Tech: Ha nő és/vagy idős, ne is kössön biztosítást? Most ezért perelik a Facebookot

Tech: Ha nő és/vagy idős, ne is kössön biztosítást? Most ezért perelik a Facebookot

Még 2020-ban indult egy csoportos kereset a Meta (akkor még Facebook) ellen amiatt, hogy állítólag nem jelenítette meg a nőket és az idősebb személyeket célzó biztosítási hirdetéseket. Első fokon elutasították a beadványt, de azután másképp döntött a bíróság.

Kalifornia állam fellebbviteli bírósága döntést hozott nemrégiben: a Meta (volt Facebook) perelhető állítólagos diszkriminatív hirdetési gyakorlata miatt. A The Verge beszámolója szerint ez a fejlemény a Facebook ellen 2020-ban indított csoportos keresetből ered, amely szerint a vállalat megsértette a polgárjogi törvényeket azáltal, hogy kihagyta a nők és idősebb személyek biztosítási hirdetéseit.

A jogi csatározás középpontjában egy 48 éves nő áll, aki a Facebookon keresett biztosítási lehetőségeket, viszont – állították a perben – a közösségi oldal hirdetéselosztó mechanizmusa nem jelenített meg biztosítási hirdetéseket a hölgy számára az életkora és a neme miatt.

Első fokon nem adtak neki igazat, az ítélet ugyanis egy olyan paragrafusra hivatkozott, ami jogi védelmet biztosít az online platformoknak az illegális felhasználók által generált tartalommal kapcsolatos ügyekben, azaz felmenti őket a harmadik féltől származó tartalmakkal kapcsolatos felelősség alól. A fellebbviteli bíróság viszont a szeptember 21-i ítéletében hatályon kívül helyezte ezt a korábbi döntést. Arra a következtetésre jutottak, hogy a vádak elég alaposak ahhoz, hogy lehetővé tegyék az ügy beindítását, és most azt is állítják, hogy a Facebook reklámcélzási és -továbbítási mechanizmusai diszkriminatív magatartást tanúsítanak, és károsak, különösen a biztosítási ágazatban a nőkkel, az idősekkel és a marginalizált közösségekkel szemben.

Ez az eset egyébként nem elszigetelt, és a Facebook hirdetési algoritmusát már évek óta intenzíven vizsgálják. 2018-ban szövetségi pert indítottak, és azzal vádolták a céget, hogy lehetővé tette a lakhatási diszkriminációt. A későbbi vizsgálatok alá is támasztották ezt a vádat. Tavaly a Facebook meg is egyezett az Egyesült Államok kormányával, és új hirdetéselosztó rendszert vezetett be a lakhatási diszkrimináció leküzdésére.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG