Sok fejlesztő használja a Unity Technologies amúgy remek játékmotorját, így óriási volt a felháborodás, amikor a vállalat néhány napja egy elég komoly árváltoztatást jelentett be. Úgy tűnik, meglephette a céget a reakció, mindenesetre azóta bocsánatot kért, megígérte visszavonja áremelési ötletét, és néhány napon belül nyilvánosságra hozza az irányelvek változásait.
A Unity játékmotor célja, hogy nagymértékben leegyszerűsítse a 2D-s és 3D-s játékkörnyezetek létrehozásának munkáját azáltal, hogy a grafikai munka széles skáláját vállalja magára, például valósághű textúrák, árnyékok és tükröződések létrehozását. Az animációkat illetően is roppant tevékeny, így a fejlesztőknek több idejük marad, hogy munkájuk kreatív aspektusaira összpontosítsanak – magyarázza a 9to5Mac.
A játékmotor 2005-ben jelent meg Macen, és ma már széles körben használják a játékfejlesztők iOS-től és Androidtól kezdve a játékkonzolokon, például a PlayStationön és az Xboxon át a VR-fejhallgatókig.
Persze egy ilyen játékmotor nincs ingyen, és azt a fejlesztők is elfogadták, hogy átalánydíjat fizessenek a használatáért. Azonban a napokban a technológiai vállalat egyfajta bombát ledobva bejelentette, új díjstruktúrát vezet be. Eszerint a fejlesztők, ha elérnek egy bizonyos telepítési küszöböt, minden alkalommal díjat fizetnének, amikor játékukat egy felhasználó eszközére telepítik. Akkor is, ha mondjuk a felhasználó egyszer telepíti, letörli, majd újratelepíti a játékot. Ugyanez igaz, ha valaki ugyanazt a játékot telepíti két eszközre. Az új díjszabás 2024. január 1-jén lépett volna érvénybe.
A hír valósággal sokkolta a fejlesztőket, ugyanis telepítésenként akár 15 centtel növelhetné a költségeiket, és egy népszerű játék esetében elképzelhető, hogy végül többet kell fizetni, mint amennyi a bevétele. De például ha valaki kipróbált egy ingyenes játékot, majd úgy dönt, hogy az nem neki való, és eltávolítja, a fejlesztők valójában pénzt veszíthetnek. Azt is állították a közleményükben, hogy a Unity-használók mindössze 10 százalékát érintené az új díj, miután van egy bizonyos telepítési szám és bevétel, ami fölött bevezetnék.
Ettől függetlenül sokan zsarolást emlegettek (mondjuk mert épp egy játék kiadása előtt állnak, és már nem tudnak változtatni), mások pedig leválást a Unity játékmotorról. Az aggodalmak egyébként nemcsak az új díjak miatt merültek fel, hanem az áremelés hirtelensége, váratlansága miatt is. Kisebb és nagy fejlesztők már meg is vonták a bizalmukat a platformtól.
Azt azért látni kell, hogy a Unity sem csak úgy jódolgában változtatgat. Az Apple adatvédelmi változása csökkentette hirdetési bevételeinek nagy részét. Tavaly a cég részvényeinek árfolyama zuhant, és az alkalmazottak 8 százalékát, 600 munkavállalót bocsátottak el.
Az áremelési bejelentést követő felzúdulás után a Unity megpróbálta tisztázni politikáját, mondván, hogy csak az első telepítések után számítanak fel díjat, a jótékonysági szervezetek mentesülnek, a demók pedig nem számítanak. Ez azonban kevésnek bizonyult, így legutóbb a vállalat az X-en (Twitteren) hozta nyilvánosságra, hogy meghallotta a fejlesztők hangját, és elnézést kérnek az új díjszabással kapcsolatos zavarokért és aggodalmakért. Beszélnek a csapatuk tagjaival, az ügyfelekkel és a partberekkel, és módosítani fogják a szabályzatot, és pár napon belül tájékoztatják a fejlesztőket.
Úgy tűnik viszont, hogy ennyi most kevés lesz, legalábbis ez szűrhető le a tweetre érkező reakciókból. Többen is úgy vélik, hogy csak marketinges „bullshitről” van szó, és a vállalat végül úgyis azt fogja tenni, amit már eleve eltervezett. Mások azt a tipikus taktikát emlegetik, hogy be kell lengetni valami nagyon rosszat, és ha annak csak a fele valósul meg, máris mindenki boldog. Olyanok is vannak, akik szerint a Unity ezzel az egésszel (a korábbiakkal) átlépett egy határt, bizonyította a kapzsiságát, így most oda a jóindulat és a bizalom a fejlesztők részéről, akik tömegesen fogják elhagyni a platformot.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.
HVG