A testület két különdíjat is odaítélt: a verseny repertoárján szereplő, a tavalyi zeneszerző fordulóban díjazott kortárs művek legjobb előadásáért járó, 2000 eurós elismerést is Lilia Pocitari vehette át, a szerb Veljko Nenadic kompozíciója, az Impromptu és Perpetuum Mobile tolmácsolásáért, míg a legjobb Bartók-interpretációért járó, szintén 2000 eurós kitüntetést Kelemen Gáspár kapta.
A verseny partnereinek felajánlásai révén számos további különdíj is gazdára talált: a három dobogós közül Lilia Pocitari fellépési lehetőséget kapott a Budafoki Dohnányi Zenekartól, a Concerto Budapesttől és a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarától a 2024–2025-ös szezonban, illetve a Magyar Állami Operaháztól is, Szeki Tomotaka a Pannon Filharmonikusok meghívását és Fidelio Fortissimo médiacsomagját nyerte el, míg Maya Alexandra Kasprzak a Magyar Zene Háza és a MÜPA koncertmeghívását vehette át.
A további döntősök közül Lorenz Karls a Bartók Emlékház és a Zeneakadémia kamarahangversenyre szóló felkérését kapta, Kelemen Gáspár pedig a Bartók Rádió, a Magyar Zene Háza, a Nemzeti Filharmonikusok, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és a Zemplén Fesztivál meghívását, valamint a Papageno médiacsomagját.
A Zeneakadémia Nagytermében szombaton megtartott döntőkben Sibelius, Beethoven, Brahms, illetve Csajkovszkij egy-egy versenyművét játszották a továbbjutottak, Kovács János vezényletével, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara közreműködésével. A világszerte elismert tagokból álló nemzetközi zsűri tagjai, valamint a különdíjakat felajánló partnerek ezt követően határoztak a díjakról, amelyeket a másnapi gálakoncerten hirdettek ki és adtak át.
Az ünnepségen Vigh Andrea, a Zeneakadémia rektora a közlemény szerint úgy fogalmazott: a Bartókhoz méltó tehetségeket keresi a róla elnevezett megmérettetés, hogy az ő pályájuk is elindulhasson, hiszen minden zenei verseny a felfedezésről szól, a felkutatásukról.
„Az elmúlt héten újra megtapasztalhattuk, hogy tehetségben nincs hiány, s a legrátermettebbeket ma is megszólítja Bartók zenéje.
A versenyünk pedig az elmúlt hat esztendő alatt valóban kiemelkedett a nemzetközi zenei versenyek mezőnyéből, nemcsak különleges szerkezetével, a hangszeres és a zeneszerzői megmérettetések váltakozásával, valamint a hangszeres fordulókkal párhuzamosan megvalósított zenetudományi konferenciákkal, hanem világviszonylatban is magas színvonalával” – tette hozzá.
Hangsúlyozta, hogy a Zeneakadémia, Európa zenei életének egyik központja által rendezett Bartók Világverseny méltóvá vált arra, hogy hagyománnyá nemesedjen, és számon is tartják a zenei világban.
Úgy folytatták, hogy Daniel Phillips világhírű amerikai hegedűművész, a zsűri elnöke megtiszteltetésnek nevezte, hogy részt vehetett a rangos zsűri munkájában.
Elmondta: saját előadó-művészetében fontos szerep jut Bartók életművének, ezért örömét fejezte ki, hogy nem csak kiváló hegedűsöket hallott itt az elmúlt egy hétben, hanem olyanokat, akiket érdekelnek a bartóki művészi magasságok is.
A más versenyekhez képest összetettebb, mélyebb repertoár szerves része volt Bartók műveinek megértése és előadása, ezáltal a magyar zeneszerző művei többször jelenhetnek majd meg a hegedűművészek repertoárján a világban – tette hozzá.
Közölték azt is, hogy az első díjas Lilia Pocitari 1997-ben született, jelenleg a berlini Hanns Eisler Zeneművészeti Főiskola mesterképzésén tanul Ulf Wallin professzornál, miután a tel-avivi Buchmann-Mehta Zeneművészeti Főiskolán alapdiplomát szerzett Ilja Konovalov, az Izraeli Filharmonikus Zenekar koncertmesterének osztályában. A második helyezett Szeki Tomotaka 1998-ban született, a Tokiói Zeneművészeti Főiskolán tanul tiszteletbeli ösztöndíjas hallgatóként Kojcsiro Harada és Majuko Kamijo irányításával.
A harmadik díjas Maya Alexandra Kasprzak 2005-ben született, a Berlini Művészeti Egyetemen Latica Honda-Rosenberg előképzős hallgatója volt, 2022 óta pedig Tobias Feldmann-nál tanul a lipcsei Zene- és Színházművészeti Egyetemen. Lorenz Karls 2001-ben született, jelenleg a salzburgi Mozarteum növendéke. Kelemen Gáspár 2008-ban született, a Zeneakadémián a Rendkívüli Tehetségek Képzőjébe, Perényi Eszter osztályába járt, majd 2022 őszétől a londoni Yehudi Menuhin School ösztöndíjasaként folytatta tanulmányait, az intézmény történetének első magyar növendékeként – sorolták.
A 2023-as Bartók Világverseny a világ minden tájáról, 16 országból származó 32 hegedűs részvételével kezdődött szeptember 3-án, az elődöntőkkel. A tavaszi előzsűrizésre 26 ország csaknem száz fiatal tehetsége jelentkezett – áll a közleményben.
Írta a Magyar Hírlap