Harmadik helyet szerzett a múlt heti Győr Ralin Velenczei Ádám és Vánsza Zsolt, akik idén másodszor állhattak fel a dobogóra, ezzel pedig a bajnokságban is felléptek a harmadik helyre – igaz, előrébb kerülni csak matematikai esélyük maradt a nyíregyházi szezonzárón.
A páros nem ilyen évet remélt, hiszen a Salgó Ralin egy technikai hiba hátráltatta őket, a Mecsek Ralin pedig lecsúsztak a pályáról, így kerültek ponthátrányba. Győrben szerettek volna javítani, de az új RS Fabiát nem feltétlenül ezekre a szakaszokra találták ki…
„A cseszneki pálya nem igazán feküdt az autónknak, hiszen 184 km/h a végsebessége, míg az Evo Skodákhoz van hosszú váltótáttétel, amivel 202–203 km/h-t tudnak, de van még ennél is gyorsabb autó a mezőnyben. Megnéztük, és 57 másodpercet mentünk leszabályzáson, azzal csak ott hat másodpercet veszítettünk a többiekhez képest” – elemezte a helyzetet a Formula.hu-nak adott interjújában Velenczei Ádám.
„Az első körben volt egy differenciálmű-problémánk is, nem viselkedett stabilan az autó a porosabb, csúszósabb részeken, úgyhogy nem mertem igazán nyomni, mert nem bíztam benne teljesen. Ezt a második körre kisimítottuk, de addigra az első két helyezett már meglógott. Vasárnap reggel jó tempót diktáltunk, leszakítottuk magunkról a mögöttünk lévőket, úgyhogy onnantól már légüres térben autóztunk. A városi szakaszon próbáltam kicsit látványosabban forgolódni, és a Rábaringen sem kockáztattunk. Igazából próbáltam ott is nyomni, de például a levágásokat óvatosabbra vettük, úgyhogy azon is kaptunk” – összegzett a pilóta.
Így öt futam után az abszolút dobogó a reálisan elérhető eredmény az év végén, ugyanaz a harmadik hely, amit tavaly is megszereztek már. A szezon előtt bajnokesélyesnek tartott páros érthetően nem a legizgatottabb emiatt.
„Nem állt össze az évünk, semmi sem sikerült úgy, ahogy szerettük volna. Volt technikai problémánk, váltottunk autót és csapatot is, sajnos én is hibáztam, de egyébként sem jött ki valahogy a lépés. Most Győrben is jól akartunk menni, sokat készültünk rá, de valahogy nem tudtuk kiautózni azt a tempót, amit gondoltam vagy reméltem. Nem akarok nagyképűnek tűnni, ne értse félre senki, de az év végi harmadik helyezés már nem ébreszt bennem akkora tüzet és motivációt: itt már tartottunk, ennél többet szeretnénk, és azért dolgozunk, hogy jövőre elérjük.”
Miben más az RS Fabia az Evóhoz képest?
Velenczei Ádám három szezont versenyzett az Evo Skoda folyamatosan fejlesztett változataival, az idei évet is azzal kezdte, aztán két futam után ült át az új RS Fabiába, méghozzá Magyarországon elsőként.
A tapasztalatai egyelőre vegyesek: néhol jobb, néhol még javításra szorul az új konstrukció.
„Ez az autó tíz centivel hosszabb, és érezni is a stabilitását: a tempós kanyarokban nagyon jól fordul, nagyon bátran lehet vele menni. A fékje is nagyon jó, a lassabb, szűkebb kanyarokban viszont nem olyan gokartos az érzés vele, mint az Evóval. Illetve én úgy érzem, hogy a motorja bár nyomatékosabb, jobban elindul alacsonyabb fordulatszámról, de összességében mégis gyengébb. Illetve itt, némely magyar pályán hiányzik a hosszú váltóáttétel” – magyarázta Velenczei.
„A viselkedésében van egy orrtolás, amivel eddig nem tudtunk mit kezdeni. Persze mi még nagyon keveset mentünk vele, de nálunk sokkal tapasztaltabb külföldi versenyzők is ezzel küzdenek akár a vb-n, akár az Eb-n. Főleg amikor kicsit elmelegszenek az első gumik, akkor erősödik fel ez a jelenség, a mecseki balesetünkben is szerepet játszott ez. Azóta javítottunk már rajta egyébként, de még mindig nem az igazi. Ezzel együtt én azt gondolom, hogy a Skoda már megkezdte a fejlesztéseket, és a jokerekkel ebből az autóból többet lehet kihozni, mint az Evóból, szerintem már 2024-re is jobb lehet” – mondta.
Mi a terv a folytatásra?
Velenczei nem titkolja, hogy ő maga már a következő szezonra koncentrál.
„Dolgozunk az idei szezonunk lezárásán, és már a 2024-es évet próbáljuk meg felépíteni. A magyar bajnokságban szeretnénk versenyezni, és évek óta nagyon sokat dolgozunk azért, hogy összejöjjön a bajnoki cím, remélem, hogy egyszer már összeállnak a dolgaink. Ha nyernénk egy bajnokságot, utána azt mondanám, hogy próbáljuk meg az Eb-t, de addig kicsit korainak érezném. Meglátjuk, már zajlanak a következő idény előkészületei, de gazdaságilag jelenleg sehol sem könnyű.”
formula.hu