A nyár folyamán uralta a közbeszédet a kérdés, szükséges-e az alkohollal szembeni zéró tolerancia autóvezetés esetén. A 2008-as bevezetés óta időről időre felvetődik az Európában a legszigorúbbak közé tartozó szabályozás megváltoztatása. A borászok régóta kérik a korlátozás feloldását, a magyar társadalom többsége azonban a zéró tolerancia oldalán áll egy korábbi felmérés szerint. Egy kormányrendelet azóta lezárta a kérdést, a zéró tolerancia marad – számolt be a Magyar Nemzet.
Statisztikák szerint Európában átlagosan tízóránként követel emberéletet az ittas vezetés, ez a második leggyakoribb közlekedési baleseti halálok. 2022-ben az Európai Unió úthálózatán 20 678 fő vesztette életét közúti balesetben, 3,7 százalékkal többen, mint 2021-ben. Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) azonban úgy véli, a legális véralkoholérték csökkentése önmagában nem hoz eredményt, különösen, hogy a kontinens országai rendkívül eltérő szabályozást alkalmaznak. Jelenleg csak Csehországban, Magyarországon, Szlovákiában és Szlovéniában van érvényben a zéró tolerancia – írják.
Magyarországon az ittas állapotban elkövetett, személyi sérüléssel járó balesetek száma évek óta csökken, a KSH 2023. májusi adatsora szerint a tavalyi év volt a legkedvezőbb. Az elmúlt évtizedben nemcsak az ilyen balesetek száma, de azok az összes balesethez viszonyított aránya is kevesebb lett. Igaz, a járvány első évében kiugrott az ittas járművezetés aránya az összes személyi sérüléses balesethez viszonyítva, 2022-re viszont sosem látott alacsony szintre, 8,1 százalékra esett – tették hozzá.
Írta a Magyar Hírlap