Gazdaság: Itt az Árfigyelő 2.0: a rendszer már nem a legalacsonyabb árat mutatja

Gazdaság: Itt az Árfigyelő 2.0: a rendszer már nem a legalacsonyabb árat mutatja

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) és a rendszert létrehozó munkacsoport újabb fejlesztést hajtott végre a kiskereskedelmi boltláncok árait gyűjtő és bemutató online Árfigyelő honlapon – számol be közleményében a versenyhivatal.

Mostantól az egyes termékkártyákon a legalacsonyabb ár megjelenítésénél az adott üzletlánc boltjainak 80 százalékában alkalmazott árakat veszi figyelembe a rendszer.

A változtatásra a GVH szerint azért volt szükség, mert a rendszerbe adatokat szolgáltató kiskereskedők egy része nem egységes, hanem boltonként eltérő árazást alkalmaz. Volt olyan boltlánc, amelyik csak egy-két üzletében csökkentette egyes élelmiszereknek az árát. A versenyhivatal szerint azért, hogy „az Árfigyelő rendszerben a legolcsóbb legyen”. Az Árfigyelőt létrehozó munkacsoport erre a „kiskapura” keresett megoldást annak érdekében, hogy ez a gyakorlat semmilyen módon „ne tévessze meg a fogyasztókat”.

A nem egységesen árazó kiskereskedők esetében, az egyes termékkártyákon továbbra is megtalálható lesz a „-tól -ig” jelölés. Azt, hogy az adott lánc melyik boltjában pontosan mennyibe kerül a termék, mostantól a termékkártyára kattintva lehet kideríteni.

A GVH szerint a módosításnak hála az öldöklő napi árversenyben már nem kerülhetnek előnybe azok a kiskereskedők, amelyek egyes élelmiszerek árát csak egy-két boltjukban csökkentették.

Valójában továbbra sem bizonyítja semmi, hogy az Árfigyelő honlapnak érdemi hatása lenne az „öldöklő” árversenyre. Egy hónap alatt több, mint 650 ezren keresték fel az online árfigyelő oldalt – büszkélkedett Rigó Csaba Balázs GVH-elnök a honlap indulása után. De a pozitívnak szánt üzenettel csak azt ismerte el, amit eddig is tudtunk: szinte senki nem nézi a kormány inflációletörő csodafegyverének szánt árösszehasonlító oldalt. A napi átlag 21 ezres nézőszám ugyanis aligha tekinthető soknak, adva, hogy a honlap 1200 bolt árait tartalmazza. A GVH reakciója szerint egy induló portál esetében egy hónap alatt több mint 650 ezer egyedi látogató nem tekinthető „szinte senkinek”.

Magyarországon az uniós statisztikai hivatal módszertana szerint augusztusban 14,2 százalék volt az infláció. A második helyen álló Csehországban csak 10,1 százalék. Az uniós átlag 5,9 százalék.

HVG