Hiába végzett a második helyen Lewis Hamilton a múlt vasárnapi Formula-1-es USA Nagydíjon, néhány órával a leintést követően kizárták a britet, miután a Mercedesének alján túl vékonynak találták a kopólemezt (ugyanerre a sorsra jutott amúgy a ferraris Charles Leclerc is, aki egy hatodik helyet bukott ezzel).
James Allison, a Mercedes technikai igazgatója az istálló szokásos futamértékelő videójában magyarázta el, hogyan játszott közre a hibájukban a sprintlebonyolítás és a Circuit of the Americas hepehupás aszfaltja:
„Általában egy versenyhétvégén három tét nélküli szabadedzésed van, amelyek során fokozatosan csiszoljuk az autó beállításait a szombati időmérőre és a vasárnapi versenyre. Ezeken az edzéseken próbálod elérni, hogy az autó gyors, megbízható és szabályos legyen, végigmegyünk minden ponton, hogy az autó végig gyors és jó legyen, amikor a hétvége végén a parc fermébe kerül.”
„A sprinthétvégéken sokkal nagyobb a nyomás, hiszen egyetlen órád van a hétvége legelején, amikor fel kell készítened az autót az időmérőre, a sprintkvalifikációra, a sprintre és a futamra egyaránt. Úgyhogy az egyetlen óra után gyakorlatilag meghatároztad a sorsot, kiválasztod a beállításokat, amelyekkel utána a hétvége egészében menned kell. Sokkal-sokkal kevesebb az idő arra, hogy értékeld a dolgokat, és esetleg korrigálj valamin a tétre menő etapok előtt.”
Allison elismerte: az FP1 után azt hitték, rendben lesz a padlólemezük. „Amikor elvégeztük a beállításokat, ellenőriztük a kopólemezt, és úgy tűnt, rendben van. Igazából hozzá se nyúltunk az első szabadedzés után. De a verseny eredménye magáért beszél. Szabálytalan volt az autó a futam végén, és egyértelműen magasabbra kellett volna állítanunk az autót, hogy kicsivel több legyen a mozgásterünk.”
„Ez természetesen hiba volt. Érthető hiba egy sprinthétvégén, amikor sokkal nehezebb helyesen belőni a dolgokat, különösen egy huplis pályán. De ez egy lecke számunkra a jövőre nézve, hogy nagyobb mozgásteret hagyjunk, főleg egy ilyen hepehupás helyszínen.”
A szakember azt sem tagadta, hogy kínosnak és sajnálatosnak tartják a diszkvalifikációt eredményező hibájukat: „Természetesen jelentős ütés a kizárás. Borzalmas érzés, és fáj. Mindenki érzi itt, mindenki ideges és bizonyos mértékig szégyent is érzünk, mert nem szeretjük, ha szabálytalannak bizonyolunk, és persze lamentálunk az elbukott pontokon.”
Allison viszont hozzátette: mostanra inkább bizakodást éreznek, mivel Austinban működtek a W14-eshez hozott fejlesztések, amely az utolsó jelentős csomag volt, amelyet a 2023-as idényben bevetni terveztek:
„Sikerült előrelépnünk az autóval, méghozzá jelentősen, ami nem könnyű feladat. Négy verseny van hátra a bajnokságból, amelyeken biztos vagyok, hogy meg fogunk felelni a kopólemezre vonatkozó szabályoknak, és ezeken érezni fogjuk az autó fejlődését. Szóval az elején érzett fájdalmat, csalódást és frusztrációt felváltja az optimizmus, amit azért érzünk, mert ragyogónak tűnt az autónk a fejlesztésekkel. És van négy futamunk, hogy megmutassuk, mire vagyunk képesek vele.”
formula.hu