Mint ismeretes, Helmut Marko révén a Red Bull már a nyár elején nyilvánosságra hozta, hogy a vállalat kisebbik F1-es csapata az idei év végén elbúcsúzik a cégcsoport divatipari márkájának nevétől, az AlphaTauritól.
Az új nevet természetesen nem hozták nyilvánosságra, az viszont kitudódott, hogy bár több vevőjelölt is pályázott az olaszországi Faenzában székelő alakulat megvásárlására, az F1 körüli világszintű őrület miatt az anyacég úgy döntött, hogy megtartják a csapatot. Annak ellenére határoztak így, hogy az érdeklődők között akadt, aki állítólag 1 milliárd dollárt is hajlandó lett volna kifizetni az idén meglehetősen gyengén teljesítő formációért.
Dietrich Mateschitz halála óta megújult a Red Bull vezetése, Oliver Mintzlaff irányítása alatt pedig kristálytiszta az irány: a márka a gazdaságos működést az eddigieknél jóval nagyobb jelentőséggel kezeli a sporttevékenységek frontján. Ennek szellemében – mivel a faenzai csapatot nem adják el – finanszírozást kell találniuk a működtetéséhez, mégpedig külső forrásból, s minden jel arra utal, hogy a Red Bullnál megtalálták a megoldást.
A RacingNews365 és a Formula.hu heteken át tartó közös vizsgálódása során megtudtuk, hogy több lehetséges forgatókönyv is létezik a kisebbik csapat jövőjével kapcsolatban, viszont az a legvalószínűbb, hogy a divatmárka helyét egy másik, jóval nagyobb divatmárka, mégpedig a Hugo Boss veszi át.
A Hugo Bossnak jelentős történelme van az F1-ben: a márka három évtizeden át a McLaren szponzora volt, ebben benne foglaltatott a csapat történelmének legsikeresebb időszaka is. 2015-től 2017-ig a Mercedesszel álltak szövetségben, majd elhagyták a királykategóriát és rövid időre a Formula–E-re összpontosítottak, ahonnan idén tértek vissza az Aston Martin partnereként. A jelenlegi F1-es szerepvállalás – és a várható terjeszkedés – mozgatórugója a vezérigazgató, Daniel Grieder, aki 2021 nyara óta irányítja a Hugo Bosst.
A svájci üzletember a Tommy Hilfiger éléről érkezett jelenlegi állomáshelyére, de vezetőként korábban más divatipari óriásoknál is letette a névjegyét. Grieder irányításával a márka tavaly nyáron döntött az F1-es visszatérés mellett, az Aston Martin-szerződés bejelentésekor pedig a vezérigazgató a Netflix-sorozat hatását, az F1 szárnyaló népszerűségét, az új szabályokat és a fenntarthatóság irányába tett komoly lépéseket jelölte meg indokként.
Amikor 2021-ben átvette a Hugo Boss irányítását, Grieder azt a célt tűzte ki, hogy a vállalat – amelynek 2020-ra jelentősen csökkentek az eladásai és ezt a pandémia csak tovább súlyosbította – 2025-re eléri a 4 milliárd dolláros forgalmat. Az ehhez vezető utat egyebek mellett a marketingköltségvetés növelésével igyekezett elősegíteni és a terve láthatóan működik, a megcélzott forgalmat ugyanis a jelek szerint már idén teljesítik majd. 2021 szeptemberében, egy interjúban Grieder arra tett utalást, hogy a fejlődés érdekében akár más márkákat is felvásárolhatnak, és úgy tűnik, hogy ebben az esetben ez történik majd: a Hugo Boss gyaníthatóan átveszi – és vélhetően újraértelmezi – az AlphaTaurit, a megállapodás keretein belül pedig megszerzik az F1-es istálló névadó szponzori státuszát is.
Ezzel nemcsak a németországi Metzingenben székelő vállalat, hanem a Red Bull is két legyet ütne egy csapásra: életben maradna az energiaitalos vállalat által életre hívott divatmárka, ugyanakkor megoldódna a faenzai csapat finanszírozása is. A RacingNews365 és a Formula.hu információi szerint jelenleg ez a forgatókönyv tűnik a legvalószínűbbnek: ezzel a Hugo Boss történetének eddigi legnagyobb F1-es szerepvállalása valósulna meg és megalapozott a gyanú, hogy a vállalat valamelyik márkája a csapat nevében is megjelenik majd.
Vizsgálódásaink során több alkalommal is felvettük a kapcsolatot a Hugo Boss sajtóosztályával, ahonnan rendszerint ugyanazt a választ kaptuk: „Márkánk, a Boss jelenleg az Aston Martin Aramco Cognizant Formula One Team divatpartnere és a továbbiakban is az lesz. Ezen túlmenően nem tehetünk további nyilatkozatot a feltett kérdésekkel kapcsolatban.”
Az állásfoglalás határozott, azonban a sorok között olvasva érdemes megjegyezni: a kommüniké nem cáfolja kategorikusan azt a felvetést, hogy a márka esetleg az F1-es jelenlét kiterjesztésére készül egy másik csapat névadó támogatójává előlépve. A Red Bullnál többszöri érdeklődésre rendre ugyanazt a választ kaptuk: egyelőre nem született meg a döntés és nem is kell elsietniük azt.
Informátoraink szerint alternatíva is létezik, mégpedig közép-európai vonalról: a lengyel olajtársaság, a szaúdi Aramcóhoz is kötődő Orlen logója jelenleg is látható Yuki Tsunoda és Daniel Ricciardo overallján, az AT04 típusjelű versenyautón, valamint a csapat egyéb felületein, a vállalat pedig állítólag nyitott lenne az együttműködés elmélyítésére.
Iparági források szerint a társaság – amely jelenleg „fő partnere” a faenzai csapatnak – névadó szponzorrá is hajlandó lenne előlépni, állítólag zajlottak, zajlanak tárgyalások ezzel kapcsolatban. A paddock forgatagában hallott pletykák szerint az sem elképzelhetetlen, hogy a német divatmárka és az olajtárság egyszerre jut jelentős szerephez a csapatnál. Kérdéseinket megküldtük lengyel olajcégnek, akik azonban mostanáig nem reagáltak a megkeresésünkre.
Mivel egy F1-es csapat átkeresztelése egy összetettebb folyamat eredményeként valósulhat meg, a RacingNews365 és a Formula.hu által megkérdezett szakértők szerint a döntést nem lehet túlságosan sokáig halogatni. Ha azt akarják, hogy 2024-ben a faenzai csapat új névvel és pénzügyi háttérrel szálljon ringbe, a döntést legkésőbb nyár végére, az őszi időszak kezdetére, nagyjából szeptember magasságára meg kell hozni, hogy mindenre jusson elegendő idő.
Nem csak üzleti fronton várható változás a Red Bull kisebbik formációjánál, hanem strukturális tekintetben is. Noha a tavalyi év végén úgy hírlett, hogy a csapatot teljes egészében az Egyesült Királyságba költöztetik, a dolgok jelenlegi állása szerint ez csak részben valósul majd meg. A csapat aero-részlege már most is a szigetországban, Bicesterben működik, de mivel a hely szűkös és a létesítmény bérleti szerződése lejár, a tervek szerint a nagytestvér Milton Keynes-i főhadiszállásának közelébe költöztetik majd, ez pedig lehetővé teszi majd a létszámbővítést is.
Ezzel elősegítik az új vezetőség által kijelölt irányt is, amely szerint a jövőben erősödnie kell a szinergiának és a kisebbik csapatnak minél több komponenst kell majd beszereznie a nagyobbtól. A faenzai központot biztosan megtartják, a gyártás egy része és a versenycsapat kiszolgálása továbbra is onnan történik majd.
formula.hu