Mennyire erős a Ferrari, mit választ a Red Bull? Ezt tudtuk meg pénteken

Mennyire erős a Ferrari, mit választ a Red Bull? Ezt tudtuk meg pénteken

Érdemes átnézni, hogy mi is derült ki pénteken, mit szűrhetünk le az első két szabadedzésen látottakból az Olasz Nagydíjon azok után, hogy Carlos Sainz volt a leggyorsabb, a Red Bull nem volt igazán magabiztos, a Mercedesek pedig a középmezőnyben foglaltak helyet.

A pénteki nap egyik legfontosabb tanulsága az volt, hogy a Ferrari autói szokatlanul gyorsak voltak az Olasz Nagydíj speciális pályáján és ismét megerősítették azt, amit sejthettünk a hétvége előtt: hogy ezt az autót szinte ide találták ki.

A Ferrari erőssége (tud lenni…) az egyenesbeli tempó és a lassú, rövid, egyértelmű kanyarokban való elfordulás, betapadás – a hátránya a hosszabb, nyújtottabb kanyarok és főleg azok a pályák, amikor nagy leszorítóerőre van szükség, mert az ehhez összeállított csomag szinte vezethetetlenné teszi a vörösök fegyverét.

f1-sainz-ferrari-monza

Monza nagyon fekszik nekik: a hosszú egyenesekben megvan a jó tempó, a rövid kanyarokban pedig nem tud igazán tervezhetetlenné válni az autó, egyértelmű a kanyarok megoldása, nem kell hosszabb ideig stabil, kiszámítható tapadást biztosítani. Monza nagyon Ferrari-pálya.

A pénteki nap alapján az egyértelmű, hogy Charles Leclerc és Carlos Sainz veszélyes lehet a Red Bullra, az pedig tényleg világos, hogy a „best of the rest” kategória legjobbjai – a Williams nem hozza a várt extrát, a Mercedes és az Aston Martin az ilyen egyenesekben sosem elég gyors, a McLaren kicsit kérdéses, de a Ferrari tempóját egyelőre nem tudta. Nagyon hasonló a helyzet, mint Spielbergben és Spában, de Monza még „ferrarisabb” pálya ezekhez képest.

Egy körön biztos, hogy nagyon éles lesz a Ferrari, és Leclerc időmérős tempóját ismerve jó esélye lehet a pole-ra, de a pénteki teljesítmény alapján Sainzot sem szabad leírni. A versenytempó viszont kicsit érdekesebb – szokás szerint.

A monzai hétvége egyik trükkje, hogy hogyan lehet megtalálni az optimális szárnybeállítást. Egy körön a speciális, nagyon lapos, nagyon kis légellenállást és kis leszorítóerőt hozó megoldások a nyerők, a versenytáv azonban valamelyest más, ugyanis egy valamivel nagyobb leszorítóerős szárnybeállítással sokkal inkább meg lehet óvni a gumikat.

Monzában hagyományosan nem nagy a gumikopás a kevés és főleg kis terhelést adó kanyarok miatt, de a bal első abroncson sokat lehet bukni, ha elfogy – a célegyenesre ráfordító kanyarban csökken a tempó, ami az azt követő hosszú egyenes egészére kihat, illetve a két Lesmóban is lehet időt veszíteni, ami szintén hatványozódhat az azt követő egyenesben.

MIKOR KEZDŐDIK AZ OLASZ NAGYDÍJ? ÍME A HÉTVÉGE PROGRAMJA

Monzában nincsenek nagy különbségek a köridők terén, legalábbis ami a kanyarokban nyerhető időt jelenti, két-három tizedmásodperc már bőven számít versenytávon is, így a kicsit jobban elfogyasztott gumiknak is lehet jelentőségük.

Az Olasz Nagydíjon hagyományosan az egykiállásos taktikát választják a csapatok az említett kedvező gumikopás és a bokszban elveszíthető sok idő miatt, de éppen ezért nagyon nem mindegy, hogy valaki alatt elfogynak-e annyira a Pirellik, hogy mégis két kerékcserére kényszerül, vagy éppen jelentősen visszaesik a tempója az etapja végére.

A gumikopáson magasabb szárnyakkal lehet segíteni, ebben az esetben agresszívebben vezethet is az adott pilóta a futam során, nem kell annyira figyelnie az abroncsokra, viszont egyrészt egy körön, az időmérőn lassabb lesz, másrészt a verseny során az egyenesekben válik támadhatóvá, vagy éppen nehezebben tud előzni.

f1-verstappen-olasz

Ezt mérlegelte a Red Bull, amely az első edzésen Max Verstappennek egy magasabb, Sergio Pereznek egy alacsonyabb szárnyat szerelt fel, és összességében Verstappen volt a gyorsabb vele, nagyon sokat nyert a kanyarokban, viszont az egyenesekben is jól mérhető volt a lemaradása. Az FP2-re már mindkét autó az alacsonyabb szárnyakat használta, úgy tűnt, hogy a versenyre gondolva nem akartak annyi végsebességet feladni, és inkább ők is ebbe az irányba mentek, nem a nagyobb leszorítóerő felé, de Verstappen a nap végén elmondta, hogy még nem döntötték el véglegesen, hogy mit választanak, még ki kell találniuk, hogy mi a jó megoldás.

A Mercedes is kipróbálta a nagyobb szárnyakat a második edzésen, de rengeteg tempót veszített vele az egyenesekben, és nem nyert eleget a kanyarokban, ami a csillagosoknál azért még nagyobb kérdés, mert így egy körön egészen pocsék időket futottak csak, és bár a versenytempójuk jobb lehet, de a magasabb szárnnyal az egyenesekben nehéz lesz előzni és így felzárkózni is, ha nem sikerül bejutni mondjuk még a Q3-ba sem.

A McLaren egy körön gyorsabbnak tűnt a Mercedesnél, de a versenytempó ott is nagy kérdés – egyelőre annyi a biztos, hogy nincsenek a Ferrari és a Red Bull szintjén.

Ilyenkor hagyományosan érdemes átbogarászni az FP2 versenyszimulációs adatait, de nem igazán találunk ilyet, Perez balesete ugyanis nagyjából elrontotta a bulit, alig 2-3, maximum 5 kört tudtak futni a pilóták, amiből nem lehet érdemi következtetéseket levonni. Egyedül Hamilton ment többet, az ő kilenckörös átlaga egyébként jobbra is sikerült, mint Verstappen ötköröse a közepes gumikon, és egyértelműen jobbra, mint Sainz ötköröse, de ezek még nem mondanak túl sokat – talán csak annyit, hogy a Mercedes vasárnap tényleg megint versenyképesebb lehet, mint szombaton.

Érdekesség, hogy Sainz az FP1-en ment egy tízkörös versenyszimulációt a kemény gumikon, és ott gyorsabb volt a Red Bullnál, de az aztán tényleg nem jelent túl sok mindent a futamra nézve…

f1-hamilton-olasz

formula.hu