Az MNB egyebek közt vállalatirányítási, kockázatkezelési, IT-biztonsági, tőkemegfelelési és értékvesztésképzési, illetve adatszolgáltatási hiányosságok miatt marasztalta el a NER szuperbankját.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) – helyszíni ellenőrzést is magába foglaló – csoportszintű átfogó vizsgálatot folytatott az MBH Csoportnál, azaz az MBH Bank Nyrt.-nél (MBH Bank), az irányítása alatt álló MBH Jelzálogbank Nyrt.-nél (MBH Jelzálogbank), az MBH Befektetési Bank Zrt.-nél (MBH Befektetési Bank), a Budapest Lízing Zrt.-nél (Budapest Lízing), a Takarék Farktorház Pénzügyi Szolgáltató Zrt.-nél (Takarék Faktor), az Euroleasing Ingatlan Zrt.-nél (Euroleasing Ingatlan), az Euroleasing Pénzügyi Szolgáltató Zrt.-nél (Euroleasing), az MBH Bankba időközben beolvadt Takarékbank Zrt.-nél és a Takarék Ingatlan Zrt.-nél, valamint az Integrált Hitelintézetek Központi Szervezeténél – írja közleményében a jegybank.
A NER szuperbankjának is nevezett csoportnál végzett vizsgálat eredménye kettős, egyfelől az MNB 87 millió forintra bírságolta meg a Mészáros Lőrinc nevével is összefonódott csoportot többek között vállalatirányítási, kockázatkezelési, IT-biztonsági, tőkemegfelelési és értékvesztésképzési, illetve adatszolgáltatási hiányosságok miatt, másfelől viszont a jegybanki ellenőrzés nem tárt fel olyan problémát, ami szerinte veszélyeztetné az MBH megbízható működését.
Az MBH-ra kiszabott bírságon túl nem kímélte az MNB a Mészáros-féle bankcsoport többi tagját sem: 13 millió forintra büntette az MBH Befektetési Bankot, 2,8 millióra az MBH Jelzálogbankot, 6 millióra az Euroleasinget, egymillióra az Euroleasing Ingatlant, 1,2 millióra a Budapest Lízinget és egymillióra a Takarék Faktort.
A bírságösszeg meghatározásakor az MBH Bank esetében súlyosító körülménynek számított több jogszabálysértés magas kockázati súlya, illetve az a körülmény, hogy egyes, korábbi felügyeleti határozatokban már feltárt hiányosságokat a hitelintézet nem küszöbölt ki maradéktalanul. Enyhítő körülménynek minősült ugyanakkor egyes szabályszegések egyedi vagy alacsony számú előfordulása, továbbá az MBH Bank együttműködő magatartása, és a problémák megoldására már végrehajtott, illetve tervezett intézkedései. A hiányosságoknak nem volt jelentős hatásuk a banküzemi működésre, az ügyfélkörre, illetve a pénzpiacra – írja az MNB.
HVG