Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Csütörtökön végleg hivatalossá vált az, amit az utóbbi hetekben – főleg a Hondától való távozás megerősítése után – már mindenki biztosra vett: Marc Marquez 2024-ben a Gresini Ducatinál fog versenyezni, ahol Fabio di Giannantonio helyét foglalja el testvére, Alex Marquez oldalán.
Kétségtelen, hogy a MotoGP modernkori történetének legnagyobb horderejű átigazolásáról van szó, több szempontból is. Marquez a jelenkor kimagaslóan legeredményesebb versenyzője a mezőnyben; egy roppant sikeres 11 éves időszakot zár le a Repsol Hondánál, amelytől nem a szerződése lejárta után, hanem azt felbontva távozik; méghozzá nem egy gyári, hanem egy szatellit gárdához, amely ráadásul nem is a legfrissebb verziójú, hanem egyéves technikát kínál neki – viszont egyértelműen a királykategória legjobb versenygépéből.
A hétvégi Indonéz Nagydíj sajtónapján természetesen minden Marquezről szólt. Bár voltak annak kapcsán aggodalmak, hogy a Honda esetleg nem is engedi majd nyilatkozni őt a csapatváltásról, már a Gresini közleményéből is idézték a szavait, a sajtótájékoztatón pedig részletesen is beszélt arról, miért hagyta el a „családját” a Ducati sokadik számú privát partneristállójáért:
„Tény, hogy a szezon első felében versenyképes voltam, de nem jó módon. Rengeteget kockáztattam. Az idény második felének más hozzáállással vágtam neki és most is vállalok rizikót, de másképp. Sok sérülésem volt, nehéz volt. De amikor sérült vagy és nehéz időszakon mész keresztül, nem hozhatsz döntést, ezt megtanultam a múltban.”
„A szezon második felében volt néhány kellemes beszélgetésünk a Hondával, de versenyről versenyre rendkívül nehéz volt ez, még a mentalitásom is megváltozott kissé, voltak kétségeim. Ezzel egyidejűleg megvolt a kapcsolat a Gresini csapatával is, de jeleztem nekik, hogy nem fogunk egyelőre szerződésig jutni: ha várni akarnak rám, tegyék, de nem ígérek semmit, mert múlt kedden, a Japán GP után döntöttem csak.”
„Ezért mondom, hogy ez a komfortzónából való kimozdulást jelenti. A legkönnyebb lett volna maradni a Hondánál: a helyzet és a motor is kontroll alatt, ott van a csapatom, nagy fizetés. Ez volt a könnyű választás. De ha törődni akarok magammal és a pályafutásommal, új kihívást kellett találnom, s ebből a legjobb csapat a Gresini volt 2024-re.”
A 30 éves versenyző leszögezte: tényleg csak múlt kedden döntött véglegesen – ironikus módon két nappal azt követően, hogy idei első dobogóját jegyezte a Honda hazai futamán –, még Misanóban is „90 százalék” volt, hogy marad a HRC-nél, amikor azt a bizonyos sejtelmes videót kitette a közösségi oldalaira.
Marquez sem a 2024 utáni távolabbi jövőjéről, sem az egyéb opcióiról nem akart nyilatkozni a gyártók iránti tiszteletből. Azt viszont elmondta, hogy miért egyéves szerződést kötött a Gresini Racinggel:
„Számomra az egyetlen opció az egyéves szerződés volt. Elmagyarázom az okát. Ha nehéz időszakon mész keresztül és még némileg kételkedsz is magadban… mindig is mondtam, hogy nem élvezed a motorozást, akkor nincs értelme, akkor miért maradnál?”
„Ezért egy családias csapathoz mentem, mert ezt éreztem: visszatérni kicsit a kezdetekhez, egy kisebb, családias csapathoz, egy motorra, amely vezeti a világbajnokságot. Nagy kihívás lesz, hiszen 11 évig ültem ugyanazon a motoron, szóval nem lesz könnyű változtatni. De csak azt várom, hogy újra élvezzem, újra mosolyogjak és önbizalommal érkezzek meg a pályára.”
A nyolcszoros világbajnok megjegyezte: reális opció volt számára akár az egyéves kihagyás. A Hondától való búcsú kapcsán pedig elmondta: reményei szerint ez nem egy végleges elköszönés volt és a jövőben keresztezik még egymást az útjaik.
Ami a csapatát illeti: Marquez elárulta, hogy „nem akarja szétverni” sem a Repsol Hondát, sem a Gresini Ducatit, de legalább egy szerelőt azért szeretne magával vinni az új környezetébe. Ahol egyébként a várakozások szerint már a valenciai évadzáró utáni teszten felülhet majd a Desmosedici GP23-asra, bár Marquez szerint hiába bevett gyakorlat ez a MotoGP-s gyártók között, még nem teljesen eldöntött tény. „Még nincs megerősítve, még beszélünk róla, de úgy fest, lehetséges lesz. De ez még nem száz százalék” – mondta a valenciai teszt kapcsán a spanyol versenyző.
A váltás okai mellett természetesen a legérdekesebb kérdés, hogy mire lesz képes majd Marquez a Ducati nyergében – amelyről ő maga is újfent elismételte, hogy nem 2024-es, hanem 2023-as technika lesz, azaz pontosan az, amivel Francesco Bagnaia és Jorge Martin jelenleg a világbajnoki címért küzd. Az elmúlt két idény ékes példája annak, hogy korábbi technikával is lehet ütőképesen szerepelni: tavaly Enea Bastianini épp a Gresini színeiben gyűjtött futamgyőzelmeket és világbajnoki bronzérmet, míg idén a VR46-nál Marco Bezzecchi teszi ugyanezt egy GP22-es Ducatival.
Beszédes, hogy a jelenleg a Yamaha tesztmotorosaként tevékenykedő, de korábban a Hondánál sokáig Marquez márkatársaként versenyző és így a spanyol adataira rálátó Cal Crutchlow már Motegiben úgy fogalmazott, hogy ha a nyolcszoros vb-győztes Ducatit kap maga alá, a mezőny jobban jár, ha rajthoz sem áll. És csütörtökön a mezőny jelenlegi tagjai is hasonló véleményeket fogalmaztak meg:
„Meg fogja nehezíteni az életünket. Mindenkiét. Marc a referencia az elmúlt tíz évben és egy igen versenyképes motoron fog ülni” – fogalmazott Fabio Quartararo, akinek kapcsán érdemes megjegyezni, hogy néhány napja szintén tett arra utaló nyilatkozatot, hogy a Yamahának bizonyítania és fejlődnie kell, különben a 2024-es idény után ő is másfelé nézelődhet…
Az Aprilia duója, Maverick Vinales és Aleix Espargaro is arról beszélt, hogy Marquez átigazolásával csak egy újabb versenyképes ducatis lesz a mezőnyben, amellyel egyébként is mindenki jól tud motorozni. Ezt emelte ki a regnáló világbajnok gyári ducatis, Bagnaia is, aki szerint a spanyol kiváló alapokra ül majd rá, sőt azt sem zárta ki, hogy rögtön a valenciai teszten az élen zárja majd.
De vajon írhat-e történelmet azzal Marquez, hogy szatellit versenyzőként nyer világbajnoki címet a modern MotoGP-ben? „Nem tudom, hogy a bajnokságért fog-e harcolni, de a top 5-ben lesz, ez biztos” – vélekedett Bagnaia. Ő és ducatis kollégái is amúgy azt emelték ki még a bejelentés kapcsán, hogy roppant hasznos és tanulságos lesz majd látni Marquez adatait a Desmosedicin.
Visszatérve még erre a történelemírásra: olyannyira nem gyakori, hogy szatellit motoros érjen fel a csúcsra a legnagyobbak között, hogy a MotoGP-érában ilyenre még nem is volt példa. A legutóbbi, akinek ez sikerült, Valentino Rossi volt 2001-ben, de az ő Hondája abszolút gyári támogatással bírt a Nastra Azzuro alakulatnál, csak épp nem repsolos színekben indult (még). Hasonló lenne amúgy a helyzet, ha Jorge Martin idén világbajnok lenne, hiszen bár a Pramac Racing privát istálló, de a Ducati teljes támogatását élvezi és a spanyol is gyári specifikációjú motorral versenyez – megegyező technikával, mint a rivális Bagnaia.
Ez a következő nagy kérdés a még mindig őrült MotoGP-s pilótakeringőben, amelyben Marquez váltását és a KTM-es Pedro Acosta-döntést látva még abban sem lehetünk biztosak, ami már hivatalos vagy bejelentett.
A napokban például azt kezdték el pletykálni, hogy Miguel Oliveira lehet az első számú kiszemeltje a Repsolnak Marquez helyére, miközben a portugál szerződéssel rendelkezik az RNF Apriliával. A kapcsolatfelvétel tényét pedig a többszörös futamgyőztes sem tagadta, amikor Mandalikában rákérdeztek:
„Szerintem idén sok példátlan dolgot láthattunk. Küldtek haza érvényes szerződéssel rendelkező motorost, láttunk versenyzőt, aki felbontott egy megállapodást és máshova igazolt. Szóval bármi megtörténhet. Tény, hogy elégedettséggel tölt el, ha egy másik akkora gyártónál merül fel a nevem, mint a Honda, főleg ha a gyári ülés van terítéken. De ennyi, mint mondtam, nem tervezek váltani. De semmi konkrét nincs az asztalon, csak megkeresés történt.”
Állítólag Oliveira szerződésében szerepel egy olyan kitétel, miszerint távozhatna az RNF-től 2023 végén, ha egy másik márka gyári istállója keresi őt meg. Az Aprilia-vezér Massimo Rivola ezt cáfolta nemrég az olasz GPOne lapnak, aki kijelentette: szerződéseik vannak, amelyeknek vasszilárdságúnak kell lenniük. Mondjuk a MotoGP-s szerződések helyzetét jól leírja, hogy a Repsol-üléssel szintén szóba hozott Vinales ma úgy reagált a pletykákra, hogy „szerződésem van, de nem tudom”…
Oliveira átcsábítása mellett – ami sportszakmai szempontból különösen nehéz lehet a szerződésektől függetlenül is, tekintve a Honda borzalmas időszakát és az Aprilia versenyképességét – a másik leggyakrabban emlegetett forgatókönyv az, hogy a már az LCR-es kontraktusa révén eleve a Hondánál szereplő Johann Zarcót léptethetik elő az első számú alakulathoz.
„Azzal, hogy szerződésem van a Hondával, majd elfoglalnám Marc helyét, ennek lenne értelme, de Lucio helyében…” – reagált a francia Lucio Cecchinellóra, az LCR csapatvezetőjére utalva. Zarco elmondta: ha az LCR-nél marad, akkor is gyakorlatilag hasonló helyzetben lesz, mintha a Repsolnál versenyezne, hiszen a Hondával van szerződése és megkapja a fejlesztéseket, de azt is megjegyezte, hogy a gyári ülés mégis komoly presztízzsel bír, főleg így, hogy Marquez után marad üresen.
A képletben szerepel még a Marquez által a Gresinitől kiszorított Di Giannantonio is. Az olasz Indonéziában elmondta: stábjával dolgoznak azon, hogy a MotoGP-ben maradhasson, márpedig jelen állás szerint üres hely csak a Hondánál van, amely a MotoGP „egyik ikonikus és történelmi” csapata, és „lenyűgöző lehetőség lenne számomra”. A realitás azért az, hogy a fentebb említett opciók közül kerül Marquez utódja – hacsak nem jönnek még újabb fordulatok…
formula.hu