A World RX of Benelux titulust viselte a hétvégi, belga Mettet-ben tartott ralikrosszhétvége, a kategóriák közül azonban hiányzott az RX1e, azaz maga a világbajnokság – ez jól összefoglalja a hétvége furcsaságait.
A WRX programját azért törölték Lydden Hillhez hasonlóan, mert még mindig nem jutott eredményre az Egyesült Királyságban tartó tűzeset vizsgálata: a Special ONE Racing, melynek egyik versenyzője Sebastien Loeb, mindkét versenygépét és kamionját is elveszítette a tűzben, a biztonsági kamerák szerint az egyik Lancia Delta Evo-e RX töltés alatt álló akkumulátorának kigyulladása miatt. A francia csapat szezonja ezzel biztosan véget ért – a Belgiumban indulók #AlwaysONE matricákkal vállaltak szolidaritást.
Hogy a versenyhétvége ne csak a nevében utaljon a világbajnokságra, sajátos módon négy vb-sztár indult az RX2e-ben, azaz az elektromos másodosztályban: Johan Kristoffersson, Kevin Hansen, Ole Christian Veiby és Timmy Hansen, azaz a WRX-tabella első, harmadik, negyedik és ötödik helyezettjei.
Ahogy várni lehetett, a vb-menők hamar belakták a 12 nevezővel felálló alacsonyabb kategóriát, ahol az RX1e 500 kilowattos hajtásláncával szemben 270 kW az egységes autók teljesítménye: Kevin Hansen győzött a kvalifikáción és első futamon, Kristoffersson a következő háromban, majd a döntőben újabb sikerrel koronázta meg hétvégéjét – szokatlan kategóriában is folytatta győzelmi menetelését, hiszen a WRX tűzeset előtt megtartott első három fordulóján sem lehetett megverni.
A többieken azonban kifogott az RX2e. Veiby az elődöntőben a szalagkorláttal találkozás után hatalmas borulással, fejtetőn fejezte be hétvégéjét – szerencsére sértetlenül. Kevin Hansen nem jutott tovább az elődöntőből pályalevágásért kapott öt másodperces büntetése hozzáírása után, Timmy Hansen az első sorba kvalifikált, de nem ért célba. A dobogón így Ole Henry Steinsholt és Mikaela Ahlin-Kottulinsky végzett – további adalék, hogy a svéd hölgy éppen Kristoffersson csapattársa az Extreme-E-ben.
Visszalépő bajnoki éllovas
A belga verseny azonban nem múlt el egy kisebb botrány nélkül. Míg az RX2e számos résztvevője élete nagy esélyeként tekintett a versenyre, ahol a szakág legjobbjai ellen mérkőzhetett meg, a kategória címvédője és idei éllovasa, Victor Vranckx csapatával, a VMV Racinggel együtt visszalépett hazai versenyétől és a németországi szezonzárótól.
A 17 éves belga tehetség úgy érezte, a bajnoki harcban részrehajlás történt a négy sztárpilóta beengedésével, akik vb-s formációik fiókcsapatát erősítették meg két-két autóval. (Pontokat a vendégszereplők nem szerezhettek.) Kristoffersson és Veiby istállója, a Kristoffersson Motorsport Team E néven indít csapatot az RX2e-ben, míg a Hansen Team a #Yellowsquad mögött áll. Előbbi kötelékébe Nils Andersson, utóbbiéba Isak Sjökvist tartozik, akik Vranckx fő üldözői voltak Belgium előtt – a versenyhétvége után pedig a két svéd áll a tabella első két helyén, hat pont fórral Andersson az új éllovas, továbbá Ahlin-Kottulinsky is felért rájuk és beszállt a bajnoki csatába.
Kárai Tamás ismét dobogós
A két Európa-bajnokság közül csak az RX1 szerepelt Belgiumban, a szokásos magyar négyessel Kárai Tamás, Benyó Máté, Koncseg Zoltán és Mózer Attila személyében. Az első három bejutott az elődöntőbe a 16 fős mezőnyben, a két ágról pedig tovább is jutott egy-egy magyar, a két audis, Kárai és az először fináléba kerülő Koncseg. Előbbi harmadik helyen zárta, megismételve Norvégiában elért helyét, utóbbi pedig negyedik pozícióval debütált.
Az előfutamokon a címvédő Anton Marklund és a 2021-es RX3 Európa-bajnok, az Eb-körforgásba két év szünet után visszatérő Jurij Belevszkij csatáztak, de a svájci zászló alatt versenyző orosz kiesett az elődöntőben, így Marklund győzött Ulrik Linnemann előtt. A svéd két fő üldözője a pontversenyben, Enzo Ide és Janis Baumanis szintén nem jutott tovább az elődöntőn, így Marklund negyedik Európa-bajnoki címe már csak formalitás.
Lesz WRX Németországban?
Belgium után a fő kérdés, eredményre jut-e a vizsgálat a szezon következő fordulójára, amely csupán két hét múlva esedékes az Esteringen – és az eredmény hogyan érinti az RX1e hátralevő versenyeinek sorsát. Az utolsó európai fordulót őszi szünet követi, október 7-8-án következik Dél-Afrika, majd november 11-12-én az új helyszín, Hongkong.
A Távol-Keletre már csak a nagyoknak van meghívásuk, Németország szezonzáró lesz a kísérőkategóriák számára, itt avat bajnokot a három az RX2e, az RX1 és RX3 Európa-bajnokság – utóbbi, Belgiumban nem szereplő géposztály éllovasa és favoritja a lengyel Damian Litwinowicz.
formula.hu