Ikarus busszal bővül a BKV nosztalgiaflottája

Ikarus busszal bővül a BKV nosztalgiaflottája

Az Ikarus 280 az Ikarus gyár legsikeresebb, világszerte használt csuklós busza. Egyedi formatervezése, az akkor kifejezetten nagynak számító nyitható ablakai, a hidraulikus szervokormány és az automata sebességváltó jelentősen hozzájárultak sikeréhez. Magyarországon ebből a típusból a legtöbb járművet a BKV állította forgalomba. Az 1971 végén érkezett „prototípus” üzemével együtt több mint ötven évig szállították az utasokat, részévé váltak a budapesti utcaképnek. Az utolsó IK280-ast egy évvel ezelőtt „nyugdíjazták”, az Ikarus 200-asok üzeme 2022 novemberében ért véget a fővárosban.

A most felújított járművet 1973-ban szerezte be a BKV, majd 1980-ban vonta ki a forgalomból. Egy lelkes járműmegmentő közreműködésének köszönhetően 2017-ben ismét a BKV tulajdonába került az Ikarus 280.00, amelynek felújítása az Ikarus 280-as autóbusz szériaüzemének 50. évfordulójára fejeződött be. A kisebb-nagyobb megszakításokkal 4 évig tartó munkálatokban a BKV aktív szerepet vállalt. A kelenföldi autóbuszgarázsban végezték például a karosszéria lemezelését, a jármű padlózását, itt készültek a kábelkötegek, itt újultak meg az utastéri ajtók, a lámpák és a harmonika, de a gépészet nagyrészét is a Hamzsabégi úti telephelyen újították fel.

50 éves, elsőszériás Ikarus 280-ast újított fel a BKV

Ötvenéves, elsőszériás Ikarus 280-ast újított fel a BKV

Fotó: BKV

A bemutatón Szedlmajer László, a BKV Zrt. autóbusz- és trolibusz üzemeltetési vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy a felújítással nemcsak az egykori legendás hazai autóbuszgyár népszerű típusának félévszádos szolgálata előtt tiszteleg a BKV, hanem újra „forgalomba is áll” az Ikarus 280.00. A különleges busz ezentúl a nosztalgiaflottát erősíti.

A BKV a járműflotta megújítása és a folyamatos fejlesztések mellett a múlt értékeinek megőrzését, az értékmentést is feladatának tartja, ezért számos megőrzött és felújított járművel bővítette már a nosztalgiaflottáját.

Írta a Magyar Hírlap