Leclerc és a pole-átok: bravúr vagy betli?

Leclerc és a pole-átok: bravúr vagy betli?

1996 F1-es világbajnoka, Damon Hill kicsit megtámadta, de aztán megvédte Charles Leclerc-t: a Ferrari pilótája Austinban megint pole-ba állhatott, de aztán a dobogóra sem ért oda a futamon az első rajtkockából, ez pedig már sokadszor fordult elő vele.

A monacói már 21. pole-pozícióját gyűjtötte be az USA Nagydíjon, de hihetetlen statisztika, hogy ezekből összesen négy (!) futamgyőzelmet szerzett eddig – a döbbenetes pedig az, hogy Max Verstappen már kilenc versenyt nyert úgy, hogy azt Leclerc kezdhette meg az élről, vagyis több mint kétszer annyit nyert ő ilyen helyzetekből, mint a pole-pozíciós ferraris.

ATP_F1_3915_20230730_BELGIUM_Barni_resize_1

„Ez a legtöbb pole-pozíció világbajnoki cím nélkül. Ott van a világbajnokok szintjén, de még nem nyert, ezt tudjuk Charles-ról. Nagyon jó egy körön, de az ígéret nem teljesül be” – mondta Hill az F1 Nation podcastnek.

Ezzel együtt azért meg is védte a pilótát:

„Azért szerez pole-t, mert képes kihozni az autóból az abszolút maximumot. De ezt egy egész versenytávon megcsinálni, amikor erre amúgy sem lehetsz képes a gumikopás miatt, lehetetlen. Viszont nem is lenne ennyi pole-juk, ha Charles nem facsarná ki az autóból az utolsó cseppet is.” 

Leclerc és a Ferrari: egykörös specialisták

Az utóbbi két szezonban egyértelműen az egykörös tempó felé tolódott el a Ferrari teljesítménye, a Scuderia újgenerációs autói az időmérőkön képesek a topteljesítményre, de a versenytávon mindig történik valami, elfogy a gumi, technikai hiba hátráltatja őket, elrontják a stratégiát, stb., és Leclerc egyszerűen képtelen a győzelmekért csatázni.

A monacói pilóta idén is már három alkalommal szerzett első rajtkockát, Bakuban, Spában és Austinban is övé volt az első rajtkocka, de a háromból kettőt Verstappen, egyet pedig Sergio Perez nyert, míg Leclerc két harmadik helyet és egy hatodik pozíciót (amit végül elvettek tőle) tudott belőle kihozni. Bakuban egyébként a sprintpole is az övé volt, de ott is csak harmadik tudott lenni a táv végén.

ATP_F1_8536_20230730_BELGIUM_Barni_resize

2022-ben kilenc alkalommal szerzett pole-t, tavasszal volt, hogy sorozatban négyet, és az első nyolc helyszínből hatot, de ezekből csak két futamot nyert meg, a sorozatban szerzett négy pole-ból pedig egyet sem. 2021-ben két bravúrpole-t hozott az akkor érdemi versenyzésre alkalmatlan Ferrarival (Baku és Monaco), de természetesen egyiket sem tudta megnyerni, míg 2019-ben hétszer állhatott fel az első rajtkockába, de csak kétszer, Spában és Monzában tudott győzni.

Érdekesség viszont, hogy a csapattársai ezekben a szezonokban nem nagyon voltak képesek hasonló produkcióra, ha a pole-okat nézzük. 2019-ben Sebastian Vettel kétszer szerzett ilyet (míg ugye Leclerc hétszer), míg Carlos Sainz 2021-ben nullát, 2022-ben hármat, és idén eddig kettőt – ebből látszik, hogy Hillnek tökéletesen igaza van, bár Sainz idén kifejezetten közel van a monacóihoz.

Leclerc egyébként 21 pole-jával a 15. a vonatkozó F1-es örökranglistán, éppen Hillt és Valtteri Bottast előzte meg, eggyel van már csak Fernando Alonso mögött, és alig kilenccel előzi őt meg Verstappen. Miközben összesen aratott öt futamgyőzelme az 55. helyre jó, és például Sergio Perez is megelőzi a listán…

formula.hu