A Katar Nagydíj hétvégéjének izgalmait beárnyékolja a gumiügy: a Pirelli pénteket követő vizsgálata után fedezte fel, hogy a 20 körön át használt abroncsoknál részleges leválás keletkezik. Elővigyázatosságból módosítottak a 12-13-as kanyaroknál a pályahatáron, hogy az autók elkerüljék a magas rázókövet, az igazán szélsőséges döntés azonban vasárnap kora délután születhet meg: közép-európai idő szerint 13 órakor tájékoztatják a csapatokat arról, kötelező lesz-e a három kiállás a nagydíjon.
„Az ilyen sosem fest túl jó képet a sportról” – nyilatkozta az eset kapcsán a szombati FIA-sajtótájékoztatón Max Verstappen. „De először is várjunk és lássuk meg, mit találnak ki, mit mond a sprint vizsgálata. Még a sprinten is láthattuk, hogy az első gumik romlása magas fokú volt, különösen a bal elsőé.”
A sprint folyamán a Red Bull rádiózott is a gumiproblémáról, amelyet Verstappen említett. Pedig a szombati futam távja csupán 19 kör volt, ennek közel felében pedig pályán volt a safety car, így a gumik jelentősen kisebb terhelést kaptak, mint ami a futamon egy normál etapon várható.
„A mai sprinten nem kaptuk meg a legjobb olvasatot a gumik viselkedéséről, annyi kört töltöttünk a biztonsági autó mögött” – beszélt erről ugyancsak a sajtótájékoztatón a sprintnyertes Oscar Piastri. „A Pirellinek és FIA-nak megfontoltnak kell lennie a holnapi döntés során. Ha egy gumi a gyors szakaszon adja meg magát, akkor van egy kis bukótér, de nem túl kecsegtető kilátás…”
A versenyzők is a sajtóból tudták meg a hírt
A katari gumiügy kapcsán több versenyző is kifogásolta, hogy nem kaptak megfelelő tájékoztatást az FIA és a Pirelli részéről: ők is csak akkor tudták meg, hogy probléma van az abroncsokkal, mikor az szombat délután megjelent a hírekben.
„Én nem hibáztatom a Pirellit” – idézi a Racer Carlos Sainzot. „De délelőtt megérkeztünk és akkor láttuk a híreket a sajtóban. Senki sem tájékoztatott minket, hogy változnak a pályahatárok, senki sem mondta, hogy leválás történik a gumi szerkezetében, a sajtóból kellett megtudnunk. Egyértelműen nem így kellene történnie a dolgoknak.”
„A GPDA részéről nem örülünk ennek a helyzetnek. Reméljük, hogy az együttműködés javulni fog, mert a sajtóból megtudni a biztonsággal kapcsolatos dolgokat, amikor a mi visszajelzésünket is meg kellene fontolni, nem elég jó” – tette hozzá Sainz, ezúttal már a többi versenyző nevében is beszélve.
A hír szájról szájra terjedt a mezőny tagjai között közül – George Russell az egyik vetélytárstól értesült róla:
„A WhatsAppon láttam egy üzenetet egy másik versenyzőtől, már nem tudom, kitől a csoportos chatben. Ez nem ideális. De úgy vélem, Nikolas Tombazis és Steve Nielsen tisztában vannak vele, hogy az FIA és versenyzők közti kommunikációs vonal nem elég erős. Jobb együttműködésre van szükség, mert ezek a dolgok közvetlen hatással vannak ránk. Elsődleges kézből tudunk véleményt mondani a pilótafülkéből, ami segíthet az ilyen döntésekben” – emelte ki a GPDA igazgatója is, hogy be kellett volna vonni a pilótákat.
Ellenzője is van a kötelező három kiállásnak
„A vasárnap tekintetében a biztonság az elsődleges, az, hogy ne legyenek defektek vagy rosszabb balesetek” – beszélt arról Verstappen, hogy bízik a mai futamra vonatkozó döntésben. Russell vele szemben azonban azon az állásponton van, hogy nem szabad kötelező számú kiállást előírni, a csapatokra kell bízni, hogy indokolt és biztonságos taktikát dolgozzanak ki.
„Három szabadedzés mellett magunktól kiismertük volna a gumihasználatot és két vagy három kiállás mellett döntöttünk volna” – mondta a Mercedes britje. „Az FIA egy kisebb módosítást végzett a pályán, amiben kicsit kételkedtem, de jó lépés volt. Viszont nem gondolom, hogy közbe kellene avatkozniuk és azt mondaniuk, kötelező a három kiállás.”
Az FIA első körben a csapatokat tájékoztatja arról 13 órakor, milyen döntés született a Katari Nagydíjra vonatkozóan – ezt követően várhatóan gyorsan a nyilvánosság is értesül róla.
formula.hu