A szerelés költsége 95 millió forint volt, a biztosítás pedig fedezte a sérült hajtómű cseréjének költségét. Ez utóbbi összegét a külügyi tárca már adta meg, de egy ilyen Rolls-Royce hajtómű ára 12-15 millió dollár is lehet, vagyis bő 4-5 milliárd forint.
Amit a hvg.hu-nak csütörtökön még nem volt hajlandó elárulni a Külgazdasági és Külügyminisztérium, azt pénteken a DK-s Vadai Ágnes országgyűlési képviselő írásbeli kérdésére Magyar Levente államtitkár már nem titkolta tovább. Ahogy lapunk, úgy az ellenzéki képviselő is arra volt kíváncsi, mennyibe került az augusztus 20-i légiparádén megsérült állami tehergép javítása.
Ahogy ugyanis a hvg.hu megírta, az Airbus A330-as teherszállító az augusztus 20-i légiparádé részeként alacsonyan repülve áthúzott a Duna felett, de az út közben madárra ütközött, majd vélhetően már a landolás után, a leszállópályán még komolyabb sérülés érte, ami miatt az egyik hajtómű lapátjai, és talán maga a hajtómű is súlyosan megsérült.
Az világos volt, hogy a gépre kötött biztosítás fedezi a javítás költségének túlnyomó részét, de az is, hogy a sérülés komolysága miatt a javítás nem filléres tétel. A hvg.hu iparági források alapján úgy becsülte, hogy amennyiben csak “egyszerű” javítással orvosolható a hiba, úgy is milliárdos összeg lehet a költség, de ha a hajtómű teljes cseréje indokolt, az ennek többszöröse.
Úgy tűnik, hogy az utóbbi, rosszabb forgatókönyv következett be – legalábbis ez derült ki a külügyi tárca írásbeli válaszából. Magyar Levente államtitkár azt írta:
A szállítógépre kötött biztosítás fedezte a cserehajtómű beszerzését, az államnak így kizárólag a szerelés mintegy 95 millió forintos költségét kellett vállalnia.”
Az államtitkár válaszából tehát kiderül, hogy a sérült hajtóművet teljesen cserélni kellett, de a biztosítás miatt annak árát nem, csak a beszerelés költségét kellett az államnak állnia. Szerencse, hiszen a hvg.hu iparági forrásai szerint az Airbus A330-as géptípusba szerelt, Rolls-Royce gyártmányú TRENT 772B-60 típusú hajtómű ára 12-15 millió dollár, vagyis 4,3-5,4 milliárd forint is lehet.
A 95 milliós kiadás bár nyilván nem hiányzott, de a gép eredeti, mintegy 17 milliárdos vételárához képest sem túl jelentős kiadás. Annál nagyobb veszteség, hogy a gép a szerelés idejére, 3 hétre a földre kényszerült. Az állami tehergép így nem termelt pénzt, kiesett a piaci teherszállítás. Ugyanis bérfuvarozásra használják, és ez például tavaly 1,6 milliárdos profitot hozott az államnak.
A minap a hvg.hu-nak a külügyi tárca nem árulta el, hogy a három hét alatt elmaradt tucatnyi, Kínába, illetve Kazahsztánba induló menetrend szerinti járat kiesése miatt mekkora az állam vesztesége, és ezt most az írásbeli kérdésre adott válaszban sem részletezték, ám Magyar Levente megnyugtatott, hogy
Az Airbus A330-as már az idei év első félévben 1,7 milliárd forint profitot termelt.
Az államtitkár azt is jelezte, hogy a gép szeptember 12-től ismét menetrend szerint szállít árut a Budapest-Hangcsou útvonalon. Erről a hvg.hu is írt: a gép szeptember 11-én még csak egy rövid, 43 perces, Budapest feletti próbarepülést tett, majd másnap újra felszállt és azóta is minden nap: rója szokásos üzleti köreit, Kínába, illetve Kazahsztánba repül árut hozni-vinni.
HVG