Annak ellenére, hogy a Formula-1-es Szingapúri Nagydíjon messze idei leggyengébb produkcióját nyújtotta a Red Bull azzal, hogy versenyzőik nem jutottak be a Q3-ba, a futamon pedig csak egy ötödik és egy nyolcadik helyezést tudott felmutatni Max Verstappen és Sergio Perez, a csapat mégis készülhet arra, hogy akár már az előttünk álló hétvégén bebiztosíthatja a címvédését a konstruktőrök között.
A bikák jelenleg 308 pontos előnnyel rendelkeznek a Mercedesszel szemben. Mivel a vasárnapi Japán Nagydíj után még összesen hat forduló lesz hátra az évadból, amelyek közül három sprintes – Katar, Austin és Interlagos –, egy istálló még 309 egységet szerezhet Suzuka után (egy „sima” hétvégén 44 pont gyűjthető a kettős győzelemmel és a leggyorsabb körrel, ehhez jön hozzá a sprint 15 pontja az ottani 1-2-es eredmény esetén).
Vagyis ez azt jelenti, hogy amennyiben a Red Bull egyetlen ponttal többet gyűjt a Mercedesnél Japánban, a jelenlegi második helyezett alakulat már biztosan elérhetetlen távolságba kerül az energiaitalosoktól (a pontazonosság a rengeteg győzelem révén biztosan a Red Bullnak kedvez).
Csakhogy a matematikai összevetés szempontjából jelenleg még a Ferrarival is számolni kell. A Szingapúrban több mint egy év után először nyerő és ezzel a Red Bull idei veretlenségét megszakító Scuderia hátránya jelenleg 332 pont az összetett harmadik helyen, ezt kellene legalább 308-ra lefaragniuk Suzukában ahhoz, hogy életben tartsák a vb-reményeiket.
Magyarán amennyiben a Ferrari 24 ponttal többet szerez a Red Bullnál a Japán GP-n, még versenyben maradnak. Az idei trendeket elnézve ez eléggé valószínűtlennek tűnik – bár a minap éppenséggel kis híján összejött, hiszen Carlos Sainz győzelme és Charles Leclerc negyedik helye révén 23 egységgel gyűjtöttek többet a maranellóiak Szingapúr utcáin. De még egy ferraris kettős diadal és leggyorsabb kör esetén is elegendő a Red Bullnak Suzukában egy negyedik és ötödik hely a címhez.
Összegezve tehát, a Red Bull már Suzukában konstruktőri világbajnok, ha:
– egy ponttal többet gyűjt, mint a Mercedes;
– és legfeljebb 23 ponttal szerez kevesebbet, mint a Ferrari.
Ha a Red Bull révbe ér vasárnap, már hat futammal a vége előtt eldöntené a csapatok versenyfutását. Ilyen sok versennyel a szezon vége előtt még egyetlen istálló sem nyert konstruktőri címet, szóval ilyen tekintetben rekordot döntene az energiaitalos alakulat.
Más szempontból viszont nem ez lenne a legkorábbi bajnokavatás, hiszen 1988-ban a McLaren, 2004-ben pedig a Ferrari ugyan „csak” öt fordulóval a vége előtt biztosította be az év végi titulust, ám a kevesebb szezonbeli nagydíj okán százalékosan már kevesebb része volt hátra ekkor az évadnak (a rekord a McLarené, náluk még a 16 versenyből álló idény 31 százalékát le kellett futni a címszerzés után).
Míg a Red Bull már Japánban világbajnok lehet, ugyanez nem mondható el a tavaly épp Suzukában ünneplő Verstappenről. A holland előnye jelenleg 151 pont Perezzel szemben, ezt kellene legalább 180-ra növelnie a hétvégén, ami viszont nem lehetséges, így leghamarabb Katarban – egész pontosan az ottani sprinten – védheti meg újból a címét a pilóta.
Végezetül érdekesség gyanánt jegyezzük meg, hogy matematikailag még Perez mellett Lewis Hamilton és Fernando Alonso is világbajnok lehet 2023-ban, hiszen még 206 egység gyűjthető a Japán Nagydíjjal együtt, s a negyedik spanyol hátránya 204 pont Verstappen mögött.
formula.hu