Egy honvédségi igásló

Egy honvédségi igásló

LMA
2023. szeptember 11. hétfő. 15:29

Akad belőlük mentő, híradó, műszaki, de tűzszerész és rakétaindító variáció is. Mindez áll az Unimog terepjárókra, amelyekből az első példányokat a 2000-es évek elején kapta a honvédség. Mint látható, e gépkocsi nem éppen mai csirke, de a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően korunkban is megállja a helyét. Sőt, (kis jóindulattal) akár azt is mondhatjuk, hogy a Magyar Honvédség modernizálásának egyik előjelét pont egy speciális kivitelű Unimog átadása jelentette: 2013-ban kapta meg az (akkori) MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred a Rába Jármű Kft.-től érkezett, a HM Currus Zrt. által továbbfejlesztett új Mercedes Benz Unimog–4000 dupla fülkés, terepjáró járőrautót.

Az akkori miniszter, Hende Csaba a hosszú távú gépjármű-beszerzési program keretében rendszeresített két új autóról azt mondta, azok modern, minden igényt kielégítő funkciókkal bírnak. S egyben hozzátette, a tárca nagyon fontosnak tartja, hogy haderőnk a lehető legnagyobb mértékben támaszkodjon a hazai gyártású eszközökre, felszerelésekre.

Fontos közbe vetni, a termékcsalád egyik fő felhasználási területe eleve a katonai vonal. Ha nagyon szakmaiak akarunk lenni, akkor a tehergépkocsi kategória II. osztályába, azaz a kettő–négy tonna közötti teherbírású szegmensbe sorolható be.

A famíliának 2002 óta egyébként számos tagját rendszeresítette a honvédség, az eredeti tervek szerint húsz esztendő tervezett amortizációs idővel és 160 000 kilométer futási normával.

Ez ugyan egy német rendszámú jármű, de a magyar változat is szinte pont agy néz ki

Ez ugyan egy német rendszámú jármű, de a magyar változat is szinte pont így néz ki

Fotó: Jan Woitas / DPA via AFP

A legelső változat rögtön 2002-ben a 435-ös volt, melyből csaknem kilencven példány került a sofőrök keze alá. Ezt követte az (eredendően) tizenöt éves(nek szánt), úgynevezett Gépjármű Beszerzési Program, melynek részeként 2008-ig az U400-ból egy tucatot, míg az U4000-ből negyvenet vásárolt a sereg. Az említett program egyébként több mint tízezer autó megvásárlását célozta meg.

Ha visszább tekintünk az időben, akkor kiderül, az első Unimog 1946-ra készült el a Mercedes Wörth am Rhein-i gyárában, majd 1947-ben mutatták be a frankfurti mezőgazdasági kiállításon. A német viszonyokra jellemző, hogy a jármű még magán viselte a háború hatásait – azaz robosztus, megbízható, bivalyerős, olcsó és viszonylag egyszerűen szervízelhető volt –, így nem csoda, ha rögvest zajos sikert aratott.

A mából nézve az akkori szerkezet amúgy leginkább egy-egy terepjáró, mezőgazdasági vontató és teherautó szerelemgyermekének volt tekinthető.

Mivel a Mercedesnek akkortájt még javarészt a romokat kellett a saját telephelyén eltakarítania, így a palettájának e szeletét ideiglenesen átengedte a Boehringer Szerszámgépgyárnak. A szerkezet képességeire hamarosan felfigyelt az örök konkurens francia haderő is, ahol egy rögtönzött vizsgálat nyomán gondolkodás nélkül rendszeresítették azt.

A Mercedes aztán 1951-ben visszavette, s azóta Gaggenauban készíti e járműveket.

A honvédség egyik gépkocsija álcázva egy hadgyakorlaton

A honvédség egyik gépkocsija álcázva egy hadgyakorlaton

Fotó: MH archív / Hegedüs Róbert

A kocsit jelenleg hatféle motorral szállítják. Népszerűségére jellemző, hogy egyszerűen ma sem képesek belőlük eleget összerakni. Azt, hogy hazánkon túl hány ország rendszeresítette, igen nehéz megmondani, hiszen olyan régiókban és államokban is bizonyíthatóan alkalmazzák a hivatásos erők tagjai, ahová (elméletileg) soha egy darabot nem adtak el. A katonai kivitelből egyébként csaknem százhúsz féle létezik.

A hagyományos, kéttengelyes, 4×4-es kialakítás mellett bizonyos modellek háromtengelyesek is lehetnek, 6×4-es vagy 6×6-os kerékképlettel. Az Unimog amúgy egy, a német Universal Motor Gerät (általános motorszerkezet) rövidítéséből alkotott mozaikszó.

Írta a Magyar Hírlap