Spa-Francorchamps-ba érkezve két ok miatt is a biztonság témája került előtérbe a Formula-1-es Belga Nagydíj csütörtöki sajtónapján. Egyfelől néhány hete itt veszítette életét Dilano van ’t Hoff, másfelől a hétvége jelentős részére ezúttal is esőt jósolnak. Több versenyző is kifejtette a véleményét csütörtökön mind a pálya veszélyessége, mind az esős látási viszonyok kapcsán, de alighanem a pilóták érdekvédelmi szervezetének vezetőjeként George Russell véleménye volt a legátfogóbb:
„Folyamatos a kommunikáció az FIA-val Dilano tragédiája óta” – nyilatkozta a brit a Formula.hu jelenlétében. „A két kérdés az, hogy Spa biztonságos-e, és aztán milyenek a körülmények. Úgy gondolom, az tény, hogy az autósport mindig is veszélyes lesz, amikor ilyen sebességgel megyünk. Ha listát készítünk arról, mely pályák a veszélyesebbek, akkor Spa a rizikósabbak közé tartozik Dzsidda vagy például Monaco, bizonyos mértékig Suzuka mellett.”
„Ha ehhez hozzávesszük az időjárást, akkor roppant nehéz lehet. Egyszerűen nem látunk semmit: hogy ezt érzékeltessem, olyan, mintha esőben az autópályán száguldanál és kikapcsolnád az ablaktörlőt – olyan érzés a pilótafülkéből. Úgyhogy nincsenek gyors megoldások. Személy szerint úgy vélem, Spa elég biztonságos, de megoldást kell találnunk eső esetére láthatósági szempontból.”
„Szerencsére az időjárás némileg jobbnak néz ki vasárnapra, úgyhogy az valószínűleg rendben lesz. De a legutóbbi események után úgy vélem, az FIA-nak bátor döntéseket kell hoznia, ha a biztonságról és az esőben való láthatóságról van szó” – fogalmazott a GPDA vezetője. „Tudjuk, mi volt a helyzet két éve. Nem akarjuk, hogy odáig fajuljon a helyzet, mint akkor. De ahogy mondtam, szükségünk lehet merész döntésekre. Mindnyájan versenyezni akarunk. De ha 200 mérföld/órás sebességgel megyünk az egyenesben és 50 méterre sem látunk előre, akkor óriási balesetek lesznek. Úgyhogy igen, nagy lesz a felelősség ezen a hétvégén.”
Arra a kérdésre, hogy a csütörtökön tapasztalt esőben lehetne-e a versenyezni, így reflektált Russell: „Szerintem egy autó számára megfelelők a körülmények, de ha 20 autó van egyszerre a pályán… Mindenki a harmadik helytől kezdve nem lát semmit. 20-40 méterről beszélünk. Úgy éreztem, egy olyan baleset, mint ami történt, csak idő kérdése volt. A versenyzők nem mennek teli gázzal az egyenesben, mivel nem látnak, így valakinek nekimennek hátulról, és máris ott egy autó a pálya közepén” – fogalmazott a Mercedes pilótája, hozzátéve: éppen emiatt a juniorszériák miatt aggódik igazán, szerinte nem feltétlenül jó, hogy 30 körüli autót engednek fel a vizes pályára.
Van ’t Hoff tragédiája után az is felmerült, hogy további változtatásokra lenne szüksége a spái pályán azok után, hogy Anthoine Hubert 2019-es halálos balesetét követően már néhány helyen megnövelték a bukóterek méretét. Charles Leclerc szerint például az egyenesben még mindig kevés a hely a falaktól, Guanyu Zhou pedig néhány hete a sikán ötletét is felvetette a legendás Eau Rouge elé.
Russell azonban elárulta: az F1-es pilóták nem érzék szükségét a nyomvonal-változtatásnak. „Beszéltünk róla, és szerintem mindenkivel közösen arra jutottunk, hogy nem gondoljuk, hogy szükségünk van rá. Nyilvánvalóan nagy fejlődést értek el a bukótérrel, úgyhogy talán ez a legfontosabb.”
formula.hu