Versenytempóban most is a Red Bull a legjobb

Versenytempóban most is a Red Bull a legjobb

Sainz: Versenytempóban most is a Red Bull a legjobb

Ugyan az egykörös tempó terén a Ferrari vitte el a pénteki napot és a riválisok szerint a vörösök meg is szerzik majd a pole, de a nap legjobb körét megfutó Carlos Sainz szerint nem eszik azt olyan forrón: a hosszabb etapokon már látszott is, hogy mennyire jó a Red Bull.

„Nem, én nem gondolom, hogy a Red Bull bajban lenne. Ha megnézzük a hosszabb etapos tempójukat, rögtön az ő autójuk tűnik a legerősebbnek, szóval szerintem amint az egykörös teljesítményüket kisimítják, harcban lesznek a pole-ért. Remélhetőleg mi is benne leszünk ebben, és úgy tűnik, hogy az Aston Martin, a McLaren és a Mercedes is benne lehet. Izgalmas nap lesz, és remélhetőleg a legtöbbet hozzuk ki belőle” – mondta péntek este Sainz.

f1-sainz-singapore-ferrari

fotó: dppi

Az FIA írásban figyelmeztette Helmut Markót arra, hogy viselkedjen

A Sergio Perezzel kapcsolatos rendkívül kínos és kellemetlen megszólalásai, magyarázkodásai után Christian Horner sem tudta érdemben megvédeni Dr. Helmut Markót, a Red Bull tanácsadóját, a pénteki nap során pedig az is kiderült, hogy az FIA sem hunyt szemet az elhangzottak felett.

A Nemzetközi Automobil Szövetség szóvivője a Racingnews365.comnak megerősítette: írásos figyelmeztetést küldtek Markónak azzal kapcsolatban, hogy milyen felelősséggel tartozik motorsport-közszereplőként, és hogy mit mond ki az FIA etikai kódexe.

f1-redbull-marko_3

fotó: dppi

Wolff a Wikipédiáról: Mondhattam volna értelmesebb dolgot

Toto Wolff az F1-es Olasz Nagydíj után úgy nyilatkozott Max Verstappen történelmi tízes sorozatáról, hogy az ilyesmi egyedül a Wikipediára való, azt pedig senki nem olvassa, amire Verstappen tegnap csípős választ adott. Wolffot a mai csapatfőnöki sajtótájékoztatón, melyen a Formula.hu is képviseltette magát, a Massa-ügy és lehetséges fejleményei mellett erről a nyilatkozatról is megkérdezték, ő pedig igyekezett megmagyarázni szavait:

torger-wolff

„Ha megnézzük ezt a megjegyzést és a körülményeket, felmerülhet a kérdés, hogy ez volt-e a legértelmesebb dolog, amit mondhattam, és valószínűleg nem… De én így gondolkodom, ezt Niki Laudától tanultam, aki ingyen autómosásért cserébe is megvált a trófeáitól, s ilyesmit nálam se sokat találni otthon, mert ez egyikünknek sem számított sosem.”

„Az F1-ben mindent ki kell érdemelni, és ahogy gyakran mondtam idén: a bajnoki címeket a legjobbak nyerik, és a náluk zajló remek munkát el kell ismerni. Egy újabb komoly trófea körül hozzájuk hamarosan, és ez a legértékesebb dolog: a legjobb versenyző a legjobb autóban világbajnok lesz.”

Lawson: Most már nem érem be az F1-nél kevesebbel

A Red Bull kötelékébe tartozó Liam Lawson előtt élete lehetősége adódott, mikor a Holland Nagydíj második szabadedzésén Daniel Ricciardo eltörte a csuklóját. Az új-zélandi pilóta helyettesítette az asuztrált a Holland, majd az Olasz Nagydíjon is, most pedig Szingapúrban építgetheti tovább karrierjét. Lawson saját elmondása szerint szerelmes lett az F1-be, így már nincs is számára más opció a jövőben, mint a száguldó cirkusz.

„Most, hogy belekóstolhattam a Formula-1-be, már tudom, hogy mit akarok csinálni. Egyszerűen imádom, szóval a jövőben nem fogom beérni kevesebbel. Jelenleg abban a helyzetben vagyok, hogy ebből a lehetőségből kell kihoznom a legtöbbet. Nyilván majd meglátjuk, hogy mi fog történni, de egyértelműen nagyon ritka lehetőséget kaptam most azáltal, hogy F1-es autót vezethetek, szóval seretném a lehető legtöbbet kihozni ebből.”

Arról, hogy a jövő hétvégi Japán Nagydíjon is ő fogja-e vezetni az AlphaTaurit, egyelőre nem tudott választ adni az új-zélandi: „Jó volna Suzukában is versenyezni, de majd kiderül, mi lesz ott.”

Videó: Valentino Rossi DJ-nek állt a misanói MotoGP-hétvégén

A Doktor láthatóan élvezte a hangulatot az olaszországi MotoGP-futamon:

Verstappen: Itt lehet a győzelmi sorozat vége?

Miután Miamitől egészen Monzáig veretlen maradt, Max Verstappen megdöntötte a legtöbb sorozatban elért F1-es győzelem rekordját, mely immár kereken 10-nél jár, arra azonban, hogy ezt sikerülhet 11-re növelni a hétvégén, nem venne mérget a kétszeres világbajnok. Verstappen ugyanis más véleményformálókhoz hasonlóan úgy érzi, hogy Szingapúrban közelebb lehetnek hozzájuk a riválisok:

verstappen-sit

„Szerintem itt nem vagyunk olyan versenyképesek, mint más pályákon. Úgy érzem, hogy az utcai pályák kevésbé fekszenek jól az autónknak. Persze így is jó munkát végezhetünk, de nagyon szoros lesz” – mondta a holland, aki győzelmi sorozatára is kitért:

„Sosem figyeltem igazán a számot, hogy épp nyolc, kilenc vagy tíz, mindig csak a legjobbat akartam kihozni magamból. Így minden hétvégén ugyanakkora nyomást helyeztem magamra a legjobb eredményért, ebből a szempontból semmi sem változott igazán. Persze meg fogom próbálni folytatni ezt a szériát, de tudom, hogy egy nap majd véget ér. Általában az utcai pályákon nagyobb a kockázat, a káosz, de azért vagyunk itt, hogy nyerjünk, és meg is fogjuk próbálni.”

verstappen-drift

Mi kell a suzukai F1-es bajnokavatáshoz?

Szingapúrban még biztosan nem avat világbajnokot az F1, azt viszont már nem lehet kizárni, hogy a tavalyi évhez hasonlóan ismét Suzukában kerüljön fel a korona Max Verstappen fejére – ráadásul ez azt jelentené, hogy hat nagydíjjal (és három sprinttel) a vége előtt húzná be a végső győzelmet a holland.

redbull-spa-celebration-2

Előnye jelenleg 145 pont csapattársával szemben, s ahhoz, hogy a Japán Nagydíjról világbajnokként távozhasson, 180 ponttal kellene vezetnie előtte – azaz két hétvége alatt 35 ponttal kellene növelnie előnyét. Ahhoz, hogy erre egyáltalán matematikai esélye legyen, legalább 9 pontot kell vernie a mexikóira Szingapúrban, azaz ha Sergio Perez legalább a második helyen ér célba a hétvégi futamon, azzal már el is dől, hogy Japánban még nem lesz bajnoki ünneplés.

A konstruktőri bajnokság egyébként extrém esetben már most, Szingapúrban eldőlhet, amennyiben a Red Bull kettős győzelmet arat, a Mercedes pedig nem szerez pontot – vagy a csillagosok legföljebb egyet szereznek, de ebben az esetben a Red Bullnak a leggyorsabb körre is szüksége van.

redbull-canada

Mindenki marad a helyén? Már csak három hely kiadó 2024-re!

Az előző évek felfordulásához képest ezúttal jóval nyugodtabb a pilótapiac, hiszen szeptember közepére a jövő évi mezőny 20 tagjából már 17-et bejelentettek, akik kivétel nélkül maradnak idei állomáshelyükön. Mivel a williamses Logan Sargeant és a jövőre már minden bizonnyal a Hugo Boss brandjét viselő AlphaTauri-pilóta, Yuki Tsunoda maradására is komoly esély van, s utóbbi csapattársa a jelenleg kézsérüléséből lábadozó Daniel Ricciardo, illetve helyettese, Liam Lawson közül kerülhet ki, azt sem lehet kizárni, hogy egyetlen csapatváltás sem történik a tél során.

monza-2023-start

Hasonlóan eseménytelen pilótapiacot legutóbb 2008 és 2009 között láthattunk, akkor egyedül a Red Bull-családon belül történt változás: a visszavonuló David Coulthard helyére Sebastian Vettelt léptették elő a Toro Rossótól, s a helyén Sebastien Buemi ejthette meg bemutatkozását.

vettel-2009

Legendás festés a Szingapúri Nagydíjon

Miközben a McLaren sötét irányba ment el az első villanyfényes F1-es futam 15. jubileumán, a Williams világosít: a megszokott sötétkék dizájn helyett a Gulf legendás festésének korábban több jelölt közül kiválasztott „Bolder than Bold” elnevezésű újraértelmezését viseli magán Albon és Sargeant autója. A különleges festést holnap már a pályán is megcsodálhatjuk, addig is itt van néhány kép a virtuális verzióról – az EA Sports idei F1-es játékából.

pf-gulf-williams-1

pf-gulf-williams-2

pf-gulf-williams-3

Zhou: Csak egy évre szól, aztán új projektbe vág a csapat

Ahogy arról beszámoltunk, ma hivatalosan is bejelentette az Alfa Romeo, hogy 2024-re megtartja pilótapárosát, Valtteri Bottast és Guanyu Zhout. Ez a kínai oldaláról volt kérdés, hiszen Bottasnak még szerződése volt a következő idényre, de Zhou szavai alapján 2025-re már senki helye sem biztos: akkor száll ki az Alfa Romeo és kezdhetik meg a hivatalos előkészítést az Audi beszállására, ami új időszámítást jelent.

„A jövő évről van szó, arra szól a szerződés. 2024 biztosított, azt követően pedig a csapat beleveti magát egy új projektbe, szóval mindenről majd a következő év után születik döntés. Addig nyitva maradnak a lehetőségek” – mondta Zhou a mai sajtóbeszélgetésen.

f1-alfaromeo-sauber-zhou

Videó: így zongorázik Lewis Hamilton

Charles Leclerc dalokat is komponál, Lewis Hamilton itt azért még nem tart, de azért feltalálja magát, ha leültetik egy zongora elé:

Ezzel magyarázza Magnussen a csapaton belüli különbséget

Nem hoz szerencsét a második év a Haasnál: tavalyelőtt Mick Schumacher lemosta a pályáról Nyikita Mazepint, de tavaly Schumacher jelentősen alulmaradt a visszatérő Kevin Magnussenhez képest, idén viszont Magnussen halovány az új szerzemény Hülkenberghez viszonyítva.

A dán úgy véli, a vasárnapi futamokon ő is képes kihozni a Haasból, ami a gumikat rosszul kezelő autóban van (a pontok aránya 9-2 Hülkenberg javára), de az időmérőn a német jobban boldogul a problémás VF-23-mal, így kedvezőbb rajthelyről indulhat.

„Nincs arról szó, hogy ne tudnám vezetni ezt az autót. A vasárnap mindig rendben van, csak egy körön szenvedek néha. Voltak nekem is jó időmérőim idén, Miamiban negyedik lettem, szóval nem arról van szó, hogy soha nem menne. De úgy néz ki, ő kicsit sűrűbben boldogul a problémával együtt. De úgy érzem, kezdek fordítani” – idézi a RacingNews365 Magnussent. Hülkenbergnek valóban kicsit sűrűbben jön össze az időmérő: 11-3 a kvalifikációs mérleg, ennél egyoldalúbb csak a Williams, a Red Bull és az Aston Martin párharca.

Fotó: Haas

A szingapúri F1-es hétvégén megint leszakadhat az ég

Úgy néz ki, az Olasz Nagydíj valóban kivétel volt, és 2023-ban a Formula-1-es nagydíjak velejárója az eső a hétvége valamelyik pontján.

A Szingapúri Nagydíj hétvégéjén a várhatóan száraz péntek (a csapadék valószínűsége csak 20 %) után lehetséges az eső szombaton (40 %) és valószínű vasárnap (60 %) – írja a RacingNews365. Vasárnap zivatar is kialakulhat, azonban a csapadék mindkét nap a déli órákban, kora délután várható, miközben az időmérő és futam helyi idő szerint csak este, 21 és 20 órakor kezdődik. A múltban láthattuk, hogy Szingapúrban gyorsan szárad a pálya, de ne lepődjünk meg, ha a nedves aszfalt is tényező lesz a szezon 15. versenyhétvégéjén.

A nagydíjon a szokásos forróság várható, a legmagasabb hőmérséklet mindhárom nap 33-34 Celsius-fok lehet: ez a villanyfényes időmérő és futam kezdetére 29-30 Celsiusig fog visszaesni.

Fotó: Pirelli

Ecclestone a Massa ügyről: „Ez csak a pénzről szól”

Az autósport egyik legnagyobb érdeklődésre számot tartó témája most Felipe Massa jogi ügye: az egykori Ferrari-versenyző ügyvédi csapata megindította az offenzívát, melynek kihirdetett célja a 2008-as világbajnoki cím Massának ítélése.

Az egész ügy a Formula-1 egykori vezetője, Bernie Ecclestone egyik kijelentésével indult: a most 92 éves üzletember beszélt arról, hogy 15 évvel ezelőtt az F1 és FIA részéről tudták, csalás történt a Szingapúri Nagydíjon, ám eltussolták az ügyet. Ecclestone azóta állította, nem emlékszik erre az interjúra – most röviden, de annál velősebben nyilvánította ki véleményét Massáék törekvéséről.

Ecclestone és Massa 2008-ban (fotó: DPPI)

„Ez mind csak a pénzről szól a Massa klán részéről” – mondta a Blick lapnak. Bár Massáék állítják, az igazságérzet vezérli őket, hallottunk már az esetlegesen több tízmillió eurós kártérítésről. Ecclestone ennek megnyerésére sem ad esélyt: „Az esélye nulla. Ennyi erővel Hamilton és a Mercedes is beadhatott volna keresetet az FIA ellen a 2021-es Abu Dhabi szezonzáró után.”

A legfrissebb újdonság a Massa ügyben, hogy az ügyvédek arra szólították fel a Ferrarit, az Alpine-t (az akkori Renault jogutódját), az ING-t, Pat Symondst és Steve Nielsent, hogy őrizzék meg az üggyel kapcsolatos dokumentumaikat – ezt az Alpine a Racingnews365 megkeresésére cáfolta.

Massáék értesítést küldtek a 2008-as ügy több érintettjének, például a Ferrarinak és a Renault-nak is

Mára is jutott egy hír Felipe Massa egész évet behálózó jogi ügyével kapcsolatban: az ügyvédi csapata több érintettnek is értesítést küldött arról, hogy őrizze meg a botránnyal kapcsolatos dokumentumait. Ilyen értesítést kapott a Ferrari, az Alpine (az akkori Renault), a Renault akkori főszponzora, az ING, valamint az akkori technikai igazgatója, Pat Symonds, illetve az FIA sportigazgatója, a Renault akkori sportigazgatója, Steve Nielsen.

Az értesítésben a PlanetF1 szerint az szerepel, hogy az érintettek kötelesek megőrizni minden rendelkezésükre álló, releváns dokumentumot.

f1-massa-ferrari

Schumacher: Még nem láttátok az igazi Micket

Továbbra is szeretne visszakerülni az F1-es mezőnybe Mick Schumacher és ahogy arra korábban is tett már utalást, most is kiemelte: szerinte megérdemli az esélyt, tudja, hogy milyen csapatoknál kaphat ilyet, és szeretné megmutatni, hogy mire képes.

„Pilótaként csak is nyerni akarok, de közben reálisan is kell látnom a helyzetet. Viszont még senki nem láthatta az igazi Micket. Igen, jelenleg nincs ülésem, de az utóbbi két-három évben láthattuk, hogy bármi megváltozhat, még akkor is, ha valakinek van szerződése. Szóval nem lehet feladni a reményt” – mondta a Sky Germany kérdésére.

f1-schumacher-mclaren

Fotók: újít a festésén a McLaren

Az alábbi, feketébb színezést használja majd a McLaren az F1-es Szingapúri és Japán Nagydíjon. Hogy tetszik?

mclaren1

mclaren2

mclaren3

Albon a Williams McLaren-szerű felemelkedésében bízik

A Williams a McLarenhez hasonlóan világbajnok istállóból vált a sereghajtók egyikévé az elmúlt évtizedben, azonban mostanában mindkét istálló egyre előrébb tör az erősorrendben és a pályán is. Alexander Albon a RacingNews 365-nek adott interjújában a másik két brit csapat, a McLaren és az Aston Martin felemelkedését hozta fel követendő példaként a Williams számára.

„Ha ránk és a McLarenre nézünk, akkor egyértelmű, hogy mi is azt az ugrást szeretnénk végrehajtani, mint ők. De mennyi időbe is telt ez számukra? A McLaren Silverstone-ig úgy egy éven keresztül nem hozott semmilyen újítást. szóval egy évig készültek erre. Az Aston Martin az előző szezon szinte egészét az idei ugrás előkészítésére szánta. Szóval ezek hosszabb időt igénybe vevő megoldások, de nekünk is erre lenne szükségünk.”

Albon azt is hozzátette, hogy a Williams ugyanazzal a gumikezeléssel küzd már azóta, hogy ő megérkezett az istállóhoz, de sokat javult azóta a helyzet, azonban az autó alapvető tervezési problémái miatt továbbra is limitáltak a lehetőségeik.

A Haas Red Bull-szerű B autóval készül

Az Auto Motor und Sport újságírója, Michael Schmidt tudta meg, hogy a Haas az austuni versenyhétvégére komoly újításokat tervez végrehajtani a VF-23-as kódjelű idei autón. A Ferrari-motorokat használó istálló – az olaszokhoz hasonlóan – sokszor teljesít kiemelkedően az időmérő edzéseken, azonban a versenytempójuk csapnivaló, az utóbbi hétvégéken már-már a leggyengébb teljesítményt nyújtották vasárnaponként, s jelenleg csak (vagy inkább még) nyolcadikok a konstruktőri pontversenyben.

Az AMuS újságírója szerint az amerikai istálló változtatni fog az autó padlólemezén, oldaldobozán és a motortakaró elemen is, amik mind a mezőny leggyorsabb autójára, vagyis a Red Bullra fognak hajazni. Az újításokat minden bizonnyal az október 22-i USA Nagydíjon veti be a Haas, tehát hazai versenyükön.

Nagy fejlesztési csomaggal készül az F1-es Szingapúri Nagydíjra az AlphaTauri

A szezon nagyjából kétharmadánál mindössze három szerzett ponttal az utolsó pozíciót foglalja el a Formula-1-es konstruktőri világbajnoki tabellán az AlphaTauri. Peter Bayer, a csapat vezérigazgatója ugyanakkor bízik benne, hogy a hétvégi Szingapúri Nagydíjra szánt fejlesztési csomaggal előreléphetnek – minderről annak kapcsán beszélt, hogy a mezőny egyre inkább a Red Bull filozófiáját másolja, s emiatt szorosabbá válhat a mezőny:

„Nincsenek gyors előrelépések. Idén láthattunk néhány bámulatos változást az erősorrendben, amikor hirtelen feltűnt az Aston Martin vagy épp a McLaren. Úgy vélem, ez tényleg annak volt betudható, hogy megértették, hogy amit a Red Bull csinált a tervezési filozófia terén, az volt a helyes a jelenlegi leszorítóerős szabályok mellett, és mindenki ezt követi. Nekünk is érkezett egy nagy fejlesztés Szingapúrba, ami ugyanazt a filozófiát követi, szóval mindenki közelít ehhez, és ezért szerintem a következő év elképesztően szoros lesz” – idézi Bayer szavait az F1i.com portál.

f1-tsunoda-alphatauri

„Nem gondolom, hogy ne érdemelném meg, hogy maradjak” – Zhou

Az utóbbi hetekben többször felröppent a pletyka, miszerint inoghat Guanyu Zhou alatt az Alfa Romeo Sauber ülése 2024-re. A másodéves kínai pilóta nem szerepel ugyan rosszul, főleg a csapattárshoz Valtteri Bottashoz képest, mégis állítólag olyanok is esélyesek az ülésre, mint a Sauber-akadémista F2-es éllovas, Theo Pourchaire, valamint az Aston Martinnál tesztpilótáskodó Felipe Drugovich, sőt nemrég Mick Schumacher nevét is bedobták a kalapba. Maga Zhou azonban állítja, hogy közel járnak a hosszabbításhoz:

„Kicsit jobban késik, mint amire számítottam” – ismerte el a Motorsport.com hasábjain. „De úgy gondolom, csak rajtam múlik az Alfa Romeóval együtt, hogy kitaláljuk az utolsó részleteket. Ha az a kérdés, hogy miért nem írunk alá, még nincs válaszom rá. De egyértelműen, beszélünk erről és egyre közelebb kerülünk. Örömmel töltök el több évet együtt a csapattal. Fényes jövő felé tart az istálló.”

Amikor arról kérdezték, hogy tényleg az anyagi háttere hiányozhat-e és ez lehet a késlekedés oka, így reagált Zhou: „Személyes szponzoraim vannak, és ugyan nem vagyok képben a pletykákkal, de nem érzem úgy, hogy hiányoznának ilyen téren az alapok. Nem olyan ez, mint az első F1-es szerződésed, ahol minden a csapaton múlik. A másodiknál kicsit jobban belemegyünk a részletekbe. Alapvetően nincs miért aggódni. Nem gondolom, hogy amit a pályán mutatok, azért ne érdemelném meg, hogy maradjak a paddockban” – vélekedett a pilóta, hozzátéve: nincs sok üres hely ezen kívül más csapatnál, de egyébként is az Alfa a prioritás számára.

f1-zhou-alfa

fotó: DPPI

formula.hu