A Philip Morris külkapcsolatokért felelős vezetője által írt üzenetben azt hangsúlyozza, ha a szigorítások a hevített dohánytermékekre is vonatkoznak majd, az csak visszaveti őket a hagyományos dohányzás elleni harcban.
Egy kiszivárgott e-mailből kiderült, hogy a Philip Morris International, a Marlboro cigaretták mögött álló dohány- és az IQOS-t is gyártó cég nagyszabású lobbikampányt folytat annak érdekében, hogy megakadályozza egy a WHO által is szorgalmazott globális egyezmény bevezetését, amelynek részeként szigorítanának az általuk forgalmazott termékek használatán – írja a Guardian.
A Philip Morris az elmúlt időben egyre inkább a füstmentes termékekre összpontosított, mivel a legtöbb kormány a hagyományos cigarettákra vonatkozó szabályozásokon szinte kivétel nélkül szigorítottak. 2022-ben 10,19 milliárd dollárt bevételt termelt a cég a hevített dohánytermékekből és elektronikus cigarettákból.
Az Egészségügyi Világszervezet a dohányzás-ellenőrzési egyezmény (FCTC) keretében tárgyalná a kérdést Panamában. A fórumon megvitatnák a füstmentes termékek lehetséges szabályozását, beleértve az adózást is.
A PMI külkapcsolatokért felelős vezető alelnöke a múlt hónapban küldött egy üzenetet a munkatársaknak, amelyben arra kérte őket, „találjanak bármilyen kapcsolatot, bármilyen nyomot, legyen az politikai vagy technikai jellegű”, hogy megakadályozzák a rendeletet. A WHO tervezett ülését és napirendjének a dohányzásmentes termékekről szóló részét „támadásnak” nevezte.
A szeptember 22-én körbeküldött e-mailben a külső ügyekért felelős vezető alelnök úgy fogalmazott:
„A napirendet és az ülés dokumentumait nagyrészt nyilvánosságra hoztuk. Sajnos újra megerősítették minden aggodalmunkat, hogy ez a konferencia a dohányzás elleni küzdelem történetének legnagyobb elszalasztott lehetősége maradhat… A WHO napirendje nem más, mint egy szisztematikus, módszeres, tiltó jellegű támadás a füstmentes termékek ellen.”
„WHO visszafordíthatatlanul veszélybe sodorta a közegészségügy számára azt a történelmi lehetőséget, amelyet annak felismerése jelentett, hogy a füstmentes termékek megfelelő szabályozással gyorsabban felgyorsíthatják a dohányzás arányának csökkenését, mint a dohányzás visszaszorítása együttvéve”. – írja továbbá az üzenet.
A Philip Morris International 2022-ben 621 milliárd cigarettát szállított le az éves eredményei szerint, bevételeinek egyharmada azonban a füstmentes termékekből származott. A hagyományos cigarettákból származó bevétele 27 százalékkal csökkent. A párologtató és fűtött dohánymárkái közé tartozik az IQOS, a Bonds és a Veev, és idén vezették be az első eldobható készüléket az Egyesült Királyságban, a Veebát.
A dohányipari vállalatokat nem hívták meg a panamai eseményre. Az e-mailt úgy zárták: „Bármi történjék is, a történelem jó oldalán állunk. De csekély vigasz lesz, ha hagyjuk, hogy a tiltás hívei a maguk útját járják.” A kiszivárgott e-mailt úgy kommentálta a vezető, amit nyilvánosan mond, az ugyanaz, amit az alkalmazottjainak mond és büszkén képviseli azt.
Az európai országok közül az Egyesült Királyság már jelentős erőfeszítéseket tett azért, hogy létrehozza a „füstmentes” generációt, 2022-re már csak a felnőtt lakosság 11 százaléka volt dohányos. Szeptember közepén arról szóltak a hírek, Franciaország is betiltaná az ízesített, színes-szagos eldobható elektromos cigarettákat.
* * *
Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.
HVG