A magyar kormány a francia Vinci SA infrastruktúra üzemeltető óriáscéggel dolgozik a Budapest Airport Zrt. megvásárlásán – mondta el a Bloomberg számára egy ügyet ismerő személy, aki azt is tudni véli, hogy a vevők az év végéig szeretnének megállapodást kötni.
A Vinci, amelynek érdeklődéséről a VSquare hírlevél szeptemberben számolt be, üzemeltetné a repülőteret, és jelentős, akár 49 százalékos kisebbségi részesedést szerezne. A neve elhallgatását kérő hírforrás azt is elmondta, hogy még nem született megállapodás, és a tárgyalások még meghiúsulhatnak. Egy 2021-es sikertelen adásvételi kísérlet során a Budapest Airportot adóssággal együtt mintegy 4,4 milliárd euróra értékelték.
Magyarország 51 százalékos részesedést szeretne vásárolni a repülőtérben, a fennmaradó részt pedig egy üzemeltető venné át. A Vinci több mint 70 repülőteret üzemeltet világszerte, köztük a londoni Gatwicket, Lisszabont és Belgrádot – olvasható a honlapján. Orbán Viktor az év elején viszont még azt nyilatkozta a Bloombergnek, hogy Katar potenciális partner.
Az AviAlliance, a magyar légikikötő üzemeltetője és legnagyobb részvényese eredetileg nem tervezte a repülőtér eladását. A tárgyalásokba egy többéves kormányzati kampányt követően kezdett bele, amely a jelenlegi tulajdonosokat azzal vádolta, hogy nem fejlesztik megfelelően a repteret. Ezt a vezetőség akkor határozottan visszautasította. A német repülőtér-üzemeltető cég nem kívánta kommentálni a tárgyalásokat.
A Gazdaságfejlesztési Minisztérium, amely részt vesz a Budapest Airportról folytatott tárgyalásokban, nem válaszolt a Bloomberg megkeresésére, és a Vinci képviselője sem kívánt nyilatkozni.
Miként a hvg.hu is megírta, pénteken a magyar állam az Erste Csoport számára 87,6 milliárd forintért eladta magyarországi leányvállalatában, az Erste Bank Hungary Zrt.-ben birtokolt 15 százalékos részvényhányadát, ami része a repülőtér megvásárlásához szükséges források előteremtésére irányuló erőfeszítéseknek. A hét elején pedig az állami tulajdonú Eximbank Zrt. 1 milliárd eurónyi adósságot értékesített.
Magyarország azt tervezi, hogy a repülőtér megvásárlását eszközértékesítésből, költségvetési bevételekből és az állami hitelezők pénzeszközeiből finanszírozza – mondta Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter a Bloombergnek a múlt hónapban.
A légikikötő privatizációja 2005-ben kezdődött, és a második Orbán-kormány 2011-ben eladta a fennmaradó részesedését. A koncessziós szerződés 2080-ig szól.
A Budapest Airport a 39. helyen áll Európa legforgalmasabb repülőterei között, a légitársaságok útvonalait és menetrendjeit nyomon követő Flightsfrom.com szerint a járatszám a skóciai Edinburgh-hoz hasonló. A forgalom 27 százalékkal nőtt az idei első félévben, de így is mintegy 10 százalékkal elmaradt a 2019-es, Covid-járványt megelőző szinttől.
HVG