Telerakták filmes utalásokkal a Barbie-t

Telerakták filmes utalásokkal a Barbie-t

Tulajdonképpen semmi meglepő nincs abban, hogy egy 39 éves amerikai rendezőnő (valamint 53 éves forgatókönyvíró társa) kívülről fújja az amerikai filmtörténetet, és ennek bizonyításaképp teletűzdeli a pop-kulturális jelenség Barbie babáról szóló filmet a tömegkultúra egyik alappillérének tartott hollywoodi mozira vonatkozó nyilvánvaló és rejtett utalásokkal, sőt számos esetben az európai filmművészet olyan alkotásaira is kikacsint, amelyek ihletforrásul szolgáltak. 

A Barbie-film rendezője és forgatókönyvírója, Greta Gerwig (valamint Noah Baumbach társ-forgatókönyvíró) tehát rengeteg ún. easter egget helyezett el az idei nyár (nézőszám szempontjából mindenképpen) legsikeresebb mozifilmjében. Cikkünkben a teljesség igénye nélkül mutatunk be néhány olyan utalást, amelyekkel az alkotók igyekeztek a Barbie-t elhelyezni a filmtörténet mátrixában.

A rózsaszín Barbieland és az amerikai sci-fik világa

Ahogy azt a filmről is írt kritikánkban megemlítettük, a Barbie már az első jelenetet egy hatalmas filmes utalással kezdi, ugyanis a játszadozó gyerekek között szinte megváltásszerűen megjelenő Barbie baba sztoriját Stanley Kubrick 1968-as sci-fi klasszikusának, a 2001: Űrodüsszeia első jelenetére fűzi fel. 

A Margot Robbie által alakított óriási és tökéletes alakú Barbie baba ebben a jelenetben épp úgy a civilizációs fejlődés motorjaként jelenik meg, mint a fekete monolit Kubrick alkotásában (Gerwig még Richard Strauss zenéjét is átemelte), hogy aztán Barbieland társadalmi viszonyainak, az egykor vezető pozíciót betöltő, a rózsaszín álomvilágban inkább rabszolgaként kezelt Ken babák bemutatásakor a nézőnek egy másik 1968-as amerikai sci-fi klasszikus jusson eszébe: A majmok bolygója.

Aztán kicsivel később a Barbie már az 1999-es, a valóság és a képzelet, az álomvilágot kívülről irányító „hatalom” elleni harcot bemutató Mátrix című sci-fire tesz utalást, amikor az emberi gondolatokkal és „hibás” külsővel küzdő Sztereotipikus Barbie ellátogat az emberek világát jobban ismerő Furcsa Barbie-hoz.

Utóbbi ugyanis éppen úgy kínálja fel Margot Robbie karakterének a választás lehetőségét, mint Morpheus Neónak a Wachowski testvérek filmjében, csak ezúttal nem vörös és kék tabletták, hanem egy kecses magassarkú cipő és egy slampos szandálpapucs szimbolizálja az álom és valóság világait. (…)

A teljes cikket IDE kattintva olvashatja.

Írta a Magyar Hírlap