Tech: Most van vége az 5G-nek, jövőre már más lesz helyette – és ezt meg fogja érezni

Tech: Most van vége az 5G-nek, jövőre már más lesz helyette – és ezt meg fogja érezni

Az 5G megérett a továbblépésre. Az 5G még túl fiatal. Az emberek többet fizetnek érte. Az emberek többet spórolhatnak vele. Ezek a mondatok mind a Huawei Dubajban megtartott MBBF 2023 technológiai konferenciáján hangzottak el. És mindjárt megérti, hogy bár ellentmondásoknak tűnnek, hogyan lehetnek egyszerre igazak. És miért is éppen így lesz kerekebb az 5G-sztori, vagyis az, ami nagyon hamarosan utána következik.

A világ népességének közel fele elérheti, 1,3–1,5 milliárd ember él is vele. Ez az 5G, amely négy éve már nemcsak szakmai konferenciák hívószava, hanem a mindennapok részévé is vált, globálisan több mint 260 szolgáltató hálózatán elérhető. Az aktuálisan legmodernebbnek számító mobilhálózati technológiával kapcsolatban mostanra gyűlt össze igazán sok tapasztalat, melyekről a Huawei által szervezett Mobile Broadband Forum 2023 technológiai konferenciáján számoltak be a kínai vállalat képviselői mellett az iparág más szereplői.

Az esemény nyitóelőadásán Ken Hu, a vállalat soros elnöke és Mats Granryd, a szegmensben érdekelt szereplőket egy ernyő alatt összefogó GSM Szövetség (GSMA) főigazgatója adogatták egymásnak a labdát. Ken Hu szerint látszik, hogy a lakossági felhasználók leginkább a sebességet szeretik az 5G-ben, amely különösen a nagyobb adatmennyiséget megmozgató videóalapú szolgáltatásoknál jelent előnyt. Arra a mindennapokban gyakran elhangzó felvetésre, hogy „ez nem fontos”, illetve hogy „mégis kit érdekel az 5G”, elég világos választ ad az esemény több előadója által is idézett adat:

míg a 3G tizenkét év alatt, a 4G pedig hat–hét év alatt gyűjtött egymilliárd előfizetőt, az 5G felhasználói három év alatt lettek ennyien.

Ez több szereplő jól kombinált játékának eredménye. A hálózatfejlesztésben érdekelt vállalatok gyorsan meggyőzték a mobilszolgáltatókat arról, hogy jobb lesz nekik, ha minél szélesebb körben kiépítik az 5G-t, az operátorok pedig az előfizetők számára kommunikálták – a jelek szerint eredményesen – az új generációs hálózatok eredményeit. És persze ott vannak a mobilgyártók, melyek kínálatában már a megfizethető modellek is 5G-képességgel érkeznek.

A GSMA az évtized végére 2,5 milliárd 5G-felhasználóval számol.

Az igazán nagy lehetőségek üzleti (B2B) területen látszódnak az 5G-ben, mondta Mats Granryd. Szerinte beszédes, hogy az iparág éves barcelonai seregszemléjén, az MWC 2023 kiállításon résztvevő vállalatok több mint fele az infokommunikációs szektoron kívülről érkezett. Ugyanis ez azt mutatja, hogy a mobiltechnológiákkal elérhető előnyök aktívan foglalkoztatják más iparágak szereplőit is, a fintechtől az autóiparon át a repülésig mindenki szeretné megérteni, hogyan fordíthatja saját hasznára az 5G lehetőségeit.

Meríteni azért már lehet miből, Ken Hu szerint az 5G több mint 50 ezer ipari alkalmazásából válogathat az, aki ma körbenéz a világon. „Az elmúlt négy évben azonosítottuk az ipari felhasználásban kulcsfontosságú tényezőket, mint a távoli irányíthatóság, a pontos helymeghatározás” – mondta el a Huawei soros elnöke az MBBF 2023 konferencián. Hozzátéve, hogy a bányászat, a gyártás és a kikötők, logisztikai terminálok is új szinte léphetnek az 5G-vel.

A dubaji esemény nyitóbeszélgetésének résztvevői szerint a fiatal technológia mostanra ért el oda, hogy a hálózatfejlesztésben érdekelt felek – mint a hálózati eszközök gyártói és a mobilszolgáltatók – láthassák, merre érdemes továbblépni, mire lehet valóban szükségük akár a lakossági, akár az üzleti ügyfeleknek. Ken Hu hangsúlyozta:

leginkább az ökoszisztéma gazdagítása szükséges; az alkalmazás- és szolgáltatásfejlesztőket kell támogatni, hogy ami papíron előnyös az 5G-ben, az gyakorlati megoldásokban is megmutatkozzon.

Mats Granryd ehhez annyit tett hozzá, hogy új, fenntartható üzleti modellek kellenek. Ezzel kapcsolatban kitért arra a problémára is, hogy miközben egyre több vállalat keres jól az online szolgáltatásokkal, a mobilszolgáltatók egyedül maradnak arra, hogy fenntartsák és fejlesszék a mindehhez szükséges hálózati infrastruktúrát. A GSMA által forszírozott, „fair share”-ként, azaz a hálózati költségek fair megosztásaként emlegetett elv azt indítványozza, hogy a legnagyobb forgalmat generáló technológiai vállalatok valamilyen módon szálljanak be a hálózatfejlesztés költségeibe. Hiszen ha a telekommunikációs cégek nem tudnak eleget költeni a hálózatok jobbításába, annak például az Alphabethez tartozó YouTube, a Meta birtokában lévő Facebook és Instagram, vagy éppen a Netflix is megisszák a levét, mert szolgáltatásaikat nem lehet majd egyre jobb és jobb minőségben igénybe venni. Huszonegy nagy mobilszolgáltató első embere egy közösen jegyzett, két hete kiadott nyílt levélben az európai törvényhozókat kéri arra, jogszabály kötelezze erre a nagy online cégeket.

A szemünk előtt zajló változásokra Alex Sinclair, a GSMA technológiai vezetője a negyedik nagy forradalomként utalt. Az elsőt a gőz(gép) hozta el, a másodikat az elektromosság, a harmadikat az automatizálás. A negyediket pedig a csatlakoztathatóság, magyarán hogy minden képes az online kapcsolódásra. A szövetség kalkulációja szerint 2030-ra az 5G egybillió dollárral járul majd hozzá a világ GDP-jéhez, és ennek közel fele a szolgáltató szektorban realizálódik majd.

Minden jó, hátra lehet már dőlni?

A dubaji konferencián ugyan több előadó is hangsúlyozta, hogy a technikailag 2019 óta elérhető 5G még fiatal, igazán csak az elmúlt egy-két évben terjedt el. A Huaweinél ugyanakkor úgy látják: minden egészen más dimenzióba léphet, ha a szolgáltatók átállnak a következő szintre. Ez pedig nem a még mindig kidolgozás alatt álló – az évtized végén vagy a következő legelején esedékes – 6G, hanem az 5G-Advanced, azaz az 5.5G.

Az 5.5G nem kevesebb, 10 Gbps letöltési és 1 Gbps feltöltési sebességet, 4 milliszekundumos válaszidőt, valamint 99,999 százalékos rendelkezésre állást ígér.

Erre már az MBBF-konferenciasorozat tavaly, Bangkokban tartott eseményén is utaltak, a dubaji rendezvényen azonban rengeteg közérthető példát is láttunk arra, melyik szereplőnek mit jelenthet az 5.5G.

Álljon itt erről rögtön egy rövid videó, melyből különösebb angoltudás nélkül is gyorsan átláthatja, nagyvonalakban mi következik a következő években, mit hoz az 5.5G.

[embedded content]

A mobilszolgálatók például lefaraghatják kiadásaikat

Merthogy minél többet neteznek az ügyfelek, annál fenntarthatatlanabbá válik a jelenlegi berendezkedés: a növekvő felhasználói igényeket a hagyományos infrastruktúrára épülő hálózatok 2030-ra már több mint tízszeres energiafogyasztás mellet tudják kiszolgálni. Erre a problémára reagálva az MBBF 2023 konferencián egy komplett új 5.5G-s hálózatieszköz-csomagot mutatott be a Huawei, valamint az újdonságok két fontos képességére is rávilágított.

Már hét ország tíz mobilszolgáltatója teszteli a Huawei RedCap (reduced capability, azaz csökkentett képesség) technológiáját. Amely meglepő módon nem növeli, hanem csökkenti az 5G képességeit, de éppen ebben áll a lényeg. A szerényebb igényű, jellemzően IoT-eszközökhöz kapcsolódó alkalmazások kiszolgálására kevesebb energia is elég, ezért felesleges az 5G teljes repertoárját biztosítani nekik. Nem a legfontosabb, de talán a legérthetőbb példát jelentik a wearables (viselhető) kategóriájába sorolható kütyük, például a mobilhálózatra direktben kapcsolódni képes okosórák. De rengeteg olyan eszköz van a gyártóüzemekben, vagy például a járművek közti kommunikációban is, amely megelégszik szerényebb hálózati képességekkel. Csökkentheti üzemeltetési költségeit a mobilszolgáltató, ha az ilyen eszközöknek egy „butított 5G-t” nyújt a hálózatán.

Ennél is tovább megy a „0 Bit, 0 Watt” megközelítés. Ez nem eszköztípusonként spórol, hanem időszakonként. A kínai vállalat vonatkozó hálózati megoldásainak tervezésénél azt vették figyelembe, hogy egy-egy területen radikálisan eltérnek egymástól az igények. A legforgalmasabb és a legkevésbé forgalmas időszakokban szükséges hálózati kapacitás közti különbség

  • egy bevásárlóközpont területén 100-szoros,

  • egy állomáson 1000-szeres,

  • egy stadionban 10 000-szeres.

A kisebb igényű időszakokban teljesen felesleges teljes erőbedobással működtetni a hálózatot. Az MBBF 2023 konferencián Yang Chaobin, a Huawei infokommunikációs technológiákért és vezeték nélküli megoldásokért felelős elnöke által részletesen bemutatott „0 Bit, 0 Watt” megközelítés viszonylag radikális módon oldja meg a dolgokat. Nem naponként, nem is óránként, hanem valós időben, másodpercenként igazítja az aktuális igényekhez a hálózat „erejét”, ezzel jelentősen befolyásolva annak energiafogyasztását is.

Yang Chaobin

© Huawei

A kínai mobilkutatási intézet (China Mobile Research Institute) és a Huawei közös mérései azt mutatják, a vállalat új megoldása által jelentősen, 17–35 százalékkal csökkenthető a hálózat energiafogyasztása úgy, hogy közben a felhasználók ebből semmit nem vesznek észre. (A sencseni metróban végzett kísérlet során 50 százalékos volt a megtakarítás.) Mesterséges intelligenciával dolgozó algoritmusokkal érik el, hogy a lehető legkisebb energiaszint mellett működjön a hálózat, amikor lehet, de valós időben skálázza magát feljebb és feljebb, ahogy az adott területen nő a felhasználói jelenlét.

A bázisállomások energiafogyasztása az okosabb rendszer, illetve a kisebb, egyszerűbb eszközújdonságok mellett napelemesítéssel is optimalizálható. A dubaji eseményen elhangzott, a köznyelvben mobiltornyokként emlegetett helyszíneken a felhasznált energia kb. 40 százaléka megy el légkondicionálásra. Ha ennek nagy részét sikerül a bázisállomásra és környékére szerelt napelemek segítségével előállítani, az egyrészt mérsékelheti az áramszolgáltatótól vásárlandó árammennyiséget, másrészt bizonyos időszakokban a mobilszolgáltató értékesítheti is az éppen többletként termelt energiát az áramcégnek. (Ennek pontos feltételei országonként eltérők.) Így aztán spórolni és keresni is lehet egy bázisállomáson – mondták el az MBBF 2023 konferencián.

A rendezvényen Ken Hu azt mondta: a szolgáltatók világszerte nagyobb adatforgalmat mérnek az 5G-s előfizetőiknél, és ezzel együtt a többi ügyfélhez képest esetükben 10–25 százalékkal nagyobb egy előfizetőre jutó havi átlagos bevétel (ARPU).

Az 5G-be, illetve annak következő generációjába befektetés mellett érvelt Bruce Lam, a Hong Kong Telecom (HKT) lakossági üzletágát, a CSL Mobile-t vezető igazgató. Saját adataik szerint az 5G képességeit igénylő szolgáltatásokba bevont előfizetők körében 6 százalékkal magasabb a szerződésmegújítási arány, míg a lemorzsolódás náluk mindössze 0,6 százalékos a mobilszolgáltatónál.

Mit kaphat az előfizető?

Az új mobilhálózatoktól, különösen a Huawei reményei szerint 2024-ben szárnyra kapó 5.5G-től a felhasználók megkaphatják a felhőalapú játékszolgáltatásokat, illetve egészen pontosan azt, hogy az említett 10/1 Gbps sebesség és a 4 milliszekundumos válaszidő segítségével tényleg zökkenőmentesen lehet majd úgy játszani, hogy otthon nincs bivalyerős gép vagy konzol, csak egy képernyő és egy kontroller, és minden számításigényes feladat – azaz maga a játék – távoli szervereken fut.

Az 5.5G előnyei közé sorolják még a virtuális és kiterjesztett valóságra alapuló tartalmak terjedését vagy például a 10 centiméteres pontosságú helymeghatározást. A 4K, netán 8K minőségű videós tartalmak mobileszközökön történő fogyasztásához szintén szükséges az 5G, ahhoz pedig már az 5.5G, ha mindenki rászokik a jó minőségű videókra.

[embedded content]

Bruce Lam említett egy, az üzleti felhasználók és a lakosság számára is érdekes megoldást, az AR Lenst, melyet aktívan használnak Hongkongban. A kiterjesztett valóságot használó alkalmazás a telefon kamerája által látott kép és más adatok segítségével előbb azonosítja, hogy hol tartózkodik épp az ember, majd az adott utcára rávetíti az adatokat: melyik épületben melyik üzlet, hivatal vagy látnivaló van. A CSL Mobile vezetője szerint ez olyan, mint egy online keresés, csak életszerűbb és információgazdagabb: a felhasználó csak maga elé tartja a telefonját, és az app rögtön mutatja, a környéken milyen üzletek vannak, melyik milyen irányban és milyen messze van. Nem mellesleg: ha valamelyikben éppen elérhető egy kuponajánlat, azt a felhasználó egy érintéssel a digitális pénztárcájába töltheti.

© CSL Mobile

A rendszerben persze csak azon vállalatok üzletei és ajánlatai látszódnak, melyek beszállnak a mobilszolgáltató programjába. Az érdeklődést jól mutatja, hogy a Nestlé, a Lego, a Chanel, a Cinema City, a McDonald’s és az Adidas mellett többtucatnyi más márka, így rengeteg vendéglátóhely neve is feltűnt Bruce Lam prezentációjában.

© CSL Mobile

Ha ezen a ponton bárki azt gondolná, hogy persze, ez ötletes, de évek óta tudjuk, hogy senki nem fog a telefonja kameráján át nézelődni az utcán csak azért, hogy megtudja, van-e a környéken Meki, vagy akciós-e a flat white valamelyik kávézóban, nos, erre a vélekedésre rácáfolni látszik a Bruce Lam által bemutatott eredménysor. A CSL AR Lens alkalmazása jelenleg 300 ezer aktív felhasználóval működik – a 7,4 milliós országban –, akik több mint 700 kereskedő ajánlataiból válogathatnak, és már több mint kétmillió kupont kértek és használtak ilyen módon. Azaz ennyien, ennyiszer spóroltak az 5G-alapú szolgáltatással a mindennapi vásárlásaik során. Amely csatlakozott partnerek által bevételi forrást jelent a Hongkong Telecomnak is.

Az MBBF 2023 konferencia alkalmából a helyi du mobilszolgáltató és a Huawei egy közösen berendezett lakóházban mutatta meg, milyen előnyöket hozhat az 5G/5.5G-alapú hálózat. A helyhez kötött vezeték nélküli internethozzáférés (fixed wireless access, FWA) ezzel a technológiával már stabilan képes az otthon internetkapcsolatának biztosítására úgy, hogy erről megy a többi netezés mellett még a 8K-s minőségű tévéadás is. Akár úgy is, hogy azt mindenféle spéci szemüveg nélkül is 3D-ben élvezhessék a családtagok. A látványos technológiáról hamarosan írunk.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG