Befogadóképessége határára érkezett az F1-es Magyar Nagydíj helyszíne, ahol idén teljes telt ház van, a három nap alatt összesen 300 ezer embert várnak. A létesítményben és a környékén jó ideje szinte változatlanok a körülmények, de egy szombati bejelentés nyomán világossá vált: vagy fejlesztik, vagy elbúcsúzhatunk a száguldó cirkusztól.
„Elnézést kérek a zavarásért. Nagyon nagy Forma–1-rajongók vagyunk. Át tudnának esetleg vinni minket a másik oldalra?” – kérdezi kolléganőmtől kérlelő tekintettel egy tizennégy éves forma lány és a barátnője a Hungaroring főlelátója mögött, ahová befut a célegyenes másik oldaláról, a boxutca felől átvezető utacska. Ez a rövid távolság, legfeljebb száz méter választja el a szurkolókat vágyuk legfőbb tárgyától, attól, hogy testközelbe kerüljenek a versenyzőkkel, miközben a csapatok csillogó-villogó motorhome-jai között sétálnak.
Tapasztalatból beszélek, annak idején én is ugyanígy éreztem és hasonlóképpen igyekeztem belekapaszkodni minden szalmaszálba, hogy közelebb kerüljek a hőseimhez. Nagyjából ennyi idősen voltam én is először a mogyoródi pályán, egy évvel azután, hogy nagy kedvencem, a Magyar Nagydíjon azóta is rendszeresen kommentátorként fel-feltűnő Jacques Villeneuve másodszor is megnyerte a futamot.
Ez a hobbi már akkor sem volt olcsó, most meg pláne nem az. A háromnapos bérlethez a legjobb áron 68 ezer forintért lehetett hozzájutni – ezzel egyébként a hungaroringi a legolcsóbban látogatható futam az egész naptárban – de akkor még az ideutazást, a szállást, a közlekedést és az evést-ivást nem számoltuk.
Pedig ezek további súlyos pénzek, egy ebédet ötezer alatt nemigen lehet kihozni a pályára kitelepült büféseknél. Sőt árulnak olyan hamburgert, ami ennél önmagában többe kerül. Aki még a masszív olajszag és a hőség ellenére jól bírja a fogyasztást, akár vödrös koktélt is vehet magának.
A drágaság ellenére tódulnak az emberek: az idei futamra tavaly decemberben elfogyott az összes bérlet, és jó ideje már semmiféle jegyet nem lehetett kapni rá, legfeljebb az újraértékesítő oldalakon, az eredeti áruknál jóval többért. Már pénteken, bár akkor még csak a szabadedzéseken futottak az F1-es autók, lényegében tét nélkül, már szinte teljesen megteltek a lelátók, annál a színpadnál pedig, ahová a versenyzők kimennek, hogy bemutatkozzanak a szurkolóknak és néhány kérdésre is válaszoljanak, egy gombostűt sem lehetett leejteni.
Szombaton többek között a Mercedes és a Ferrari versenyzőinek volt jelenése a pódiumon. Charles Leclerc (Ferrari) külön köszönetet mondott a rajongóknak azért, hogy kitartanak mellettük, bár a szezonjuk gyengébb a korábbiaknál. George Russellről (Mercedes) az derült ki, hogy szinte mindig énekel, csapattársa, a hétszeres világbajnok Lewis Hamilton pedig – legalábbis Russell vicces megjegyzése szerint – mindig képes elsírni magát.
Láthatáron a megújulás
Hogy az F1 most nagyobb szám, mint huszonegynéhány, de akár még tíz évvel ezelőtt is volt, és hogy az emberek minden korábbinál többet tudhatnak a kedvenceikről, abban hatalmas szerepe van a sorozatot 2017-ben megvásárolt amerikai konszernnek, a Liberty Mediának. A vállalat egyik legfontosabb célja, hogy minél szélesebb rétegekhez eljuttassa a sportágat – nyilván anyagi megfontolásokból –, és ebben remekel.
A tévénézőket és az F1 streaming szolgáltatására előfizetőket igen magas szinten szolgálja ki, a Netflix dokurealityje, a Hajsza a túlélésért (Drive to Survive) pedig olyan rétegeket is megszólított, amelyekhez korábban csak nehezen jutott el: a fiatalokat és a lányokat, nőket. Mindezek hatására válik telt házassá nemcsak a Hungaroring, de sok más futam helyszíne is.
A Hungaroringre kilátogatók túlnyomó többsége – becslések szerint 80 százaléka – külföldi, rengetegen jönnek Nagy-Britanniából, Németországból, Hollandiából, Ausztriából és Olaszországból. A kétszeres világbajnok Max Verstappen rajongóit, a holland királyi család narancsszínét viselő csoportokat a legkönnyebb kiszúrni, de rengetegen viselik Hamilton és Russell miatt a Mercedes, illetve veterán klasszisa, Fernando Alonso miatt az Aston Martin holmijait is. Aki megengedheti magának, jól bevásárol ilyesféle, amúgy igen borsos árú ereklyékből: leginkább a 12 ezer forintos ártól induló sapkák és a 15 ezres kezdőárú pólók kelendőek.
A mogyoródi pályán az idei versenyhétvégén körülbelül 300 ezer ember fordul meg. Befogadni ugyan képes lenne többet, ám kiszolgálni aligha. Noha nincs messze Budapesttől, az autóval érkezők számára az elmúlt évek fejlesztései ellenére még mindig nehézkesen megközelíthető – az ide vezető M3-as autópályán és a 30-as úton is hatalmas dugók tudnak errefelé összeállni. De a környékbeli utak is pocsék állapotban vannak még, ezeken tulajdonképpen konzerválódtak a 38 évvel ezelőtti, a megnyitáskor tapasztalt állapotok.
A Hungaroring Sport Zrt. vezérigazgatója, Gyulay Zsolt már kilenc éve is arról beszélt, hogy „a létesítménynek jelenleg nincs olyan szegmense, amelyet ne kellene átalakítani, felújítani”, ám azóta is csak a legszükségesebb munkálatokat végezték el. Még mindig stimmel az, ahogy 2019-ben a magyar versenyhétvégéről szóló riportunkban fogalmaztunk: „ha jóindulatúak akarunk lenni, mondhatjuk azt, hogy a pálya kellemes retró hangulatot áraszt. Ha reálisak, úgy kell fogalmaznunk: lelakott.”
Igaz ez a lelátókra – amelyek nagyobb része még mindig faszerkezetű és fapados – és a kiszolgáló létesítményekre is. Női vécéből például továbbra sincs elég: minimum 10 perces sorban állásra kell számítania a tűző napon annak, akit szólít a szükség, ezért taktikusan kell megválasztani a mosdólátogatás időpontját, különben az edzések vagy a futam jelentős részéről le lehet maradni. De nem csak a nézői élményt befolyásoló adottságok miatt van gond az 1986-ban felhúzott komplexummal: a csapatok is csak nehezen férnek el a szűkös boxokban és paddockban (azon a területen, ahol a motorhome-ok és a vendéglátásra kialakított mobil épületek állnak).
Mindez azonban hamarosan megváltozhat, sőt biztosan meg fog változni. A szombat híre, hogy a magyar szervezők megállapodást írtak alá az F1 jogtulajdonosával arról, hogy 2027 után további öt éven át lesz Magyar Nagydíj. Ennek feltételéül pedig azt szabták, hogy 2026 végére gyakorlatilag teljesen újuljon meg a Hungaroring.Ha ezt nem sikerül teljesíteni, joguk van elvenni a futamot.
Gyulay erről a napokban azt nyilatkozta az InfoRádiónak: a legfontosabb, hogy a főépület, ahol a csapatok boxai, a versenyirodák, a sajtóközpont vannak, illetve ahol a legjobban fizető nézők és a csapatok meghívottai töltik az idejüket, teljes mértékben megújuljon. „Ezt sajnos nem lehet átépíteni, le kell bontani, a mínusz 1 szintre le kell menni, mert átjárást kell biztosítani a szemben lévő lelátó és a paddock-épület között. Felmértük azt, hogy a depók mekkorák a világ összes pályáján, a mienk messze a legkisebb, és azáltal, hogy nagyobb lesz az épület, még kisebb lesz, és a teherbírása sem akkora.” A boxok itt 4 méter szélesek és 12 méter hosszúak, miközben az előírás szerint már 7×21 métereseknek kellene lenniük. Hogy ezt biztosítani lehessen, meg is kell szélesíteni az épületet, ezzel viszont keskenyebb lesz a depó, így azt is meg kell szélesíteni egy hídszerkezettel. Az elavult lelátórendszert is felújítanák, és a fejlesztések az egyszerű szurkolók által használt létesítményeket is elérik majd.
Hogy mindez mennyi pénzbe fog kerülni, egyelőre nem tudni, de már kiírták a közbeszerzést a kivitelezésre. Szóval van remény arra, hogy akár már a közeljövőben jobb körülmények között lehessen átélni a versenylázat, beszívni a benzinszagot és élvezni a közös szurkolás semmivel össze nem hasonlítható hangulatát. És ki tudja, lehet, hogy a Liberty még arra is kitalál valamit, hogy még közelebb hozza az egyszerű szurkolókhoz a hőseiket.
HVG