-6 hengeres dízelek, illetve 333-381 lovas 4 hengeres plugin hibridek várják a kínálatban.
A vezetési élményre egyértelműen rányomja a bélyegét a magas építésmód és a 2375 kilogrammos tömeg, EQE SUV tesztautónk viszont még ennél is nehezebb, konkrétan 2485 kilogrammot nyom a mérlegen.
A 292 lóerős teljesítmény nem hangzik túl vérmesen, hiszen ennél még a Skoda Enyaq RS is erősebb, viszont gyorsan hozzá kell tennünk, hogy ezúttal nem kevesebb, mint 765 Nm gyötri a négy kereket. Ezúttal ugyebár nincs semmilyen váltó, a nagy divatterepjáró mindig instant módon lép jókorát, a 6,3 másodperces 0-100-as szintidő a gyakorlatban kevesebbnek érződik.
A 964 ezer forintos légrugózás valódi repülőszőnyeg-hatást biztosít, a 715 ezer forintos összkerék-kormányzás pedig 12,3-ról 10,5 méterre csökkenti a fordulókört, így az EQE SUV-val körülbelül olyan könnyű manőverezni, mint egy VW Golffal. Az utastérben síri csend uralkodik, a hangszigetelés kiváló, a mesterséges motorhanggal felesleges belerondítani a tökéletes zenbe.
Az 553 kilométeres gyári hatótávot nehéz hozni a gyakorlatban, a nettó 90,6 kWh kapacitású telep reálisan 400-450 kilométeres hatótávolságot biztosít. AC fronton 11-22 kW-tal tölthető az aksi, 170 kW-os DC gyorstöltő esetén ideális esetben negyedóra alatt akár 220 kilométeres hatótáv is nyerhető. Egy 10-80 százalékos procedúra nagyságrendileg 30 percig tart, már amennyiben minden klappol.
A legnagyobb, akár 613 kilométeres hatótávot a 292 lóerős hátsókerék-hajtású kivitel biztosítja, a nyakizmainkat pedig a 687 lóerős és 1000 Nm-es csúcs AMG veszi leginkább igénybe. Utóbbi 3,5 másodperc alatt katapultál 0-ról 100-ra, és a többi EQE SUV-tól eltérően nem 210-220, hanem 240 km/h a végsebessége.
Konklúzió, árak
Az 52,7 millió forintos áron jegyzett GLE Coupé tesztautónk azoknak való, akik egy hagyományosan kiváló Mercedes minőségi szintet képviselő, relatíve nagy csomagtartójú, közepesen sportos benzines AMG-re vágynak. Ezzel szemben a 48,1 millió forintos EQE SUV azoknál érhet révbe, akik a lokálisan zéró emissziós és hangtalan suhanást, illetve a high-tech utazási élményt keresik egy ilyen hatalmas divatterepjáróban.
Alapárak tekintetében a Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ Coupé 41,9 millió forinton nyit és ily módon 1,8 millió forinttal drágább a praktikusabb normál modellnél, a Mercedes EQE 350 4Matic SUV-ért alaphangon 39,3 millió forintot kell a kasszában hagynunk.
GLE Coupé fronton titkos tippünk a 6 hengeres dízelélményt biztosító 40,5 millió forintos 450d, a legkomolyabb AMG produkcióra vágyóknak pedig ott a V8-as AMG 63 S a maga brutális 66,2 millió forintos indulóárával.
A legolcsóbb EQE SUV, a 300-as kivitel 36,8 millió forinttól indul, a non-plus-ultra kategóriás AMG verzió minimum 50 millió forinttal vékonyítja meg a bankszámlánkat.
És akkor végül melyik kellene jobban a két Mercedes közül? A válasz egyszerű: igazából egyik sem. Hiszen a stuttgartiaknak itt a vadonatúj E-osztályos szedánja/kombija, ami gyorsan zárójelbe tud helyezni bármilyen GLE-t és EQE SUV-ot, már amennyiben el tudjuk engedni a divatterepjáró mániát.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.
HVG